Pentru a atrage clienti, unele centre comerciale din Bistrita folosesc pliante publicitare cu oferte la superpreturi. Acestea, în mod normal, ar trebui sa se regaseasca si pe rafturile raioanelor. La casele de marcat clientii ajung în final sa constate ca, de fapt, promotia nu exista. Astfel, oricine îsi face aprovizionarea de la un astfel de supermarket, daca nu îsi deschide ochii în timp real, deschide larg punga si face profit comerciantilor. De la „moda” nu face exceptie nici supermarketul Kaufland, unde se gasesc destul de des promotii tentante la cele mai multe produse.
Informatii mincinoase
Pentru a face fata concurentei acerbe, supermarketul Kaufland invadeaza piata cu tot felul de oferte si promotii, prin intermediul pliantelor distribuite în cutiile postale, dar si prin afisarea pe raft a unor preturi promotionale – „reducere de 25%”. Aceasta strategie de marketing are însa si lacunele ei, din cauza aparitiei unor disfunctionalitati în aprovizionarea magazinelor cu produsele prezentate în ofertele promotionale. Asa se face ca, de la o vreme încoace, Kaufland-ul face publicitate înselatoare pentru a-si atrage clientii sau pentru a-si vinde produsele care sunt pe stoc de o buna bucata de vreme. Sunt multe situatii în care numeroase produse prezentate în pliante nu sunt disponibile la vânzare, dar si cazuri în care informatiile referitoare la calitatile unui anumit produs nu corespund cu realitatea.
Iluzia pretului mic
De foarte multe ori, sute de persoane, mai ales înaintea sarbatorilor, vin la prima ora pentru a beneficia de ofertele promotionale la diferite articole, publicate în ziarul Kaufland. Produsele cu pricina au reduceri de pret cuprinse între 10 – 33%.
Astfel, de cele mai multe ori o pizza, care în urma cu o saptamâna se vindea la 5,99 de lei, poate avea un pret promotional de 3,49 lei. Si nu este singurul produs de acest gen.
Promotia, de fapt, este doar pe raft, deoarece atunci când clientii ajung la casele de marcat, dupa ce stau la cozi interminabile si citesc si în pliantele din magazin sloganul „daca ati stat mai mult de cinci minute la coada, Kaufland va da un leu”, constata ca nu e tocmai asa. Si nici leul pentru statul la coada nu-l primesc. Cei care sunt atenti la ceea ce marcheaza domnisoara de la casierie, îmbracata în rosu, constata ca, de fapt, produsul care l-au ales nu are nicio reducere, ci îl cumpara la pret integral.
Clientul care constata ca a fost, pâna la urma, înselat, ridica iritat din umeri si este nevoit sa renunte la achizitionarea produsului dorit. Cu toate acestea clientii se asteapta ca angajata sa efectueze o stornare, însa cum mai sunt zile în care viata casieritei nu este tocmai roz, apare si raspunsul sec al acesteia „mergeti la informatii!”. Într-adevar, la ghiseul spre care au fost îndrumati, clientii îsi primesc banii înapoi pe baza unui numar si a seriei din cartea de identitate sau din buletin. Dar aceasta se întâmpla doar celor care au întelepciunea de a privi bonul primit la casierie sau celor care urmaresc pretul marcat.
Pâna acum doar teorie
Practicile comerciale incorecte pot fi aduse la cunostinta Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) de orice persoana fizica sau juridica. Autoritatea poate da sanctiuni de la 3.000 la 30.000 de lei, în functie de gravitatea cazului, iar pentru neîncetarea practicii incorecte operatorul economic poate primi amenzi de pâna la 60.000 lei. Din dorinta de a asigura un grad ridicat de protectie al consumatorilor, ANPC va demara punerea în aplicare a prevederilor legale ale consumatorilor. Numai ca, pâna la ora actuala, ANPC nu a luat nicio decizie în sensul interzicerii promotiilor de tipul "3+1 gratis", fiind necesara o perioada de tranzitie pentru a analiza aceste tehnici de promovare a produselor, urmând sa se pronunte pe fiecare caz în parte. Legea 363/2007 transpune Directiva 29/2005, Directiva adoptata pe întreg spatiul Uniunii Europene, urmând ca fiecare stat membru sa implementeze prevederile acesteia, tinând cont de practica instantelor de judecata si de realitatile pietei. Noile reglementari vor permite interzicerea metodelor abuzive prin care unii comercianti încalca drepturile consumatorilor folosind publicitatea capcana, acea practica de a convinge consumatorul sa cumpere de la o anumita societate facând publicitate unui produs la un pret foarte scazut, pentru care nu exista un stoc corespunzator. De asemenea, comerciantii care vor folosi îndemnuri directe adresate copiilor de a cumpara anumite produse sau de a-si convinge parintii sa le cumpere sau vor face afirmatii false cu privire la proprietatile curative ale produselor vor fi sanctionati de ANPC.
Cum la noi functioneaza perceptia generala ca tot ceea ce este ilegal este mai bun, cumparatorii dau si mai rau navala sa cumpere totul din magazin pâna când nu vin autoritatile sa-l închida. Ramâne, însa, la latitudinea cumparatorului unde alege sa-si cheltuiasca banii.
Aurelia Moldovan