Consiliul Județean Bistrița-Năsăud luptă din răsputeri să scoată din gaură SC Lucrări Drumuri și Poduri – LDP SA Bistrița, în ultima jumătate de an atribuindu-i două contracte consistente pentru repararea drumurilor județene. Totalul ajunge la peste 6 milioane de lei, fără TVA.

LDP SA o duce tot mai greu în ultimii ani, societatea din subordinea Consiliului Județean Bistrița-Năsăud confruntând-se cu probleme financiare serioase. Drept urmare conducerea administrației județene a demarat, în vara acestui an, procesul de privatizare a societății.

Unii au pus ochii pe firmă și în 2005

De altfel, nu este pentru prima dată când Consiliul Județean a luat în calcul o astfel de variantă. Astfel de gânduri au mai avut cei care au condus administrația județeană prin 2005, pe când președinte al acesteia era tot un social-democrat, respectiv Gheorghe Marinescu. Era anul în care au fost demarate lucrările de modernizare a DN 17, între Cluj și Suceava. Și la acea vreme LDP se confrunta cu probleme financiare serioase.

Subiectul a fost adus în atenția publică, atunci, în 2005, în paginile Gazetei de Bistrița.

Iată ce se scria la acea vreme publicația noastră:

“Discuțiile pe marginea privatizării societății LDP au ieșit la iveala, după ce vicepreședintele Consiliului Județean, Constantin Pamfiloiu, a declarat ca în perioada în care se purtau negocierile pentru șefia instituției din care face parte a primit mai multe telefoane atât din partea PSD, cât ți din partea Alianței D.A., propunerile fiind care de care mai tentante. Acesta a lăsat să se înțeleagă că din tabăra Alianței ar fi venit o propunere privitoare la o oarecare cota din privatizarea societății LDP, al cărei unic acționar este Consiliul Județean.

Actualul vicepreședinte a declarat că a refuzat orice ofertă de acest fel și a votat așa cum i s-a impus pe linie de partid. (PRM – n.red.).

Spiritele s-au agitat și mai tare când subiectul LDP a fost luat în discuție și de către președintele Consiliului Județean, Gheorghe Marinescu, care a declarat (…)într-un cotidian local că LDP ar putea fi privatizată, dar «nu oricum și în orice condiții doar pentru a justifica o opinie».

În plus, au fost menționate numele a două societăți din Mureș și Brașov, care ar fi fost interesate să preia LDP Bistrița. Contactat de GAZETA, președintele Marinescu a retras cele spuse în conferința de presă menționând că s-a exprimat greșit.

El a încercat să dreagă busuiocul spunând că a vrut să se refere la societățile care au participat la licitația pentru deszăpezirea drumurilor în această iarnă, licitație câștigatăîn cele din urmă de nimeni alta decât societatea mult râvnită.

Sursele GAZETEI susțin căîn unele cercuri s-a pus problema preluării LDP la modul foarte serios, iar cea mai interesată de ”schema” privatizării părea a fi chiar o societate bistrițeană. Din informațiile noastre, firma în cauză s-a «mișcat» chiar foarte bine și a anticipat ceea ce va urma.

În concluzie, societatea interesată de preluarea LDP a strâns relațiile cu grecii de la Proodeftiki SA, firma care va încasa aproape 800 de miliarde de lei (n. r. – lei vechi la acea vreme) pentru modernizarea unui tronson din DN17 – porțiunea de la intrarea în județși pânăîn Bistrița.

De aici și până la a lucra în subantrepriză cu concernul grec este un singur pas, mai ales că puntea de legătură a fost făcută: Proodeftiki a închiriat de la societatea interesată de privatizarea LDP o balastieră la ieșirea din Beclean”.

Până la urmă s-a renunțat la idee și la conducerea firmei a fost adus Liviu Ciupe, care a adus-o la liman. După plecarea acestuia, LDP a luat-o încet dar sigur la vale. Pentru scurt timp, Andrei Moldovan a reușit să o redreseze, în sensul că s-au mai redus datoriile și chiar s-a ajuns la pierderi zero.

La final de 2018, datoriile au ajuns la peste 4,2 milioane lei

La finalul anului trecut, LDP acumulase datorii de peste 4,2 milioane de lei, astfel că situația a fost una sumbră de tot. Așa cum am precizat mai sus, în luna iunie anul acesta consilierii județeni au demarat procedura de privatizare, respectiv achiziționarea unor servicii de asistență și consultanță de specialitate pentru pregătirea și realizarea privatizării societății,sumele necesare pentru plata acestor servicii urmând să fie asigurate din bugetul județuluiBistrița-Năsăud.

“Având în vedere că societatea a încheiat ultimii ani pe pierdere, iar concurenţa în domeniul de activitate al societăţii este ridicată, pentru a evita crearea unor datorii către diverşi furnizori şi către bugetul de stat, se poate supune analizei posibilitatea declanşării procesului de privatizare a SC LDP SA Bistriţa. Legislaţia existentă în acest moment permite autorităţii publice tutelare, în calitatea sa de instituţie publică implicată, să declanşeze procedurile aferente procesului de privatizare”, se arăta în documentaţia Consiliului Judeţean.

În ultimele 5 luni a împușcat două contracte zdravene

Numai că LDP nu poate intra, se pare în privatizare oricum, astfel că se încearcă evitarea unui faliment. Din iunie încoace, societatea al cărui acționar unic de Consiliul Județean a primit două contracte pentru reparații de drumuri județene, în valoare de peste 6 milioane de lei (fără TVA).

Astfel, primul contract a făcut referire lucrări de întreţinere curentă pe timp de vară a drumurilor judeţene din administrarea Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud, în valoare de 3.180.427 lei, fără TVA.

Întâmplător sau nu, LDP SA a fost singurul ofertant, care a venit cu un preț mai mic cu circa 100 de euro față de valoarea estimată, adică la 3.179.857 lei, fără TVA. Contractul a fost atribuit prin procedura simplificată.

Concret, firma câștigătoare a avut drept misiune repararea suprafeţelor degradate cu mixtura asfaltică, repararea îmbracămintei rutiere prin stropiri succesive executate mecanizat, colmatări fisuri si crăpături, tăierea acostamentelor, curăţirea şi decolmatarea şanţurilor, rigolelor şi a podeţelor, cosirea vegetaţiei ierboase, tăierea lăstărişului din zona drumului, întreţinerea mijloacelor de siguranţă rutieră, înlăturarea din albii a drajonilorşiplantaţiilor.

Luna trecută, LDP SA a mai primit un contract zdravăn, în valoare de peste 3 milioane de lei, care are ca obiect” Completări și remedieri lucrări aferente obiectivului Reabilitare DJ 151, km 45+710-126+712 , lim. jud. Mureș-Bistrița”

Concret, LDP trebuie să efectueze lucrări de reparații pe DJ 151, pe o lungime de 81 km.

“Sub acțiunea traficului și a factorilor climatici drumul județean, pe unele tronsoane prezintă degradări mai accentuate sub formă de văluriri, gropi de dimensiuni reduse, fisuri, crăpături, etc. care produc disconfort în trafic. Netratate în timp util, aceste degradări se accentuează continuu și conduc la degradări majore”, se arăta în caietul de sarcini aferent licitației de atribuire a contractului.

Conform aceluiași document, firma are de efectuat următoarele lucrări:

  • Întreţinerea părţii carosabile, specifică tipului de îmbrăcăminte (strat de rulare)- Întreţinerea îmbrăcămintei asfaltice prin: (plombări gropi gr.4 cm cu BA16-decapare manuala in zone inaccesibile utilajului, reparații suprafețe întinse cu BA16,gr.4 cm, stropiri succesive executate mecanizat, colmatări fisuri și crăpături , tratare burdușiri,preluare denivelări, înlocuirea structurii rutiere în zonelecucedări);
  • Întreţinerea platformei drumului prin tăierea și completarea acostamentelor și curățirea platformei drumului;
  • Asigurarea scurgerii apelor din zona drumuluiprin: curățirea/decolmatarea șanțurilor și rigolelor, refaceri șanțuri șirigole;
  • Întreţinerea mijloacelor pentru siguranţa circulaţiei rutiere prin: înlocuirea parapetelor direcționale;
  • Întreţinerea curentă a podurilor, pasajelor, podeţelor şi a tunelurilor prin: desfundări și decolmatări podețe;

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.