Aproximativ 11 milioane lei va plăti Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud companiei clujene Diferit SRL pentru amenajarea şi consolidarea a 11,55 kilometri de drum de pe DJ 172 H, între Matei – Fântânele şi DJ 151. Amenajarea celor 11 kilometri de drum va fi finalizată abia peste trei ani. Diferit SRL nu este la primul contract care îi este atribuit de administraţia judeţeană din Bistriţa-Năsăud, dar este una din firmele abonate la contractele pe bani publici şi în judeţul de origine, Cluj.
Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud a estimat valoarea lucrărilor la 16.093.339 lei, fără TVA. Astfel, lucrările de execuţie au fost estimate la o valoare de 15.977.789 lei, din care 15.144.824 lei reprezintă cheltuieli cu investiţia de bază, 75.724 lei – organizare de şantier aferentă lucrărilor de construcţii, iar 757.241 lei reprezintă diverse şi neprevăzute. La un calcul sumar, costul estimat pentru amenajarea unui kilometru de drum s-a ridicat la peste 1,3 milioane lei (circa 300.000 de euro), strict pe execuţie. La acestea se adaugă şi cheltuielile de proiectare estimate la 116.550 lei servicii de proiectare, din care suma de 111.000 lei reprezintă proiectarea propriu-zisă, iar 5.550 lei reprezintă „diverse şi neprevăzute”.
„Menţionăm faptul că, din valoarea aferentă procentului de diverse şi neprevăzute vor fi decontate , doar dacă apar, acele cheltuieli cu produse/servicii/lucrări care pot fi incidente pe parcursul derulării contractului de lucrări şi care nu prezintă modificări substanţiale ale contractului de achiziţie publică. Documentaţia finală se va întocmi în faza PT+DDE+CS , în 5 exemplare şi un exemplar pe suport electronic şi cuprinde : – proiectul tehnic, detalii de execuţie, piese scrise, – documentaţia tehnică pentru obţinerea autorizaţiei de construcţie , avizelor şi acordurilor ; caietele de sarcini semnate şi verificate vor fi explicite si întocmite în concordanţă cu prevederile tehnice în vigoare la data întocmirii acestora (se va anexa lista actelor normative în baza cărora au fost elaborate caietele de sarcini); – lista de cantităţi şi obţinerea preţurilor se va întocmi pe articole de deviz şi va cuprinde lucrările necesare, conform studiului de fezabilitate; – devizul general, centralizatorul lucrărilor şi lista cu indicatorii tehnico-economici principali se vor întocmi în conformitate cu H.G. nr.28/2008; – toata documentaţia va fi ştampilată şi verificată de un verificator de proiect atestat şi va fi însoţită de referatul verificatorului de proiect. Termenul de prestare a serviciilor/execuţia lucrărilor: 36 luni de la semnarea contractului de execuţie, din care pentru proiectare –2 luni de la semnarea contractului”, se preciza în caietul de sarcini.
Zece ofertanţi, toţi unu şi unu
Nu mai puţin de zece companii au depus oferte, în speranţa că vor pune „mâna” pe contractul de circa 16 milioane lei. Este vorba de SC Dimex 2000 Company SRL din Rebrişoara, SC Dacia Faber SRL Cluj-Napoca, SC Îndemânarea Prodcom SRL Livezile, SC Drumuri şi Poduri Cluj SA, SC Construct Perom SRL Bistriţa, SC Diferit SRL Cluj, SC Lucrări Drumuri şi Poduri SA Bistriţa, SC Antrepriza de Reparaţii şi Lucrări ARL Cluj, SC Frasinul SRL din Anieş şi SC Astor Com SRL din judeţul Mureş. Contractul a fost câştigat în luna octombrie de SC Diferit SRL din Cluj Napoca, o companie abonată la banii publici, atât din judeţul Bistriţa-Năsăud, dar şi în judeţul vecin, şi nu numai. Firma clujeană a câştigat cu o ofertă care se ridică la 11.031.943 lei, fără TVA.
Ce spune SF-ul
Conform studiului de fezabilitate, sectorul de drum propus spre modernizare constituie singura legătură a localităţilor componente comunei Matei – Moruţ şi Fântânele – cu centrul de comună, pe de o parte, şi cu DJ 151, pe de altă parte. Acelaşi document relevă şi faptul că până la aceste sector de drum judeţean există tronsoane pietruite sau asfaltate, în timp ce sectorul de drum cuprins între km 5 şi km 11+380 este în execuţie pentru modernizare. În schimb, acest sector scos la licitaţie pentru amenajare este „din material pietros, având elemente geometrice neamenajate în plan şi în spaţiu şi prezentând numeroase degradări şi văluriri ceea ce îngreunează mult circulaţia”. De asemenea, în acelaşi SF se spune şi că majoritatea podeţelor sunt subdimensionate, şanţurile sunt colmatate sau nu există. Astfel s-a prevăzut înlocuirea acestora, numărul ridicându-se la 51, din care 20 de podeţe sunt pentru traversarea drumurilor laterale, toate acestea fiind tubulare, plus încă două din prefabricate betonate. Lăţimea drumului pe anumite porţiuni care sunt împădurite este mică, ceea ce necesită lărgirea platformei pe lungimi mari dar şi întărirea patului drumului, se mai spune în SF. Lungimea totală de şanţuri şi rigole betonate este de 6.057 m, în timp ce şanţurile ranfort de beton au o lungime totală de 1.790 m. Aceste lucrări de amenajare a celor 11,55 km de drum se întind pe trei ani, în medie Diferit SRL având de dat gata 3,85 km pe an pentru care va primi aproximativ cam tot atâtea milioane de lei de la Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud.
A avut parte de contracte grase de-a lungul anilor
SC Diferit SRL este una dintre firmele abonate la banul public. Anul trecut, compania clujeană a câştigat doar din contractul de deszăpezire a drumurilor naţionale din judeţul Cluj peste 10,4 milioane lei, fără TVA. Aceeaşi firmă este prezentă şi în Bistriţa-Năsăud, acesteia fiindu-i atribuit, în 2013, contractul pentru întreţinerea curentă a drumurilor judeţene pe timp de vară pe o perioadă de patru ani. Valoarea lucrărilor pentru întreţinerea curentă a drumurilor judeţene a fost estimată la 51.652.388 lei, fără TVA, şi în acest caz vorbim de două loturi. Pentru unul dintre loturi, valoarea estimată a contractului a fost de 26.070.228 lei (fără TVA), iar pentru celalalt 25.582.160 lei (fără TVA). Contractele pentru ambele loturi au fost adjudecate de SC Diferit SRL Cluj, pentru primul lot cu 13.808.246,72 lei (fără TVA), iar pentru cel de-al doilea cu 9.967.397,60 lei (fără TVA). La un calcul scurt, se poate observa ca firmei clujene îi întră în conturi, numai pentru acest contract de la CJ BN, 23.775.644,32 lei (fără TVA), aferent perioadei 2013 – 2017. Anual discutăm despre o sumă care se ridică la aproximativ 5,9 milioane lei (fără TVA), dar pentru care firma clujeană se zbate cam cinci – şase luni pe an să peticească drumurile judeţului. Conform caietului de sarcini, contractantul are în sarcină întreţinerea curentă pe timp de vară a drumurilor judeţene pe o lungime totală de 752 km, dar şi întreţinerea a 99 de poduri.
Aceeaşi firmă a câştigat, în 2012, unul din loturile scoase la licitaţie privind lucrările de deszăpezire a judeţului pentru iarna 2012 – 2013, în valoare de 300.000 lei, plus un contract în valoare de 2,1 milioane euro de la CNADNR pentru deszăpezirea drumurilor naţionale din judeţul Cluj, în condiţiile în care, conform mass-media clujene, compania nu avea în dotare utlajele necesare. Potrivit stiridecluj.ro, Diferit SRL avea doar patru utilaje multifuncţionale de deszăpezit, deşi ar fi trebuit să aibă 22.