Electrica Furnizare SA a pierdut, la finele anului trecut, un proces în care s-a judecat cu Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Bistrița-Năsăud, după ce a fost amendată cu 12.000 lei din cauză a facturat eronat unui cetățean cantitatea de energie electrică consumată. Din 2022 și până la finele lui 2023, Electrica SA s-a judecat în patru dosare cu comisarii de la Protecția Consumatorului CJPC, compania reușind doar într-un singur dosar să schimbe cuantumul amenzii aplicate inițial, de la 50.000 lei, la 25.000 lei.

În celelalte patru dosare, sancțiunile contravenționale au fost mai mici, dar oricum compania a plătit doar câteva mii de lei, în condițiile în care legea prevede că, în termen de 15 zile de la înmânarea sau comunicarea procesului-verbal, cel sancționat poate achita doar jumătate din minimul amenzii. Într-un cuvânt, frecție la un picior de lemn. Pe numele Electrica, doar în 2022, CJPC a întocmit 11 procese verbale de constatare a contravenției.

A primit 12.000 amendă, a plătit doar 1.000

În dosarul în care Electrica SA a pierdut procesul cu CJPC Bistrița-Năsăud, compania a contestat o amendă contravenţională în cuantum de 12.000 lei. Fiindcă minimul amenzii era de 2.000 lei, Electrica SA a achitat jumătate din această valoare, adică 1.000 de lei. Apoi a contestat procesul verbal de sancționare în instanță, sperând ca amenda primită să fie înlocuită cu avertisment. Adică practic să recupereze și cei o mie de lei plătiți deja.

Amenda aplicată de CJPC Bistrița-Năsăud a venit ca urmare a unui control pentru cercetarea unei reclamații venită din partea unui cetățean, în care se arăta că, în data de 30.11.2022 a fost emisă o factură fiscală în valoare de 1502,81 lei, din care a achitat 30% din valoarea totală, pentru a nu fi debranşat de la reţeaua de energie electrică.

“În urma sesizării petentului sus menţionat în data de 28.12.2022 a fost informat de către operatorul de Distribuţie Energie Electrică România prin adresa nr. 38250/ 28.12.2022 despre faptul s-a efectuat citirea contorului şi s-a efectuat recalcularea energiei electrice înregistrate în perioada 02.05.2022- 27.10.2022, cantitatea înregistrată eronat fiind de 2259 kw/h. În data de 29.12.2022, petentul a semnat procesul verbal de recalculare şi corecţie nr. 84/29.12.2023 întocmit de către Distribuţie Energie Electrică România în care se menţionează: «în urma analizei s-a stabilit intervalul de timp pentru care se determină consumul de energie: 02.05.2022- 27.10.2022, cantitatea de energie electrică corectată/stabilită este 2259kw/h, această cantitate se va regăsi pe factura lunii curente».

Acest fapt nu s-a întâmplat nici până în data de 06.03.2023, când dl. (…) a depus o reclamaţie la CJPC Bistrița-Năsăud. Comisarii CJPC Bistrița-Năsăud au înaintat operatorului economic invitaţia cu seria nr. (…).03.2023 prin care a fost solicitat un punct de vedere. Prin punctul de vedere transmis operatorul economic comunică următoarele: «pentru corecţia facturii sesizate – factura de corecţie contor defect, petiţia a fost redirecţionată către operatorul de Distribuţie Energie Electrică România SA».

În data de 14.03.2023 în urma răspunsului primit de la operatorul de distribuţie, Electrica Furnizare S.A. a comunicat că în urma corecţiilor facturilor, soldul restant al dlui (…) este în valoare de -3.312,01 lei, de unde rezultă în urma scăderii valorii de 2259 kw că avem o factură cu + 3212,01 lei, calcul total eronat. După discuţiile purtate cu reprezentantul operatorului economic dna Director (…), a fost solicitat un nou punct de vedere.

În data de 24.03.2023 operatorul economic a transmis un nou punct de vedere, împreună cu factura (…) Nr. (…) emisă în data de 23.03.2023. În urma analizării răspunsurilor, comisarii CJPC Bistrița-Năsăud au solicitat din nou un punct de vedere privind calculele eronate.

În data de 03.04.2023, operatorul economic reclamat revine cu un alt răspuns prin care arată că factura de corecţie contor defect (…) Nr. (…).03.2023 în valoare de -1536,12 lei, a fost anulată şi s-a emis factura de diferenţă (…) Nr. (…).03.2023 în valoare de -2.289,22 lei. (…) creditor la data de 03.04.2023 minus 519,21 lei.

Astfel, operatorul economic a încălcat prevederile art. 9 din OG 21/1992 şi a fost sancţionat conform art. 50 alin. (1) litera c) din OG 21/1992, cu amendă contravenţională în cuantum de 12.000 lei, cu posibilitatea achitării în termen de cel mult 15 zile a unei jumătăţi din minim, respectiv suma de 1000 lei.

Operatorul economic şi-a recunoscut fapta şi a achitat amenda aplicată”, a arătat în instanță CJPC Bistrița-Năsăud.

Instanța de la Judecătoria Bistrița a dat dreptate comisarilor de la Protecția Consumatorului și, în octombrie anul trecut, a respins acțiunea Electrica Furnizare SA.

Sentința a rămas definitivă prin neatacare în termen de 30 de zile de la comunicare, la instanța superioară, adică la Tribunalul Bistrița-Năsăud.

Amendă redusă la jumătate

În aceeași zi în care compania a pierdut la Judecătoria Bistrița procesul cu CJPC, a reușit să obțină o victorie parțială la Tribunalul Bistrița-Năsăud, într-un alt dosar în care a contestat o amendă de 50.000 lei, fără posibilitatea de a plăti jumătate din minim, aplicată de comisarii de la Protecția Consumatorului în septembrie 2022. Amenda cu pricina a venit din cauză că unii abonați ai Electrica Furnizare SA nu primiseră facturi și de 5 luni, fiind puși astfel în situația în care aveau de plătit sume extrem de mari dintr-un singur foc. Compania a motivat nerespectarea intervalului lunar de facturare prin modificările efectuate la sistemul informatic. Problema însă nu a fost remediată nici măcar în luna noiembrie 2022, după ce compania a depus acțiunea în instanță împotriva CJPC, aspect de care reprezentanții instituției statului au invocat-o în fața judecătorilor.

Inițial, în procesul pe fond derulat la Judecătoria Bistrița, când Electrica Furnizare SA a solicitat anularea procesului-verbal de constatare a contravenţiei și exonerarea de la plata amenzii sau cel puțin reducerea acesteia la minimul de 25.000 de lei, acțiunea companiei a fost respinsă, în februarie anul trecut, însă în apelul care a fost judecat la Tribunalul Bistrița-Năsăud a găsit mai multă înțelegere. Judecătorii de la instanța superioară au ținut cont de faptul că neîndeplinirea obligaţiilor contractuale asumate a intervenit urmare a intrării în vigoare a OUG nr.27/2022 din 18 martie 2022, care prevedea plafonarea tarifelor pentru energie electrică și gaze naturale. Drept urmare instanța a redus amenda aplicată de CJPC Bistrița-Năsăud de la 50.000 lei, la 25.000 lei, sumă care este minimul amenzii care poate fi aplicate în astfel de cazuri.

Tot nu s-au învățat minte

Tot pentru întârzieri în emiterea facturilor, compania de furnizare a energiei electrice a mai primit o amendă de 15.000 lei, în noiembrie 2022, după ce cu o lună mai devreme, la sediul CJPC Bistrița-Năsăud au ajuns trei reclamații.

Astfel unul dintre petiționari s-a plâns de faptul că, deşi transmite indexul lunar începând din luna iunie și până în octombrie nu a mai primit nicio factură. Un altul, care de asemenea transmitea indexul lunar, a primit facturi în iunie, iar mai apoi în august, iar până la data depunerii reclamației din luna octombrie, nu i-a mai fost emisă nicio factură. De asemenea, cel de-al treilea petiționar a reclamat faptul că de 4 luni nu i-au mai fost emise facturi pentru energia electrică consumată.

În astfel de cazuri, amenda contravențională care poate fi aplicată de la 2.000 lei până la 20.000 lei.

În acest dosar, Electrica Furnizare SA a cerut anularea procesului verbal de contravenție și înlocuirea amenzii cu avertisment. Magistrații de la Judecătoria Bistrița nu au fost de acord și, în aprilie anul trecut, au respins acțiunea companiei. Sentința a rămas definitivă prin neapelare.

Cu compensațiile s-au făcut că plouă

Un alt proces pierdut de operatorul economic a fost cel în care a contestat, în ianuarie 2022, o amendă de 20.000 lei, primită în aceeași lună de la CJPC Bistrița-Năsăud, în urma unui control tematic privind modul de respectare al prevederilor legale la prestatorii de servicii de furnizare energie electrică şi gaze naturale unde s-au constatat mai multe abateri.

Amenda a fost aplicată din cauză că nu au fost acordate compensaţiile pentru consumatorii casnici persoane fizice conform Legii nr. 259/2021, pentru aprobarea OUG nr. 118/2021, la art. 1 alin. 1 fiind menţionat că pentru perioada 1 noiembrie 2021 – 31 martie 2022 se stabileşte o schemă de sprijin pentru plata facturilor aferente consumului de energie electrică şi gaze naturale.

Astfel de abateri pot fi sancționate cu amendă de la 3.000 lei la 30.000 lei.

Instanța de la Judecătoria Bistrița a admis solicitarea companiei de înlocuire a amenzii cu avertisment, însă CJPC a atacat cu apel sentința la Tribunalul Bistrița-Năsăud, unde judecătorii au schimbat cu 180 de grade hotărârea instanței inferioare, astfel că amenda a rămas “în picioare”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.