Practică meseria de PR politic şi simte că i se potriveşte ca o mănuşă. A făcut o pregătire în acest sens la Bruxelles, unde şi-a format o largă deschidere cu privire la politicieni şi la PR –ul politic.
În Bistriţa –Năsăud a fost în spatele a şase campanii importante ale unui partid puternic, iar strategiile propuse de ea au dat mereu roade. Gabriela Montoiu, specialistul în comunicare al Partidului Democrat – Liberal Bistriţa –Năsăud ne dezvăluie într-un interviu acordat Gazetei de Bistriţa, care este cheia succesului unui specialist în PR politic.

Gazeta de Bistriţa: Ce a însemnat pentru dvs. pregătirea de la Bruxelles ca PR politic? Cât de importantă este o astfel de pregătire pentru un om specializat pe comunicare?

Gabriela Montoiu: În mod cert, ocazia de a lucra în cea mai importantă instituţie din Europa nu poate fi decât o mare împlinire din punct de vedere profesional. Cel mai important for european, unde au loc cele mai intense dezbateri politice, îţi oferă o amplă viziune a ceea ce înseamnă o politică transparentă, guvernată de valori democratice. La Bruxelles, definiţia PR – ului politic se materializează la modul concret. Parlamentul European oferă, celor care vor să înveţe arta PR-ului politic, toate valenţele. Din întreaga Europă, sub cupola Parlamentului European ai ocazia să auzi speech-uri care vor rămâne în istorie. Doar aici, mari conducători şi politicieni ai lumii vin şi adresează deputaţilor europeni, problematici ce ţin de bunul mers al lumii. Din acest unghi, orice specialist în PR politic poate asimila noi dimensiuni de cunoaştere a celui mai dinamic mediu politic.

Gazeta de Bistriţa: Cum sunt oamenii politici de la Bruxelles? Există vreo diferenţă între cei de acolo şi politicienii din România?

Gabriela Montoiu: Politica la Bruxelles este făcută tot de oameni, cu nimic diferiţi de noi. Sunt mult mai practici, ştiu ce vor şi când vor. Acţiunile politicienilor europeni se desfăşoară în baza unor mecanisme care nu lasă nimic la voia întâmplării. Totul este luat în calcul, astfel încât orice situaţie să îşi găsească rezolvarea conform unor etape normale de desfăşurare. Pentru ca această normalitate să troneze, buna organizare şi administrare trebuie să funcţioneze conform unor planificări anticipate. La prima vedere, te întrebi cum poate funcţiona la parametri optimi acest for care a atras toate entităţile Europei, cu mai multe diferenţe decât asemănări, unii mai bogaţi, alţii mai săraci, unii mai puternici, alţii mai slabi… Şi totuşi se poate. Aici primează consensul, aici nu există putere şi opoziţie. Procedura de codecizie instituită de Tratatul privind Uniunea Europeană (Maastricht 1992) şi consolidată la Amsterdam, prevede o adevărată divizare a puterii legislative între Parlamentul European şi Consiliul Uniunii Europene. Această procedură legislativă din sistemul decizional comunitar are la bază un acord între Parlamentul European şi Consiliul Uniunii Europene care permite finalizarea cu succes a procesului legislativ. În România, fondul multor aspecte de reorganizare politică, după revoluţia din 1989, a marcat şi marchează încă sistemul politic. În urmă cu 20 de ani, actorii politici din România îşi propuneau să educe în spiritul valorilor democratice şi a economiei sociale de piaţă, care să confere un sistem politic performant. Alternanţa la putere nu a reuşit să maturizeze clasa politică din România. Instrumentele şi pârghiile folosite în lupta pentru putere au rămas încă la un nivel nedemn zilelor noastre. În România actuală, deciziile şi actele politice fundamentale nu marchează mari diferenţieri sub aspect ideologic doctrinar. În fond, totul evoluează sau involuează datorită actului de conducere. Cheia succesului în ceea ce întreprindem este capacitatea de a-i conduce pe alţii eficient.

Gazeta de Bistriţa: Cât de mult vă ajută în ceea ce faceţi, pregătirea de la Bruxelles?

Gabriela Montoiu: Atât aici, cât şi la Bruxelles, mi-am făcut meseria. Pot să afirm cu tărie că am învăţat să lucrez cu oameni pentru oameni. În opinia mea acest aspect este foarte important. Comunicarea şi relaţionarea la parametrii optimi cu cei din jur este vitală. Normal că în momentul în care ne propunem o strategie de imagine şi comunicare luăm în calcul publicul căruia ne adresăm. Expectanţele şi doleanţele acestora sunt diferite în funcţie de mediul în care trăiesc.

Gazeta de Bistriţa: Ce înseamnă de fapt PR politic? Am înţeles că pregătiţi şi o carte în acest sens…

Gabriela Montoiu: PR – ul politic se traduce în nenumărate feluri. Din punctul meu de vedere, PR-ul politic este arta de a crea, dezvolta şi adapta imaginea unei entităţi politice în funcţie de spiritul vremii. Profilul realizat şi acţiunile menite să îl promoveze trebuie să fie compatibile cu cerinţele şi doleanţele alegătorilor, profil care necesită să aibă puterea de a forma şi cristaliza anumite opinii şi tendinţe în rândul maselor. PR – ul politic în spaţiul românesc este, în opinia mea, asemeni reprezentării grafice a unei sinusoide. Amplitudinea sau valoarea maximă a PR – ului politic este doar în campaniile electorale, restul perioadei fiind frânturi de imagine. Credibilitate, Compromis, Prestigiu sunt cele trei valenţe care configurează ceea ce reprezintă PR – ul politic românesc. În acest context, încerc să fac o analiză care să ofere new strategy de abordare şi realizare a imaginii unei entităţi politice. Câştigul unor poziţii esenţiale într-o bătălie pentru putere, menită să vizeze o suită de interese, lansează figuri tinere, pline de avânt în ale binelui, realizabil prin deschidere către nou, prin profesionalism şi o conduită bazată pe corectitudine. Îmi doresc ca aceşti tineri să nu renunţe să lupte, animaţi de aceeaşi conduită, promovând o politică transparentă, democratică, europeană.  

Gazeta de Bistriţa: În acest domeniu al PR – ului politic consideraţi că se descurcă mai bine femeile decât bărbaţii, sau este în funcţie de capacitatea persoanei?

Gabriela Montoiu: Nu este deloc uşor să-ţi construieşti o reputaţie de bun consultant şi strateg în PR politic. Diferenţa dintre cele două categorii amintite este produsă în funcţie de capacitatea persoanei. Acord vot pozitiv celor care afirmă că în viaţă conjuncturile poartă pecetea unor şanse deosebite, dar totodată conjuncturile se pot construi. Aşii câştigători pentru cucerirea şi menţinerea unor poziţii cheie nu pot fi alţii decât profesionalism, credibilitate, înţelepciune şi corectitudine.

Gazeta de Bistriţa: De ce aţi ales domeniul politic şi de ce PD-L Bistriţa – Năsăud?

Gabriela Montoiu: De ce PR politic? Deoarece este cel mai dinamic şi vast domeniu de aplicabilitate al PR-ului. Să nu uităm că România postdecembristă a fost promotorul legitimităţii acestui domeniu care a fost vizibil în primul rând în palier politic. La început, discuţiile cu tatăl meu pentru susţinerea unor proiecte vizavi de comunicare politică şi analiză la nivel de discurs a unor entităţi politice a stârnit un oarecare interes. Niciodată nu ai cum să cunoşti un joc dacă stai în tribună. Doar arena îţi poate oferi pulsul total al jocului. În consecinţă, am intrat în arenă, dar în calitate de specialist al acestui domeniu şi cu o prezenţă discretă conformă unui consultant. Partidul Democrat – Liberal Bistriţa-Năsăud este organizaţia alături de care m-am implicat în ultimele şase campanii electorale.

Gazeta de Bistriţa: Recent s-a încheiat o campanie grea. Ce a fost bine şi ce a fost rău în desfăşurarea ei, au dat roade strategiile abordate la nivel de judeţ?

Gabriela Montoiu: Personal consider că a fost cea mai grea campanie în care m-am implicat. Partea nefastă a fost cu certitudine campania negativă abordată de adversarii candidatului Traian Băsescu. Organizaţia PD-L Bistriţa-Năsăud a avut o campanie constructivă bazată pe patru coordonate: 1. Conştientizarea electoratului de importanţa parametrului continuitate – argumentând prin realizările preşedintelui Traian Băsescu şi a măsurilor luate de Guvernul Boc; 2. Sedimentarea la nivelului mentalului colectiv a proiectelor realizate de vectorii de imagine a PD-L BN, aflaţi în poziţii cheie (politico-administrative) – parlamentari, preşedinte Consiliu Judeţean, ministru secretar de stat, primari, consilieri, directori deconcentrate; 3. Strategia de imagine care a constat într-o manieră proprie de comunicare, folosind o paletă largă de instrumente de PR şi comunicare; 4. Mesajele transmise door to door de echipele de campanie. Verdictul a fost dat: Bistriţa-Năsăud a ales Traian Băsescu – 59,27%.

Gazeta de Bistriţa: E greu sau uşor să lucrezi cu deputatul Ioan Oltean, un om cu experienţă politică vastă?

Gabriela Montoiu: Este constructiv să lucrezi cu un om ce deţine o vastă experienţă politică. Corectitudinea şi loialitatea sunt valorile care guvernează colaborarea dintre deputatul Ioan Oltean şi consultantul PR, Gabriela Montoiu.

Gazeta de Bistriţa: Dacă nu ai face PR politic, în ce alt domeniu consideri că ai putea activa? De ce?
Gabriela Montoiu: Proiectele în care m-am implicat nu au fost doar în PR politic, ci şi educaţional, social. La fel de bine aş putea să mă implic şi în PR servicii comerciale. Sunt o persoană care mă adaptez foarte repede la schimbări. Probabil că viaţa îmi va oferi şi alte oportunităţi, dar sper că vor interfera cu domeniul în care sunt pregătită.

Gazeta de Bistriţa: Ce sfaturi le daţi tinerilor care încep această meserie de PR politic, de ce anume trebuie să ţină cont?

Gabriela Montoiu: Sfatul meu este să respecte cele 10 principii ale sistemului de relaţii publice ce însumează conduita unui PR-ist, pentru ca munca lor să fie un real succes. Nota succesului în orice domeniu este cea care înglobează acreditarea valorii şi a respectului acordat de oamenii din jurul nostru.

Gazeta de Bistriţa: În final, aţi putea să transmiteţi un mesaj, politicienilor în general, din partea unui specialist în PR politic?

Gabriela Montoiu: Consider că la ora actuală demararea acţiunilor pentru un climat politico-economic favorabil României este cel mai important obiectiv.

Iulia STUPINEAN

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.