Firma de IT Quantic Lab din Cluj Napoca este acuzată că a nu a rezolvat bug-urile jocului  Cyberpunk 2077, dezvoltat de firma poloneză CD Projekt Red. Valoarea jocului a fost de aproximativ 300 de milioane de dolari. Încă de la lansare jocul a afișat multe probleme, astfel încât cei de la Sony au decis să retragă jocul din PlayStation Store în mai puțin de-o lună. În replică, reprezentanții Quantic Lab au transmis pentru Gazeta de Cluj că acuzațiile nu se susțin.

Un raport cuprinde în cele 72 de pagini ale sale o serie de acuzații grave aduse la adresa unei firme de IT din Cluj Napoca, SC Quantic Lab. Printre acuzațiile aduse se numără faptul că firma clujeană a exagerat intenționat mărimea echipei care s-a ocupat de rezolvarea bug-urilor pentru jocul Cyberpunk 2077 pentru a păstra contractul. Quantic Lab a spus că echipa era formată din personal senior, dar în schimb era formată din juniori cu mai puțin de șase luni de experiență în QA. Societatea clujeană avea o cotă zilnică de bug-uri raportate, ceea ce a dus la faptul că CDPR a primit mii de rapoarte de bug-uri relativ inutile de la testeri, ceea ce a ocupat mult timp și a făcut ca problemele care afectează jocul să nu fie găsite sau prioritizate, sunt doar câteva din acuzațiile principale care sunt aduse celor de la Quantic Lab.

Societatea aparține unui holding suedez, QL HOLDING AB, iar beneficiarul afacerii este cetățeanul suedez Wingefors Lars Eric Olof.

Pe anul 2021, societatea clujeană a declarat o cifră de afaceri de aproape 35 milioane lei, un profit de 4,3 milioane lei și 335 de angajați.

”Videoclipul publicat pe rețelele de socializare, așa cum este menționat în articolul dumneavoastră, începe cu afirmații incorecte despre istoria Quantic Lab. Se pare că există o lipsă de înțelegere în procesul de elaborare a modului în care un joc este testat înainte de lansarea sa pe piață.

Quantic Lab a fost fondată în 2006, cu o echipă de 12 persoane, concentrată în totalitate pe asigurarea calității, și de atunci a devenit o companie de top în domeniul asigurării calității, cu peste 60 de clienți activi și peste 400 de angajați în trei locații de birouri din România. Quantic Lab susține peste 200 de proiecte pe an de la dezvoltatori de top la nivel global și continuă să mențină o abordare de tipul „calitatea este pe primul loc” pentru toate munca pe care o depunem.

Toate acordurile cu clienții noștri sunt confidențiale, dar, în general, dezvoltatorii de jocuri globali externalizează către mai multe activitatea de QA, fără a depinde doar de una singură, pe lângă resursele interne de QA la nivelul dezvoltatorului în majoritatea cazurilor. Fiecare proiect pe care îl întreprindem este unic în privința cerințelor. Direcția proiectului este convenită și ajustată în consecință, în funcție de cerințele în timp real, cu clienții noștri.

Quantic Lab se străduiește întotdeauna să lucreze în mod transparent și integru cu partenerii noștri din industrie”, arată Ștefan Șeicărescu CEO-ul companiei.

Au vrut să prindă vânzările de Crăciun și au fușerit 300 de milioane de dolari

Dorin Lazăr, un programator care a publicat pe blogul său o analiză pe scandalul momentului, a subliniat că ”e un pic aiurea să crezi că bug-urile nu au fost prioritizate, din moment ce asta era în sarcina dezvoltatorului. Asta și pentru că firma de testare — Quantic Lab în acest caz — are alte priorități față de dezvoltator. Da, când testerul vine la tine să-ți pună pe același nivel o aliniere de text și un bug care afectează experiența de joc complet, și tu le accepți verdictul că sunt la același nivel, ai o problemă. Trierea bugurilor e o treabă pe care ar fi trebuit s-o facă cineva de la CDPR, nu poți să-l faci responsabil pentru evaluarea ca valoare de business a unui bug pe cel care îți zice că e o problemă acolo.”

Upper Echelon Games, care a dezvăluit modalitatea în care firma din Cluj Napoca s-a ocupat de bug-urile jocului, a arătat într-un follow up la dezvăluirile inițiale că vina pentru eșecul Cyberpunk 2077 nu e doar la Quantic Lab. Cei de la CD Projekt știau foarte bine că jocul nu e gata, dar au preferat să-l lanseze așa, ca să prindă perioada Crăciunului din 2020.

evidențierea unei probleme serioase: cum se lucrează cu adevărat la Quantic Lab și la numeroase alte companii din România, atât în IT, cât și în alte domenii.

Doru Șupeală, consultant de marketing, management și business, a povestit în newsletter-ul Hacking Work că după ce a vorbit despre aceste abuzuri într-o postare pe Facebook a fost contactat de un reprezentant indirect al Quantic Lab, cu rugămintea de a nu mai comenta pe subiect. Șupeală a prezentat și mesajele primite în privat care confirmă mediul toxic al companiei.

Pe 29 iunie, el revine în newsletter cu și mai multe mărturii. În plus, comentariile lăsate de români la video-ul inițial Upper Echelon Games, unele din partea unor foști angajați, arată că problemele companiei din Cluj nu sunt de azi de ieri. Și nu e un caz singular.

Cyberpunk 2077 pe primul loc la gategoria ”Bug”-uri

Potrivit unei analize a New York Times publicată la puțin timp de la lansarea jocului, jucătorilor li se promitea în joc un oraș în care se pot plimba aproape nelimitat și în care personajele își pot augmenta puterile prin diverse tehnologii care vor deveni realitate peste mai bine de 50 de ani și în lumea noastră.

Jocul a fost anunțat pentru prima oară în 2012, era clar că vor trece câțiva ani până la lansare, însă aproape nimeni nu s-a așteptat atunci să treacă opt ani și să apară după lansare atât de multe probleme.

În 2019 se vorbea de probleme mari și de o lansare în aprilie anul acesta, dar părea tot mai puțin probabil, iar când pandemia a izbucnit, lansarea a fost mutată către toamnă. Au urmat alte trei amânări până când data definitivă a fost stabilită pe 10 decembrie și jocul a fost lansat, dar s-a dovedit că nu era nici pe departe terminat.

Este normal ca orice joc complex să aibă bug-uri, dar la Cyberpunk 2077 au fost depășite orice limite, astfel că pe consolele ceva mai vechi era imposibil de jucat, iar pe cele noi erorile erau extrem de multe. Dacă pe PC jocul era cât de cât funcțional, pe consolă a fost un dezastru, iar Sony l-a retras din magazinul PlayStation. Ulterior, o parte din bug-uri au fost corectate, și jocul a fost din nou disponibil pe console.

Noua industrie clujeană

Clujul are peste 1.500 de companii IT, totalizând aproximativ 25.000 de angajați, arată datele reprezentanților industriei locale, arată o analiză publicată de economedia.ro.

În ultimii 5 ani, industria de software și servicii IT a crescut de circa trei ori mai rapid decât economia națională, având un ritm de creștere de peste 15% pe an, menționează Gabriela Mechea, director executiv al Asociaţiei Patronale a Industriei de Software și Servicii (ANIS). „Ne așteptăm ca acest ritm de creștere să accelereze în perioada următoare, în condițiile în care nevoia de produse și servicii digitale este tot mai mare. În acest moment, macro-sectorul Informații și Comunicații – IT&C generează 7% din PIB și credem că există premisele ca până în anul 2025 să ne apropiem de 9-10% din PIB”, spune Mechea.

Aceasta menționează însă că, în ciuda progresului industriei din ultimii ani și a creșterii ponderii în PIB, dezvoltarea ecosistemului românesc de companii din industria de software și servicii IT se produce într-un ritm mai lent față de alte țări din regiune. „De asemenea, România prezintă o performanță destul de slabă în materie de inovație, având cea mai mică pondere a cheltuielilor de cercetare-dezvoltare în PIB din UE. Dinamismul evoluției numărului companiilor depinde de accesul la forța de muncă și la capital, precum și de nivelul de pregătire al economiei pentru transformarea digitală. Așadar, ne asteptăm la înființarea de firme noi, însă, din păcate, la o rată inferioară comparativ cu alte țări din regiune”, estimează reprezentanta ANIS.

Răzvan Robu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.