Firma „ascunsă” a primarului comunei Budacu de Jos, Florin Sandu Simionca, Trans-Simy SRL mai pușcă 1,5 milioane de lei de la Consiliul Județean pentru întreținerea drumurilor județene. Nu este prima dată când SRL-ul câștigă licitația pentru astfel de lucrări. Anul trecut, firma primarului a încasat 2,2 milioane de lei, pentru 3 contracte de întreținerea platformă drum și îmbrăcăminte asfaltică și asigurarea esteticii rutiere a drumului.
Anul 2022 îi aduce SRL-ului Trans Simy încă două contracte cu Consiliul Județean, pentru întreținerea drumurilor județene. Unul dintre ele este pentru asigurarea esteticii drumului, iar altul pentru întreținere îmbrăcăminte asfaltică. Primul are o valoare de 500.000 de lei, iar al doilea de peste un milion de lei.
„Scopul și obiectivul prestației este asigurarea viabilității pentru desfășurarea circulației rutiere în condiții corespunzătoare pe rețeaua rutieră din administrarea Consiliului Județean Bistrița-Năsăud. Realizarea lucrărilor de întreținere curentă pe timp de vară se va efectua conform prevederilor normativului privind lucrările de întreținere și reparare a drumurilor publice, a reglementărilor tehnice și standardelor din domeniu în vigoare. Lucrările cuprinse în nomenclatorul de activități se vor adapta la noile tehnologii și tipuri de elemente constructive ale lucrărilor de artă. Contractantul va avea în sarcină întreținerea curentă pe timp de vară a drumurilor județene, a podurilor din administrarea Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, în scopul menținerii acestora la nivelul standardelor și reglementărilor tehnice în vigoare privind calitatea și siguranța traficului”, se arată în documentația licitației organizate de Consiliul Județean.
În spatele Trans Simy SRL se află nimeni altul decât primarul comunei Budacu de Jos, Florin Sandu Simionca.
Trans Simy SRL, pe lista câștigătorilor și anul trecut
Nu este prima dată când întreținerea drumurilor județene este lăsată pe mâna celor de la Trans Simy SRL. Anul trecut, trei firme au pus mâna pe generosul contract. Este vorba despre M.I.S. Grup, Lucrări Drumuri și Poduri SA și Trans-Simy SRL. În cazul constructorului M.I.S. Grup lucrurile sunt clare, fiind prezent de ani buni la licitațiile publice organizate în județul Bistrița-Năsăud.
La fel stau lucrurile și în cazul societății pe acțiuni Lucrări Drumuri și Poduri, controlate de Consiliul Județean. Firma reușește să pună mâna pe contracte de la instituția care o controlează, de ani de zile. Mai mult, așa reușește să rămână cât de cât pe linia de plutire.
Surprize acestei licitații este însă Trans-Simy SRL, o firmă cu sediul în satul Jelna, înființată în 1995, care, culmea, a început cu transporturile și s-a reprofilat în ultimii ani pe construcții. Ani buni firma l-a avut ca asociat unic pe Florin Sandu Simionca, primarul comunei Budacu de Jos, ulterior fiind preluată de fiul acestuia, Ionuț Raul Simionca.
Anul trecut, firma primarului a încasat 2,2 milioane de lei, pentru 3 contracte de întreținerea platformă drum și îmbrăcăminte asfaltică și asigurarea esteticii rutiere a drumului.
Potrivit site-ului de licitații publice, 2021 a fost un an bun pentru Trans-Simy SRL, care a pușcat mai mult contracte din bani publici. Astfel, constructorul s-a ocupat de amenajarea unui pârâu în Monor, pentru care a încasat 1,5 milioane de lei sau de străzile din Bistrița Bârgăului, lucrări ce i-au mai adus aproape 7 milioane de lei.
Tot în 2021, firma mai încheia un contract cu Consiliul Județean, în valoare de 6,5 milioane de lei, pentru proiectare, asistență tehnică și execuție lucrări la modernizarea DJ 172 G.
Florin Sandu Simionca, în conflict de interese din cauza SRL-ului
Acum 10 ani ani, mai exact în 2011, firma care acum bifează contract după contract din bani publici îi aducea probleme legale lui Simionca, ce făcea atunci parte din PDL. Procurorii îl acuzau de conflict de interese, după ce descopereau că firma acestuia a deszăpezit, pe bani publici, drumurile și străzile comunei pe care o conducea.
Practic, în anul 2009, primarul a atribuit contractul de deszăpezire societății unui prieten, care, la rândul său, l-a subcontractat firmei edilului, chiar în aceeași zi. În același an, Florin Sandu Simionca era trimis în judecată.
Potrivit procurorilor, la acea vreme, Simionca era asociat unic al societății Trans-Simy SRL. Primarul a fost și administratorul firmei, însă după ce a fost ales primar a cedat administrarea soției sale, iar ulterior, în 2008, cumnatului său Teodor Ioan Călugăr.
Contractul care i-a adus problemele penale a fost încheiat în toamna anului 2009 și a avut o valoare de 26.000 de lei. Pentru a ascunde conflictul de interese, Simionca a mascat actul juridic vizând atribuirea lucrărilor de deszăpezire către propria firmă, printr-un interpus: firma Consiliului Județean Lucrări Drumuri și Poduri SA.
Simionca a susținut în fața anchetatorilor că nu se consideră vinovat și că nu știa că lucrările au fost cedate către Trans –Simy SRL. Acesta a mai susținut că a aflat despre subcontractarea lucrărilor ulterior, de la cumnatul său, administratorul oficial al firmei.
Ulterior, în fața jurnaliștilor, primarul susținea că a fost o neînțelegere, că nu e vorba despre conflict de interese și că firma Trans-Simy SRL nu a făcut altceva decât să închirieze niște utilaje celor de la Lucrări Drumuri și Poduri. Directorul general al Lucrări Drumuri și Poduri de la acea dată recunoștea însă în fața procurorilor că a purtat discuțiile cu privire la preluarea lucrării chiar cu primarul comunei, iar cu administratorul firmei Trans-Simy SRL doar cât s-a semnat contractul.
Deznodământul judecătorilor a venit abia în 2012, când Curtea de Apel Cluj îl „pedepsea” pe primar cu plata unei amenzi penale de 30.000 de lei. Simionca a făcut recurs, dosarul ajungând la Înalta Curte de Casație și Justiție, care, însă, un an mai târziu, a menținut soluția. Primarul a achitat amenda penală.
Pentru anul 2021, Trans-Simy SRL raporta o cifră de afaceri de peste 9,6 milioane de lei și un profit net de doar 262.000 de lei. Datoriile ajungeau la 5 milioane de lei. Anul trecut, SRL-ul avea 32 de angajați.
În 2020, constructorul raporta 8,4 milioane de lei și un profit net ce se apropia de două milioane de lei. Datoriile erau ceva mai mici, ajungând la doar 3,2 milioane de lei. Și 2019 a fost un an bun pentru constructor, acesta raportând o cifră de afaceri de 4,7 milioane de lei și un profit de 1,8 milioane de lei. Datoriile abia treceau de un milion de lei.
Și în 2018 firma primarului trecea de un milion și jumătate de lei cifră de afaceri. Profitul net ajungea însă doar de 361.000 de lei. 2017, 2016 și 2015 nu au fost atât de străluciți, constructorul nereușind să atingă pragul de un milion de lei cifră de afaceri.