Gazeta de Bistriţa continuă seria dezvăluirilor despre incompatibilii bistriţeni. În acest număr vă prezentăm motivarea Curţii de Apel Cluj în cazul incompatibilităţii statuate în dreptul lui Gavrilă Ţărmure. Această sentinţă nu este definitivă şi are recursul la ICCJ. Dar până atunci, să înţelegem puţin motivele curţii.

 

Reclamantul Gavrilă Ţărmure a contestat raportul Agenţiei Naţionale de Integritate din 16.12.2013 în care se demonstra că acesta este în conflict de interese. Magistraţii Curţii de Apel Cluj au scris în cadrul motivării sentinţei din 9 aprilie 2014 şi care au fost mersul dezbaterilor, susţinerilor şi concluziile părţile care au apărut în cadrul şedinţei precedente, din 26 martie 2014. Gavrilă Ţărmure a cerut prin intermediul acţiunii înregistrată anularea raportului ANI, precum şi cheltuieli de judecată din partea ANI.

Gavrilă Ţărmure a susţinut în cadrul cererii sale că raportul ANI este nelegal fiind rezultatul unei interpretări greşite. Pe de altă parte, inspectorii ANI susţin că acesta a încălcat dispoziţiile art.77 din  Legea  nr.161/2003 coroborat cu  art.46 alin.1 din Legea   nr.215/2011 şi   art.75 lit.b,f,art.77 din   Legea  nr.393/2004  întrucât în perioada deţinerii calităţii de consilier local a exprimat votul favorabil pentru adoptarea HCL  nr.33/2010 şi 17/2011 cu privire la  aprobarea bugetului municipiului, a HCL  125/2011  privind rectificare buget şi nr.35/2011  pentru aprobarea  proiectelor care vor beneficia de cofinanţare şi respectiv a avut un interes personal.

”Astfel,  se impută faptul că pretinsul conflict este  în legătura cu  activitatea pe care  a  derulat-o  în cadrul  unei  organizaţii nonprofit. Din coroborarea dispoziţiilor art.2, art.15 din  OG nr.26/2000 rezultă că lipsa scopului patrimonial al fundaţiei este de esenţa fundaţiei  scopul  legal al acestuia fiind strict determinat al realizării unui interes general sau după caz comunitar.

 

Ţărmure spune că nu a devenit celebru după concerte

În  acest context activitatea unei fundaţii nu poate fi interpretată ca fiind derulată în satisfacerea unui interes personal, individual astfel cum consideră intimată. Fundaţia al  cărui reprezentant este a fost  constituită exclusiv pentru scopuri caritabile de întrajutorare, culturale, instructive, educative (….)  fără  a căuta  foloase materiale şi serveşte intereselor generale. În  vederea îndeplinirii scopului şi obiectivelor pentru care s-a   înfiinţat fundaţia a organizat aproximativ 50  de concerte camerale şi simfonice în  beneficiul tinerilor şi  publicului meloman, astfel că  nu poate fi vorba de  un interes personal. Conflictul de  interes este definit de  legea cadru şi  vizează interesul personal de natură patrimonială însă faptele imputate nu se circumscriu unui atare interes. Fundaţia nu poate avea prin lege scop patrimonial, iar pe de altă parte activitatea sa şi a soţiei prestate în cadrul fundaţiei este de asemenea lipsită de caracter patrimonial, nici unul dintre membrii familiei neprofitând de vreo faimă de pe urma hotărârilor de consiliu local sau a contractelor la care face referire raportul. Contractele de finanţare nu  au permis cheltuieli cu personalul, iar activitatea a fost desfăşurată de  soţie pe baza voluntariatului.

În  raport se face referire la prevederile legii nr.393l2004 art.75 şi art.77 însă aceste dispoziţii nu sunt  aplicabile raportului  litigios dedus  judecăţii, singurele acte normative incidente sunt cele trei legi 1761/2010, Legea nr.161/2003 şi Legea nr.215/2001.  Chiar dacă s-ar aprecia că trimiterea la Legea nr.215/2001 nu  este limitativă alte  acte normative ar fi incidente numai în măsura în care nu sunt în contradicţie cu cele cuprinse în legile cadru nr.1761/2010 şi nr.161/2003. Legea nr.393/2004 la care face referire intimata este în contradicţie cu  cele două şi prin urmare nu  produce efecte.

În  condiţiile în care Legea  nr. 161/ 2003 atunci când  defineşte conflictul menţionează ca o condiţie esenţială existenţa interesului patrimonial –  aspect preluat şi de Legea nr.215/2001- prevederea din  Legea  nr.393/2004 care extinde natura interesului la orice  fel de interes nu numai cel patrimonial este în contradicţie cu  legea  cadru fiind astfel inaplicabilă. Pe de altă parte esenţial este faptul că Legea nr.176/2010 fiind  adoptată ulterior legii nr.393/2004 prevederile acestui din urmă act normativ ce vin în contradicţie cu prevederile legii noi urmează a fi considerate abrogate tacit aspect întărit de conţinutul art.32  din Legea nr.1671/2010.  În plus chiar şi în situaţia în care Legea nr.393/2004 – art. 77  şi art.75 lit.  b,f ar  fi aplicabilă nu se găseşte în situaţia unui conflict de interese. Potrivit art.47  din Legea   nr.393/ 2009  aleşii locali sunt obligaţi să menţioneze expres situaţiile în care interesele lor personale contravin  intereselor generale.

În cazul în care interesul personal nu are  caracter  patrimonial, consiliile locale  pot permite  participarea  la   vot   a consilierului. Aşadar  norma face distincţie între interesul patrimonial şi cel  personal prevăzându-se posibilitatea participării la vot în cazul în care  alesul local nu are un interes patrimonial . Cât  priveşte cele două contracte încheiate între fundaţie şi Centrul Cultural Municipal George Coşbuc din Bistriţa în  calitate de organizator nu se menţionează în concret care este conflictul de interese ce se imputa şi textele incidente referirea la contracte fiind vădit neavenită. Fundaţia a fost  înfiinţată în  1996 ca expresie a voinţei a peste 100 de cetăţeni din oraş şi s-a reuşit a se  organiza stagiuni  muzicale permanente în oraş, iar  pentru performanţe s-au  primit nenumărate premii şi distincţii. Bugetul fundaţiei de-a lungul anilor s-a   constituit din contribuţia membrilor, sponsorizări, donaţii şi finanţări dobândite pe  baza  unor concursuri de  proiecte prin  diferite programe. În concluzie suprapunerea calităţii de consilier cu cea de reprezentant nu  a creat un  avantaj personal şi nici fundaţiei însăşi.

 

Anticipa decizia autorităţii publice

Răspunzând celor invocate prin întâmpinare pârâta a solicitat respingerea acţiunii ca tardivă fundamentat pe  aceea că acţiunea a fost introdusă peste termenul instituit de  art. 22  din  Legea  nr.1761/2010, iar  pe fond  ca  neîntemeiată dat fiind că raportul contestat a fost emis cu  respectarea normelor.

Astfel, se arată că în conformitate cu Legea nr.161/2003, Legea nr.215/2001 şi Legea  nr.393/2004 aleşii  locali  nu  pot  lua parte la  deliberarea sau  adoptarea unei  hotărâri dacă au interes personal în problema supusă dezbaterii respectiv au  interes dacă au posibilitatea să anticipeze ca  o decizie a autorităţii publice din care fac  parte ar putea prezenta un beneficiu sau un dezavantaj pentru sine  sau pentru  orice  persoană fizică sau juridică cu  care au relaţie de angajament indiferent de natura acestuia, a asociaţiei sau fundaţiei din care fac parte. Ori reclamantul a participat la  şedinţele Consiliului local  i-a votat hotărârile prin  care au fost  adoptate fondurile pentru fundaţia din care face parte încălcând astfel prevederile vizând  conflictul de interes.

Prin  răspunsul la întâmpinare reclamantul  a solicitat respingerea excepţie raportat la cele  rezultate din  acte  că  nu  se  relevă  un  interes personal de natură patrimonială iar faptele  imputate  nu se circumscriu sferei conflictului de interese. Faţă de cele  invocate la  data de  05.03.2014  excepţia tardivităţii a fost respinsă în  considerarea în  esenţă că actele atestă depunerea contestaţiei  în termenul instituit de art.22 din  Legea nr.161/2003.

Trecând  aşadar la analiza  susţinerilor  părţilor Curtea reţine următoarele: În  temeiul Legii nr.176/2010 privind  exigenţele în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice  Agenţia Naţională de Integritate a întocmit raportul  de evaluare din 16.12.2013. Prin acest act s-a reţinut că se identifică elemente  vizând conflictul  de interese. Astfel se arată că reclamantul a încălcat legislaţia în materie conflictelor de interese prevăzută de  art.77 din  Legea  nr.161/2003, art.46 alin.1 din  Legea nr.215/2011, art.75 lit.b  şi f, art.77 din  Legea nr.393/2004 întrucât în perioada deţinerii calităţii de consilier local  a participat la şedinţele Consiliului local exprimându-şi votul favorabil la adoptarea    HCL nr.33/2.03.2010, nr.17 / 10.02.2011 , nr.125/ 28.07.2011  privind aprobarea bugetelor de venituri şi

cheltuieli ale  municipiului Bistriţa şi a HCL nr.62/22.04.2010, nr.35/31.03.2011 privind  aprobarea proiectelor care vor beneficia de cofinanţare, deşi avea un interes personal în aprobarea acestora întrucât avea  posibilitatea să anticipeze ca urmare a  acestor  hotărâri  Fundaţia va  beneficia  de  sume primite ca finanţare de la consiliul local.

 

Ţărmure a semnat şi facturile

Astfel,   deşi  avea un interes personal în  problema supusă dezbaterilor acesta nu  a anunţat la începutul dezbaterilor interesul personal pe care  îl avea în problema  respectivă,  nu   s-a   abţinut de la vot, a luat parte la  deliberare şi adoptarea hotărârilor de consiliu (votând pentru) şi mai  mult a  semnat în calitate de  preşedinte al fundaţiei contractele nr.xx şi nr.xx. Situaţia   reţinută în raportul de evaluare se verifică prin prisma împrejurărilor de fapt şi a dispoziţiilor legale  incidente.

Potrivit art.77  din Legea nr.161/2003 conflictele de interese pentru preşedinţii şi vicepreşedinţii consiliilor judeţene sau consilierii locali şi judeţeni sunt prevăzute în Legea Administraţiei Publice locale  nr.215/2011. Acest  din  urma act  normativ prin  dispoziţiile art.46 prevede că „nu  pot  lua parte la  deliberare şi la  adoptarea hotărârilor consilierul local  care  fie personal, fie prin soţ, soţie, afini şi rude până la gradul al patrulea inclusiv are un interes patrimonial în problema supusă dezbaterilor consiliului local.

În sensul legii nr.161/2003 prin conflict de interese se înţelege situaţiile în care  persoana ce  exercită o  demnitate publică sau o funcţie publică are un interes personal de natură patrimonială, care  ar  putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a atribuţiilor care îi revin  potrivit  Constituţiei şi altor acte  normative, iar  potrivit art.72 din  acelaşi act normativ principiile care  stau la  baza  prevenirii conflictului de  interese în  exercitarea demnităţilor  publice şi funcţiilor publice sunt: imparţialitatea, integritatea, transparenţa deciziei şi supremaţia interesului public.

De  asemenea, Legea  nr.nr.393/2004  prevede prin art.75 lit.b şi f că  aleşii locali au un interes personal într-o anumita problemă, dacă au posibilitatea să anticipeze că o decizie a autorităţii publice din  care fac  parte  ar putea prezenta un  beneficiu sau un dezavantaj pentru sine sau pentru : b) orice  persoană  fizică sau juridică cu  care au o relaţie de angajament, indiferent de natura acestuia ; f) o asociaţie sau fundaţie din  care fac  parte;

 

Interesul personal al consilierului

Tot  astfel conform art.77 ( 1) din  acelaşi act normativ „consilierii judeţeni  şi consilierii locali  nu pot  lua  parte la deliberarea şi adoptarea de  hotărâri dacă au un  interes personal în problema supusă dezbaterii. (2) În  situaţiile prevăzute la alin. l consilierii locali şi consilierii judeţeni sunt obligaţi să anunţe la începutul dezbaterilor interesul personal pe care îl au în problema respectivă. (3) Anunţarea interesului personal şi abţinerea de la vot se consemnează în  mod obligatoriu în procesul verbal al şedinţei”.

Din  normele enunţate reiese că în exercitarea atribuţiilor demnitarul, funcţionarul, consilierul  are obligaţia de   a manifesta o atitudine imparţială, transparentă în adoptarea deciziilor; că  există conflict de interese atunci când în virtutea funcţiei pe  care o ocupă demnitarul, consilierul ia o decizie sau participă la  luarea unei decizii cu  privire la  care are  un interes personal (respectiv ipoteza interesului de natură patrimonial/ folosului material  sau ipoteza  anticipării deciziei ce ar putea duce la influenţa sau părea influenţa realizarea unui beneficiu sau un dezavantaj.

Cu  alte cuvinte un demnitar se  află în conflict de interese nu doar atunci când în exercitarea funciei prin  decizia dată se  produce un beneficiu (de  natură materială sau natură personală – obţinerea de  pildă a unui titlu onorific), ci şi atunci când participă la luarea unei decizii ce ar influenţa sau pare să influenţeze un avantaj sau dezavantaj pentru sine,  rude, pentru orice  persoană cu  care are o relaţie indiferent de  natura acesteia sau pentru o asociaţie sau fundaţie.

Aceasta din urmă situaţie este dată şi prin recomandarea nr. 10/2000 a Comitetului  de  Miniştri  a Consiliului Europei atunci când  defineşte  conflictul de interese în sensul că acesta apare atunci când funcţionarul, demnitarul are un interes personal care influenţează sau poate să influenţeze îndeplinirea atribuţiilor sale  oficiale cu imparţialitate şi obiectivitate. Pentru  determinarea în concret a existenţei conflictului de interes se impune a  analiza dacă s-a participat la luarea unei decizii, dacă această decizie depinde de conduita demnitarului,  consilierului sau dacă această persoană a participat la luarea  unei  decizii care a influenţat sau pare să influenţeze un avantaj şi dezavantaj pentru  sine,  pentru orice persoana cu care se află într-o relaţie sau pentru o fundaţie”, se arată în şedinţa CA Cluj.

Gazeta de Bistriţa continuă seria dezvăluirilor despre incompatibilii bistriţeni. În acest număr vă prezentăm motivarea Curţii de Apel Cluj în cazul incompatibilităţii statuate în dreptul lui Gavrilă Ţărmure. Această sentinţă nu este definitivă şi are recursul la ICCJ. Dar până atunci, să înţelegem puţin motivele curţii.

 

Reclamantul Gavrilă Ţărmure a contestat raportul Agenţiei Naţionale de Integritate din 16.12.2013 în care se demonstra că acesta este în conflict de interese. Magistraţii Curţii de Apel Cluj au scris în cadrul motivării sentinţei din 9 aprilie 2014 şi care au fost mersul dezbaterilor, susţinerilor şi concluziile părţile care au apărut în cadrul şedinţei precedente, din 26 martie 2014. Gavrilă Ţărmure a cerut prin intermediul acţiunii înregistrată anularea raportului ANI, precum şi cheltuieli de judecată din partea ANI.

Gavrilă Ţărmure a susţinut în cadrul cererii sale că raportul ANI este nelegal fiind rezultatul unei interpretări greşite. Pe de altă parte, inspectorii ANI susţin că acesta a încălcat dispoziţiile art.77 din  Legea  nr.161/2003 coroborat cu  art.46 alin.1 din Legea   nr.215/2011 şi   art.75 lit.b,f,art.77 din   Legea  nr.393/2004  întrucât în perioada deţinerii calităţii de consilier local a exprimat votul favorabil pentru adoptarea HCL  nr.33/2010 şi 17/2011 cu privire la  aprobarea bugetului municipiului, a HCL  125/2011  privind rectificare buget şi nr.35/2011  pentru aprobarea  proiectelor care vor beneficia de cofinanţare şi respectiv a avut un interes personal.

”Astfel,  se impută faptul că pretinsul conflict este  în legătura cu  activitatea pe care  a  derulat-o  în cadrul  unei  organizaţii nonprofit. Din coroborarea dispoziţiilor art.2, art.15 din  OG nr.26/2000 rezultă că lipsa scopului patrimonial al fundaţiei este de esenţa fundaţiei  scopul  legal al acestuia fiind strict determinat al realizării unui interes general sau după caz comunitar.

 

Ţărmure spune că nu a devenit celebru după concerte

În  acest context activitatea unei fundaţii nu poate fi interpretată ca fiind derulată în satisfacerea unui interes personal, individual astfel cum consideră intimată. Fundaţia al  cărui reprezentant este a fost  constituită exclusiv pentru scopuri caritabile de întrajutorare, culturale, instructive, educative (….)  fără  a căuta  foloase materiale şi serveşte intereselor generale. În  vederea îndeplinirii scopului şi obiectivelor pentru care s-a   înfiinţat fundaţia a organizat aproximativ 50  de concerte camerale şi simfonice în  beneficiul tinerilor şi  publicului meloman, astfel că  nu poate fi vorba de  un interes personal. Conflictul de  interes este definit de  legea cadru şi  vizează interesul personal de natură patrimonială însă faptele imputate nu se circumscriu unui atare interes. Fundaţia nu poate avea prin lege scop patrimonial, iar pe de altă parte activitatea sa şi a soţiei prestate în cadrul fundaţiei este de asemenea lipsită de caracter patrimonial, nici unul dintre membrii familiei neprofitând de vreo faimă de pe urma hotărârilor de consiliu local sau a contractelor la care face referire raportul. Contractele de finanţare nu  au permis cheltuieli cu personalul, iar activitatea a fost desfăşurată de  soţie pe baza voluntariatului.

În  raport se face referire la prevederile legii nr.393l2004 art.75 şi art.77 însă aceste dispoziţii nu sunt  aplicabile raportului  litigios dedus  judecăţii, singurele acte normative incidente sunt cele trei legi 1761/2010, Legea nr.161/2003 şi Legea nr.215/2001.  Chiar dacă s-ar aprecia că trimiterea la Legea nr.215/2001 nu  este limitativă alte  acte normative ar fi incidente numai în măsura în care nu sunt în contradicţie cu cele cuprinse în legile cadru nr.1761/2010 şi nr.161/2003. Legea nr.393/2004 la care face referire intimata este în contradicţie cu  cele două şi prin urmare nu  produce efecte.

În  condiţiile în care Legea  nr. 161/ 2003 atunci când  defineşte conflictul menţionează ca o condiţie esenţială existenţa interesului patrimonial –  aspect preluat şi de Legea nr.215/2001- prevederea din  Legea  nr.393/2004 care extinde natura interesului la orice  fel de interes nu numai cel patrimonial este în contradicţie cu  legea  cadru fiind astfel inaplicabilă. Pe de altă parte esenţial este faptul că Legea nr.176/2010 fiind  adoptată ulterior legii nr.393/2004 prevederile acestui din urmă act normativ ce vin în contradicţie cu prevederile legii noi urmează a fi considerate abrogate tacit aspect întărit de conţinutul art.32  din Legea nr.1671/2010.  În plus chiar şi în situaţia în care Legea nr.393/2004 – art. 77  şi art.75 lit.  b,f ar  fi aplicabilă nu se găseşte în situaţia unui conflict de interese. Potrivit art.47  din Legea   nr.393/ 2009  aleşii locali sunt obligaţi să menţioneze expres situaţiile în care interesele lor personale contravin  intereselor generale.

În cazul în care interesul personal nu are  caracter  patrimonial, consiliile locale  pot permite  participarea  la   vot   a consilierului. Aşadar  norma face distincţie între interesul patrimonial şi cel  personal prevăzându-se posibilitatea participării la vot în cazul în care  alesul local nu are un interes patrimonial . Cât  priveşte cele două contracte încheiate între fundaţie şi Centrul Cultural Municipal George Coşbuc din Bistriţa în  calitate de organizator nu se menţionează în concret care este conflictul de interese ce se imputa şi textele incidente referirea la contracte fiind vădit neavenită. Fundaţia a fost  înfiinţată în  1996 ca expresie a voinţei a peste 100 de cetăţeni din oraş şi s-a reuşit a se  organiza stagiuni  muzicale permanente în oraş, iar  pentru performanţe s-au  primit nenumărate premii şi distincţii. Bugetul fundaţiei de-a lungul anilor s-a   constituit din contribuţia membrilor, sponsorizări, donaţii şi finanţări dobândite pe  baza  unor concursuri de  proiecte prin  diferite programe. În concluzie suprapunerea calităţii de consilier cu cea de reprezentant nu  a creat un  avantaj personal şi nici fundaţiei însăşi.

 

Anticipa decizia autorităţii publice

Răspunzând celor invocate prin întâmpinare pârâta a solicitat respingerea acţiunii ca tardivă fundamentat pe  aceea că acţiunea a fost introdusă peste termenul instituit de  art. 22  din  Legea  nr.1761/2010, iar  pe fond  ca  neîntemeiată dat fiind că raportul contestat a fost emis cu  respectarea normelor.

Astfel, se arată că în conformitate cu Legea nr.161/2003, Legea nr.215/2001 şi Legea  nr.393/2004 aleşii  locali  nu  pot  lua parte la  deliberarea sau  adoptarea unei  hotărâri dacă au interes personal în problema supusă dezbaterii respectiv au  interes dacă au posibilitatea să anticipeze ca  o decizie a autorităţii publice din care fac  parte ar putea prezenta un beneficiu sau un dezavantaj pentru sine  sau pentru  orice  persoană fizică sau juridică cu  care au relaţie de angajament indiferent de natura acestuia, a asociaţiei sau fundaţiei din care fac parte. Ori reclamantul a participat la  şedinţele Consiliului local  i-a votat hotărârile prin  care au fost  adoptate fondurile pentru fundaţia din care face parte încălcând astfel prevederile vizând  conflictul de interes.

Prin  răspunsul la întâmpinare reclamantul  a solicitat respingerea excepţie raportat la cele  rezultate din  acte  că  nu  se  relevă  un  interes personal de natură patrimonială iar faptele  imputate  nu se circumscriu sferei conflictului de interese. Faţă de cele  invocate la  data de  05.03.2014  excepţia tardivităţii a fost respinsă în  considerarea în  esenţă că actele atestă depunerea contestaţiei  în termenul instituit de art.22 din  Legea nr.161/2003.

Trecând  aşadar la analiza  susţinerilor  părţilor Curtea reţine următoarele: În  temeiul Legii nr.176/2010 privind  exigenţele în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice  Agenţia Naţională de Integritate a întocmit raportul  de evaluare din 16.12.2013.

Prin acest act s-a reţinut că se identifică elemente  vizând conflictul  de interese. Astfel se arată că reclamantul a încălcat legislaţia în materie conflictelor de interese prevăzută de  art.77 din  Legea  nr.161/2003, art.46 alin.1 din  Legea nr.215/2011, art.75 lit.b  şi f, art.77 din  Legea nr.393/2004 întrucât în perioada deţinerii calităţii de consilier local  a participat la şedinţele Consiliului local exprimându-şi votul favorabil la adoptarea    HCL nr.33/2.03.2010, nr.17 / 10.02.2011 , nr.125/ 28.07.2011  privind aprobarea bugetelor de venituri şi

cheltuieli ale  municipiului Bistriţa şi a HCL nr.62/22.04.2010, nr.35/31.03.2011 privind  aprobarea proiectelor care vor beneficia de cofinanţare, deşi avea un interes personal în aprobarea acestora întrucât avea  posibilitatea să anticipeze ca urmare a  acestor  hotărâri  Fundaţia va  beneficia  de  sume primite ca finanţare de la consiliul local.

 

Ţărmure a semnat şi facturile

Astfel,   deşi  avea un interes personal în  problema supusă dezbaterilor acesta nu  a anunţat la începutul dezbaterilor interesul personal pe care  îl avea în problema  respectivă,  nu   s-a   abţinut de la vot, a luat parte la  deliberare şi adoptarea hotărârilor de consiliu (votând pentru) şi mai  mult a  semnat în calitate de  preşedinte al fundaţiei contractele nr.xx şi nr.xx.

Situaţia   reţinută în raportul de evaluare se verifică prin prisma împrejurărilor de fapt şi a dispoziţiilor legale  incidente.

Potrivit art.77  din Legea nr.161/2003 conflictele de interese pentru preşedinţii şi vicepreşedinţii consiliilor judeţene sau consilierii locali şi judeţeni sunt prevăzute în Legea Administraţiei Publice locale  nr.215/2011. Acest  din  urma act  normativ prin  dispoziţiile art.46 prevede că „nu  pot  lua parte la  deliberare şi la  adoptarea hotărârilor consilierul local  care  fie personal, fie prin soţ, soţie, afini şi rude până la gradul al patrulea inclusiv are un interes patrimonial în problema supusă dezbaterilor consiliului local.

În sensul legii nr.161/2003 prin conflict de interese se înţelege situaţiile în care  persoana ce  exercită o  demnitate publică sau o funcţie publică are un interes personal de natură patrimonială, care  ar  putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a atribuţiilor care îi revin  potrivit  Constituţiei şi altor acte  normative, iar  potrivit art.72 din  acelaşi act normativ principiile care  stau la  baza  prevenirii conflictului de  interese în  exercitarea demnităţilor  publice şi funcţiilor publice sunt: imparţialitatea, integritatea, transparenţa deciziei şi supremaţia interesului public.

De  asemenea, Legea  nr.nr.393/2004  prevede prin art.75 lit.b şi f că  aleşii locali au un interes personal într-o anumita problemă, dacă au posibilitatea să anticipeze că o decizie a autorităţii publice din  care fac  parte  ar putea prezenta un  beneficiu sau un dezavantaj pentru sine sau pentru : b) orice  persoană  fizică sau juridică cu  care au o relaţie de angajament, indiferent de natura acestuia ; f) o asociaţie sau fundaţie din  care fac  parte;

 

Interesul personal al consilierului

Tot  astfel conform art.77 ( 1) din  acelaşi act normativ „consilierii judeţeni  şi consilierii locali  nu pot  lua  parte la deliberarea şi adoptarea de  hotărâri dacă au un  interes personal în problema supusă dezbaterii. (2) În  situaţiile prevăzute la alin. l consilierii locali şi consilierii judeţeni sunt obligaţi să anunţe la începutul dezbaterilor interesul personal pe care îl au în problema respectivă. (3) Anunţarea interesului personal şi abţinerea de la vot se consemnează în  mod obligatoriu în procesul verbal al şedinţei”.

Din  normele enunţate reiese că în exercitarea atribuţiilor demnitarul, funcţionarul, consilierul  are obligaţia de   a manifesta o atitudine imparţială, transparentă în adoptarea deciziilor; că  există conflict de interese atunci când în virtutea funcţiei pe  care o ocupă demnitarul, consilierul ia o decizie sau participă la  luarea unei decizii cu  privire la  care are  un interes personal (respectiv ipoteza interesului de natură patrimonial/ folosului material  sau ipoteza  anticipării deciziei ce ar putea duce la influenţa sau părea influenţa realizarea unui beneficiu sau un dezavantaj.

 

Cu  alte cuvinte un demnitar se  află în conflict de interese nu doar atunci când în exercitarea funciei prin  decizia dată se  produce un beneficiu (de  natură materială sau natură personală – obţinerea de  pildă a unui titlu onorific), ci şi atunci când participă la luarea unei decizii ce ar influenţa sau pare să influenţeze un avantaj sau dezavantaj pentru sine,  rude, pentru orice  persoană cu  care are o relaţie indiferent de  natura acesteia sau pentru o asociaţie sau fundaţie.

Aceasta din urmă situaţie este dată şi prin recomandarea nr. 10/2000 a Comitetului  de  Miniştri  a Consiliului Europei atunci când  defineşte  conflictul de interese în sensul că acesta apare atunci când funcţionarul, demnitarul are un interes personal care influenţează sau poate să influenţeze îndeplinirea atribuţiilor sale  oficiale cu imparţialitate şi obiectivitate. Pentru  determinarea în concret a existenţei conflictului de interes se impune a  analiza dacă s-a participat la luarea unei decizii, dacă această decizie depinde de conduita demnitarului,  consilierului sau dacă această persoană a participat la luarea  unei  decizii care a influenţat sau pare să influenţeze un avantaj şi dezavantaj pentru  sine,  pentru orice persoana cu care se află într-o relaţie sau pentru o fundaţie”, se arată în şedinţa CA Cluj.

Agentia Nationala de Integritate concert cameral

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.