Consiliul Județean Bistrița-Năsăud a lansat una dintre cele mai așteptate licitații din acest an: cel de gestiune al transportului județean. Practic s-a terminat cu haosul, cu autobuzele vechi și neduse cu anii în service. Instituția pune pe masă nu mai puțin de 200 de milioane de lei împărțite în 11 loturi și vine și cu pretenții!
Pe modelul iluminatului public și a transportului public local, Consiliul Județean vrea să dea în gestiune transportul județean. În acest sens a lansat o licitație publică, iar potul nu e deloc mic: 200 de milioane de lei împărțite în 11 loturi pune pe masă Consiliul Județean.
Judecând după caietul de sarcini ajungem la concluzia că acest contract de gestiune ce se întinde pe 10 ani vine să facă puțin curat în transportul public județean. Astfel s-a terminat cu autocarele și microbuzele vechi ce stau să se dezintegreze pe drum, dar și cu sărit peste stații și stabilirea prețurilor „după ochi”. Se pare că în spatele acestui contract baban stă și o prevedere legală ce obligă practic instituția să facă acest pas:
„În sensul prevederilor legale de la nivelul anului 2020, după data de 31.12.2021, este obligatoriu să intre în vigoare contractele de delegare a gestiunii serviciului public de transport județean încheiate potrivit Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2007. Delegarea de gestiunea a serviciului de transport public județean de călători prin curse regulate în județul Bistrița-Năsăud este justificată de următoarele aspecte: Inexistența unui serviciu specializat de transport județean în cadrul Consiliului Județean Bistrița-Năsăud sau a unui operator de transport cu capital social integral al Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, cu acționar sau asociat unit Consiliul Județean Bistrița-Năsăud înființat de către unitatea administrativ-teritorială și asupra căruia aceasta are un control direct și o influență dominantă asupra deciziilor. Serviciul de transport public județean se supune regimului juridic al serviciilor publice de interes general, fiindu-i aplicabile obligațiile de serviciu public definite potrivit exigenței/cerinței fundamentale de: continuitate din punct de vedere calitativ și cantitativ în condiții contractuale reglementate”, se arată în caietul de sarcini al licitației.
Județul, împărțit în 73 de trasee
În urma unui studiu de trafic și mobilitate pentru transportul de persoane prin curse regulate în județul Bistrița-Năsăud s-a stabilit că ar fi nevoie de 73 de trasee. Acestea au fost împărțite 11 loturi. Cea mai mare valoarea pare să o aibă lotul 3 (cu 16 trasee) – 36 de milioane de lei.
Astfel, lotul 1 are 9 trasee și o valoare de 22,8 milioane de lei, lotul 2 are 7 trasee și are o valoare de 27,5 milioane de lei, lotul 3 are 16 trasee și are o valoare de 36 de milioane de lei, lotul 4 are 8 trasee și o valoare de 28,5 milioane de lei, lotul 5 are 4 trasee și o valoare de 21,5 milioane de lei, lotul 6 are 6 trasee și o valoare de 19,4 milioane de lei, lotul 7 are 6 trasee și o valoare de 11,2 milioane de lei, lotul 8 are 5 trasee și o valoare de 13,2 milioane de lei, lotul 9 are 4 trasee și are o valoare de 15 milioane de lei, lotul 10 are 3 trasee și are o valoare de 1,6 milioane lotul 11 are 5 trasee și o valoare de 7,6 milioane.
Cei care intră în această luptă trebuie să demonstreze că în ultimii 3 ani au prestat astfel de servicii publice de transport călători. De asemenea, trebuie să existe minim o persoană de specialitate desemnată să conducă permanent și efectiv activitatea de transport cu certificat de competență profesională eliberat de Autoritatea Rutieră Română, dar și un minim de șoferi disponibili.
Firmele sunt evaluate în funcție de: nivelul tarifului, vechimea medie a parcului de autobuze, clasificarea autobuzelor, norma de poluare a autobuzelor, dotarea instalației cu aer condiționat, capacitatea de transport, utilizarea combustibililor alternativi.
„În alegerea factorului de evaluare, entitatea contractantă a avut în vedere posibilitatea atribuirii contractului/contractelor de delegare către operatorului economic care asigură un tarif mediu cât mai scăzut, tarig generat de condițiile de organizare, de mijloacele de transport solicitate, de calificarea și experiența personalului implicat în executarea contractului. Prin aplicarea acestui factor de evaluare, entitatea contractantă urmărește asigurarea executării unui serviciu de transport public județean suportabil în ceea ce privește tariful de transport”, se mai arată în caietul de sarcini.
S-a terminat cu microbuze și autocare vechi și ruginite
Consiliul Județean vine cu condiții destul de serioase în caietul de sarcini al licitației. Printre ele se numără o normă de poluare de minim Euro 5, care oricum primește doar jumătate din punctele pe care le primesc firmele care au mașini cu o normă de poluare Euro 6.
Autovehiculele utilizate trebuie dotate cu sistem de monitorizare și localizare CPS pe durata contractului de delegare. Platforma GPS trebuie să aibă posibilitatea afișării poziției autobuzului în timp real într-o interfață de tip web și vizualizarea istoricului traseelor.
Firmele care participă la licitație nu trebuie să aibă datorii la bugetul de stat sau cel local, dar și să aibă un contract de servicii cu un atelier auto din județ și cu o stație de spălare și igienizare autorizată. Mijloacele de transport trebuie să aibă un aspect estetic corespunzător și trebuie curățate și igienizate zilnic.
Câștigătorii trebuie să aibă între 5 și 16 vehicule, în funcție de numărul de trasee adjudecat. Vehiculele trebuie să aibă o capacitate cuprinsă între 10 și 22 de locuri. Odată ce au câștigat licitația, firmele de transport trebuie să se pună la punct cu toate cerințele din caietul de sarcini în maxim 2 luni.
Schimbarea prețurilor trebuie anunțată cu cel puțin 30 de zile înainte. În fiecare autobuz trebuie afișate traseele, precum și prețurile biletelor Să oprească în toate stațiile prevăzute în programul de circulație. Mai mult, ajustările de prețuri trebuie votate în CJ și nu pot fi mai dese de 3 luni.
„Entitatea contractantă va verifica și va controla periodic modul de realizare a serviciului public de transport călători, efectuat în baza contractului de delegare a gestiunii serviciului de către operator, inclusiv a vehiculelor, echipamentelor și instalațiilor folosite de operator. Operatorul are obligația de a pune, de îndată, la dispoziția echipei de control a Entității Contractante orice date și informații solicitate și să asigure accesul la toate informațiile privind prestarea Serviciului de transport rutier județean de persoane, inclusiv la cele contabile”, se mai arată în caietul de sarcini al licitației organizate de Consiliul Județean.
Firmele pot să se folosească de asocieri pentru a participa la licitație. De asemenea, o firmă poate să liciteze mai multe loturi și poate chiar să folosească aceleași autovehicule pentru mai multe trasee, asta dacă nu se suprapun orarele curselor. Termenul limită pentru depunerea ofertelor este 27 ianuarie 2022. Tot atunci vor fi deschise și ofertele.