Porţiunea de pe DJ 173A, pe drumul de contur al lacului Colibiţa, care s-a rupt acum aproximativ trei luni în urma ploilor abundente care au căzut în acea perioadă, nu este nici acum refăcut. Singurele lucrări efectuate, benevol, de una din firmele care lucrează la cariera de piatră din zonă au fost câteva consolidări cu bucăţi de piatră.

Conducerea Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud se mişcă între timp cu viteza melcului, pe de o parte fiindcă nu deţine fondurile necesare. Pe de altă parte, susţine că firmele care au lucrat acolo nu pot fi obligate să remedieze problemele, fiindcă nu există astfel de clauze contractuale.

Despre drumul judeţean care duce spre Colibiţa s-a vorbit de ani de zile până ca autorităţile să ia o decizie pentru a fi modernizat. În mandatul lui Liviu Rusu, administraţia judeţeană a luat taurul de coarne şi a încercat să facă ceva, o dată pentru locuitorii din zona respectivă şi mai apoi pentru turiştii care îşi petrec de obicei weekendurile sau concediile la Colibiţa. Partea proastă este că lucrurile au fost făcute în dulcele stil românesc: merge şi aşa. Numai că din cauza acestui principiu s-au cheltuit şi se mai cheltuiesc sume importante de bani. Bani pe care românii îi plătesc din buzunarul lor sub formă de taxe şi impozite.

 

După doi ani de la finalizare, drumul a luat-o la vale

 

Aproape doi ani au fost necesari pentru reabilitarea a 5,5 km de drum din cei 12, de pe DJ 173 A între Bistriţa-Bârgăului şi Colibiţa, lucrările fiind finalizate în 2011. De atunci nu au trecut doi ani şi în primăvara aceasta o porţiune din drumul reabilitat s-a rupt, datorită unei alunecări de teren. Potrivit autorităţilor, cauzele sunt multiple, însă incidentul a avut la bază ploile abundente care au căzut în perioada respectivă, iar circulaţia defectuoasă a apelor de suprafaţă şi subterane în zonă şi-a spus cuvântul. Mai mult decât atât, pe porţiunea alunecării şanţurile au fost obturate prin construirea unor accese neautorizate, iar podeţul tubular din zonă a fost izolat faţă de elementele de scurgere a apei, s-a ajuns la crearea unor acumulări de apă în şanţul de pe firul stâng, apă care a lubrifiat stratul de pământ din planul de alunecare. De asemenea, mai spun autorităţile judeţene, proprietarul din aval, de pe firul drept al drumului, a construit o platformă neautorizată, ocazie cu care s-a distrus taluzul natural. La un moment dat, diferenţa de nivel între firul drept şi cel stâng al drumului era de aproape o jumătate de metru.

 

Remedieri cu piatră spartă

 

Între timp problemele s-au mai remediat, în sensul în care zona a fost semnalizată şi s-a lucrat la reducerea denivelărilor prin completare cu piatră spartă şi balast. Primarul comunei Bistriţa-Bârgăului, Vasile Laba, a declarat pentru Gazeta de Bistriţa că o contribuţie importantă pentru respectivele reparaţii urgente ale porţiunii de drum afectată de alunecarea de teren ar fi avut-o o firmă care lucrează la cariera din zonă.

„Firma respectivă a pus umărul la consolidările necesare. Ei au adus bucăţi mai mari de piatră. Nu au avut de ales fiindcă au nevoie de drum, trebuie să îşi desfăşoare activitatea”, a spus Laba.

Potrivit primarului, în urmă cu aproximativ două săptămâni a avut o discuţie cu preşedintele CJ BN, Radu Moldovan, pe tema drumului, pentru a încerca să fie identificate soluţiile necesare pentru consolidarea acestuia.

„Domnul preşedinte mi-a spus că va verifica şi dacă există garanţii pentru lucrarea efectuată. Dacă există, atunci firma care a efectuat lucrarea va trebui să intervină”, a precizat primarul Laba.

 

Lucrări pe structura veche a drumului

 

Potrivit unor declaraţii făcute de Radu Moldovan în cadrul unei conferinţe de presă susţinută recent, în cadrul contractului nu ar fi fost prevăzute clauze care să facă referire la acordarea unor garanţii din partea firmelor care au prestat lucrările. Ba mai mult decât atât, preşedintele CJ BN a lăsat să se înţeleagă şi că lucrările respective nu ar fi fost de calitate, pe lângă faptul că anumiţi proprietari din zona respectivă au efectuat lucrări aiurea care au contribuit la acumularea apei care au determinat alunecarea terenului.

„La Colibiţa lucrarea a fost făcută în grabă, a fost turnat nişte asfalt fără să se facă consolidări. La alunecarea aceea mare de teren, undeva într-o curbă, lucrurile se întâmplă din cauza unei persoane care şi-a făcut cabană în stânga şi a închis podul. Toate apele se strâng la cel din jos. Am fost personal acolo, am discutat cu primarul Vasile Laba şi l-am rugat să-l identifice (n. r. – pe proprietar). Cel de jos a blindat podul să nu-i meargă apa pe teren, iar cel de sus l-a blindat ca să-şi facă terasă”, a afirmat Radu Moldovan.

Vasile Laba spune că lucrările au fost efectuate pe structura veche a drumului.

„Lucrările s-au făcut pe structura veche a drumului. Aici cred că ar trebui făcute nişte studii geo şi apoi să se lucreze. Trebuie ţinut cont că aici sunt infiltraţii mari de apă din pânza freatică, plus că nu departe este şi barajul şi nu este exclus ca o contribuţie la infiltraţii să aibă şi apa care ajunge în zonă când se dă drumul la baraj”, a declarat pentru Gazeta de Bistriţa, primarul comunei Bistriţa-Bârgăului.

 

Laba mulţumeşte lui Liviu Rusu

 

Pe de altă parte, Vasile Laba este mulţumit că, totuşi, măcar o porţiune de drum a fost reabilitată, chiar dacă lucrările nu au fost de calitate înaltă şi există multe lipsuri.

„Este adevărat că drumul a fost făcut în mandatul domnului Liviu Rusu, dar eu nu pot decât să-i mulţumesc. Nimeni până la dumnealui nu a luat în seamă acest drum. Acum măcar avem drum asfaltat”, a declarat pentru Gazeta de Bistriţa, primarul comunei Bistriţa-Bârgăului.

 

Kilometrul şi milionul de lei

 

Per total, CJ BN a cheltuit pentru reabilitarea celor 5,5 kilometri de drum de pe DJ 173 A Bistriţa Bârgăului – Colibiţa, 5,5 milioane lei. Deci costul mediu pentru un kilometru de drum este de exact un milion de lei. Pentru tronsonul în cauză, lung de 1,5 km, CJ BN a cheltuit nu mai puţin de 2.029.471 lei, fără TVA, iar lucrările au durat aproximativ doi ani, din 2010 până la finele anului 2011.

 

CJ BN se ocupă de excursii

 

Acum rămâne de văzut cât de repede se va mişca actuala conducere a CJ BN pentru intervenţiile necesare la drumul dintre Bistriţa-Bârgăului şi Colibiţa, fiindcă în ultima perioadă aceasta pare să fie preocupată mai mult de relaţiile cu românii plecaţi în Spania, astfel că s-a plecat şi în vizită acolo, drept pentru care s-au alocat 45.000 lei (450 milioane lei vechi).

 

Liana Mureşan

redactie@gazetadebistrita.ro

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.