Porţiunea de drum judeţean – DJ 172 D – dintre Ilva Mică şi Lunca Ilvei va rămâne nemodernizată, din cauza lipsei de resurse financiare, anunţa recent vicepremierul Liviu Dragnea, în urma interpelării care i-a fost adresată de deputatul Ioan Oltean.
După ce în urmă cu doi ani, DJ 172D Ilva mică – limită cu judeţul Suceava a fost preluat în administrare de Ministerul Dezvoltării, de la Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud, în luna aprilie a acestui an a fost retransmis administraţiei judeţene.
Despre modernizarea DJ 172 D între Ilva Mică şi limita cu judeţul Suceava se discută de câţiva ani buni de zile, dar de făcut s-a făcut mai puţin. Vorbim în acest caz despre o porţiune de aproximativ 42 de kilometri de drum judeţean, din care în şase ani abia dacă s-au modernizat circa şase kilometri. Deci, un kilometru pe an!
Oltean atrage atenţia asupra drumului dezastruos
În luna februarie, deputatul Ioan Oltean, liderul PDL BN, i-a adresat o interpelare vicepremierului Liviu Dragnea, care este totodată şi Ministrul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, pe tema drumului judeţean DJ 172 D Ilva Mică – Lunca Ilvei. Ioan Oltean atrage atenţia că în acea zonă carosabilul este foarte degradat din cauza numărului mare de gropi existente, lucru care afectează firmele din zona respectivă dar şi pe localnicii care îşi distrug maşinile.
„La momentul actual, starea drumului judeţean 172D Ilva Mică – Lunca Ilvei, (…) este una deplorabilă, fără precedent.
În cursul anului 2011, DJ 172 D a fost inclus în Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii derulat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice prin proiectul ”Reabilitare şi modernizare – 10.000 km de drumuri de interes judeţean şi drumuri de interes local”. În aprilie 2012, a fost încheiat un contract având ca obiect reabilitarea DJ 172 D Ilva Mică – Lunca Ilvei – Coşna (jud. Suceava) cu SC Romstrade SRL, în calitate de prestator.
Întrucât starea acestui drum judeţean a rămas absolut neschimbată, actualmente dezastruoasă, având în discuţie un drum aproape impracticabil, mă adresez dumneavoastră, domnule ministru, în vederea lămuririi a două chestiuni importante, cred eu esenţiale, în deblocarea acestei situaţii. Care este regimul juridic actual al contractului încheiat cu SC Romstrade SRL, respectiv care sunt motivele pentru care acest contract întârzie să-şi producă efectele? Sub autoritatea cărei instituţii se află acest drum judeţean? Menţionez că situaţia este cu atât mai alarmantă cu cât în zonă îşi desfăşoară activitatea numeroase societăţi comerciale şi de producţie care prestează servicii internaţionale şi nu numai”, a precizat deputatul Ioan Oltean în interpelare.
Dragnea: Din cauza constrângerilor bugetare, sumele au fost retrase
După două luni a sosit şi răspunsul vicepremierului Liviu Dragnea, din care reiese că … nu sunt bani pentru investiţii. Cel puţin nu sunt pentru Bistriţa-Năsăud, deşi în campaniile electorale de anul trecut s-au promis verzi şi uscate.
„Ca determinare a constrângerilor bugetare, sumele aferente lucrărilor ce se pot executa şi recepţiona în cadrul Programului Naţional de Dezvoltare a infrastructurii, au fost retrase. Acest fapt a determinat modificări în derularea graficului de execuţie a obiectivelor cuprinse în cadrul Programului Naţional de Dezvoltare a infrastructurii, motiv pentru care lucrările de execuţie la proiectul «Reabilitare DJ 172 D Ilva Mică – limită judeţul Suceava, judeţul Bistriţa-Năsăud» nu au fost demarate”, precizează vicepremierul în răspunsul dat lui Ioan Oltean.
În ceea ce priveşte planurile de viitor pentru reabilitarea acestei porţiuni de drum judeţean din Bistriţa-Năsăud, vicepremierul precizează că „s-a elaborat un proiect de act normativ prin care se unifică toate programele care finanţează investiţii în infrastructură într-un Program Naţional de dezvoltare locală”, proiect normativ care a fost adoptat în şedinţa Guvernului din data de 10 aprilie 2013.
„Includerea la finanţare a obiectivelor de investiţii în cadrul acestui program se face cu respectarea criteriilor de prioritizare prevăzute de lege şi în limita fondurilor aprobate anual prin Legea bugetului de stat”, a mai precizat Liviu Dragnea în document.
Drumul a făcut parte din Programul MDRT „10.000 km de drumuri judeţene”
În 2011, porţiunea de drum judeţean 172 D Ilva Mică – limita cu judeţul Suceava a fost predat de Consiliul Judeţean în administrarea Ministerului Dezvoltării Regionale, drumul fiind inclus în programul „10.000 de kilometri de drumuri judeţene”. În valoare totală de peste un miliard de euro, proiectul urma să aibă un caracter multianual, finanţarea urmând să fie asigurată din credite. Pentru drumurile judeţene din Bistriţa-Năsăud cuprinse în acest program al Ministerului Dezvoltării Regionale, judeţului nostru urma să îi fie alocată suma de 59 de milioane de euro. O parte din drumurile din Bistriţa-Năsăud prinse în lista Ministerului Dezvoltării au fost reabilitate, altele însă, printre care şi DJ 172D Ilva Mică – limita cu judeţul Suceava, au rămas pe dinafară.
Un kilometru pe an
Surse din Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud au declarat pentru Gazeta de Bistriţa că în ultimii cinci – şase ani pe DJ 172D Ilva Mică – limita cu judeţul Suceava abia au fost reabilitaţi circa şase kilometri de drum. Deci, cam un kilometru pe an. Ultima modernizare s-a efectuat între kilometrul 21 şi 23, pentru care s-au investit circa 1,6 milioane de euro, preţul per kilometrul de drum ajungând în acea porţiune la 800.000 de euro. Restul drumului arată destul de rău.
„Există porţiuni rele, dar şi mai puţin rele. Oricum condiţiile de circulaţie pe aceste drum judeţean sunt destul de dificile, sunt multe gropi. Anul acesta nu vom putea face nimic, doar reparaţii”, au declarat sursele noastre.
Potrivit aceloraşi surse, există şanse abia în anii următori ca pe DJ 172D Ilva Mică – limita cu judeţul Suceava să fie executate lucrări de modernizare, dar cu condiţia să fie găsite surse de finanţare, eventual din fonduri europene, cu atât mai mult cu cât documentaţia necesară, proiectul tehnic, deja există.
Liana Mureşan