Site-ul digi24.ro a reprezentat principala sursă prin care mesajele PNL au fost distribuite către public în ultimul an, fiind cel mai mare contract al liberalilor cu presa: aproape un milion de euro în 2023, potrivit mai multor surse din partid. Niciun articol nu a fost marcat ca publicitate politică, deși PNL, dar și PSD, care a folosit aceeași strategie, au folosit bani publici pentru a plăti articolele comandate, potrivit unei investigații realizată de libertatea.ro, relatează de ziardecluj.ro.

Firma care administrează site-ul digi24.ro a anunțat conducerile PNL și PSD, la începutul anului, că renunță la contractele pentru publicitate politică, au dezvăluit în exclusivitate pentru Libertatea surse politice. Informațiile au fost confirmate și de surse din piața media. În 2023, suma încasată de site-ul digi24.ro pentru publicitate politică de la liberali și social-democrați a depășit 1,6 milioane de euro, precizează sursele citate. O investigația Libertatea, publicată în decembrie 2023, a arătat cum site-ul digi24.ro a încasat peste un milion de euro de la PNL după ce în fruntea au ajuns Lucian Bode și Nicolae Ciucă.

Un contract secret pentru promovarea politică are și PSD cu digi24.ro. Dacă am face o comparație, suma încasată de site-ul digi24.ro de la partide este mai mare decât primește site-ul Recorder din donații sau decât bugetele unor site-uri similare ca trafic în România. Diferența este că unii bani provin din fonduri publice, subvenția partidelor, iar alți bani din sectorul privat. Reprezentanții companiei care administrează site-ul digi24.ro nu au răspuns la întrebările Libertatea privind încetarea contractelor până la publicarea materialului. Când s-a încheiat contractul cu PSD.

Când ar trebui publicat ultimul articol comandat de PNL

Contractul PSD cu digi24.ro, derulat prin intermediul unei agenții, s-a încheiat la 1 februarie 2024, au dezvăluit surse politice pentru Libertatea. „Pe 15 ianuarie a fost notificat și PNL că este ultima lună pentru publicitate politică pe site-ul digi24.ro. Comenzi mai pot fi făcute, prin intermediul agenției, până pe 14 februarie. După această dată contractul este încheiat”, au precizat surse politice pentru Libertatea. Agenția Inventus Strategy Design a încasat de la PNL peste 41 de milioane de lei anul trecut pentru a-i plasa comenzile pe diferite site-uri.

Articolele comandate de PSD și PNL, prin intermediul agențiilor de publicitate, nu au fost marcate în vreun mod distinct pe site-ul digi24.ro, dar nici pe celelalte site-uri, în 2023. Astfel, un cititor nu a putut face diferența între un articol plătit de partide din bani publici și materialele jurnalistice.

Cum au primit partidele vestea și care au fost motivele ruperii contractelor

În privința motivelor pentru care firma care administrează site-ul digi24.ro a luat decizia încetării contractelor cu partidele, părerile sunt împărțite chiar și printre reprezentanții conducerilor PSD și PNL. „Nu le-a picat bine investigația Libertatea din luna decembrie privind banii încasați de la PNL. Au fost multe comentarii că sunt plătiți de partide și riscau să își piardă credibilitatea. Au decis că mai bine renunță câteva luni la banii publici. Pentru noi poate este mai bine, rămânem cu banii din subvenție, este o economie de un milion de euro. Important este să nu ne atace”, a fost opinia unui lider PNL.

O a doua opinie diferă de viziunea politicianului. „Ideea ruperii contractelor cu partidele era discutată în Digi de câteva luni, dar nu se luase o decizie finală până la investigația Libertatea. În anul electoral 2024, au decis să renunțe la contractele cu partidele pentru că este un an cu mari mize politice, un an complicat. A fost decizia lor”, au precizat surse din zona media pentru Libertatea.

Există și o treia variantă, venită din zona PSD.

„Mulți de la Digi se săturaseră de comenzile venite din partea PNL. Să nu credeți că erau comenzi doar pentru site, unele aveau ca miză și televiziunea. Deveniseră din ce în ce mai agresive și erau atât multe încât au decis să renunțe. Nu mai puteau nici ei. Dacă au renunțat la contractul cu PNL, au trebuit să renunțe automat și la contractul cu PSD. Altfel, urmau să fie acuzați că din televiziunea PNL se transformă în televiziunea PSD”, a declarat un lider PSD sub protecția anonimatului pentru Libertatea.

Televiziunile intră în joc în timpul campaniilor electorale, cresc prețurile

Anul 2024 este unul cu patru campanii electorale: europarlamentare, locale, parlamentare și prezidențiale – două tururi. Banii mulți vin în campaniile electorale, susține un lider politic, deoarece în joc intră și televiziunile. Din informațiile obținute de Libertatea, toate televiziunile vor avea contracte cu partidele în timpul campaniei electorale. Decizia conducerii Digi24 este doar pentru perioada din afara campaniei electorale și a vizat doar site-ul.

Din informațiile Libertatea, prețul pentru promovarea la televiziuni în timpul ultimei campanii de la parlamentare, noiembrie 2020, a fost:

  • spot de 30 de secunde: până la 6.000 de euro în prime-time
  • prezența în emisiuni electorale: până la 30.000 de euro pentru 15 minute în prime-time. Unele emisiuni au ajuns să coste cât un Mercedes nou-nouț
  • Conferințe de presă în direct și mitinguri: 15.000 de euro pentru 10 minute.

Cum ajung banii publici la site-uri.  Cine primește banii de la partide

PNL are contracte de promovare și pe site-urile televiziunilor Antena3, Realitatea TV și RTV. Contractul cu site-ul b1.tv a fost rupt de conducerea PNL în vara lui 2022. El avea o valoarea de aproximativ 160.000 de euro, fiind în acel moment cel mai mare contract aflat în plată. Ulterior, digi24.ro a devenit cel mai mare beneficiar al banilor de la PNL. PSD are contracte pentru publicitate politică, derulate prin intermediul unor agenții, cu site-urile televiziunilor RTV, Antena3, Realitatea și B1 TV. Mecanismul este următorul: partidele politice parlamentare primesc bani de la bugetul de stat ca subvenție. Suma încasată în 2023 a fost de 227 de milioane de lei (45,5 milioane de euro). Partidul cere unui intermediar, o agenție, să comande în numele său articole pe diferite site-uri, ca publicitate politică, dar fără să le marcheze ca atare. Site-urile publică articole comandate și trimit factura către agenție, care o trimite mai departe către partid, cu un raport privind articolele publicate. În perioada fără campanie electorală, partidele nu au voie, conform legii, să încheie contracte cu televiziunile, ci doar cu site-urile acestora. Autoritatea Electorală Permanentă și Curtea de Conturi, instituțiile care verifică finanțele partidelor, nu solicită partidelor contractele cu presa, lucru recunoscut chiar de directorul AEP care controlează formațiunile politice

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.