Mai puțin de jumătate din cei care urmează o școală de șoferi reușesc să obțină permisul de conducere. Rata de promovabilitate este de sub 50%, semn că tinerii care visează la un permis de conducere se prezintă la examen nepregătiți atât când vine vorba despre cunoștințe, cât și partea practică.

Datele oferite de Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor Bistrița-Năsăud arată cât de slab pregătiți sunt cei care speră să obțină permisul de conducere.

În județ funcționează 42 de școli de șoferi, la care sunt afiliați 172 de instructori autorizați. Anul trecut au fost emise 17.653 de permise auto, reprezentând atât permise preschimbate, cât și nou emise, în urma promovării examenului auto.

La finalul anului trecut, în Bistrița-Năsăud se înregistrau 123.895 de conducători auto, din care 77.895 sunt de sex masculin, iar 46.000 sunt de sex feminin. Din categoria de vârstă 16-17 ani sunt 62 de conducători auto, din categoria de vârstă 18-20 de ani sunt 5.302 conducători auto, din categoria 21-30 de ani sunt 23.380 de conducători auto.

Cei mai mulți conducători auto înregistrați în județ au vârsta cuprinsă între 31 și 50 de ani – 53.772. Cu vârsta cuprinsă între 51 și 70 de ani sunt 31.521 de conducători auto. Sunt înregistrați 8.858 de conducători auto care au peste 70 de ani.

În acest moment, Serviciul Permise Auto are 8 examinatori, la care se adaugă și șeful instituției Claudiu Prodan, care în cursul anului trecut a examinat doar câteva zeci de persoane. Din cauza numărului mare de persoane care vor să obțină un permis de conducere, anul trecut s-a cerut suplimentarea postului de agent examinări, cerere care a și fost aprobată, însă până în acest moment n-a fost organizat un concurs în acest sens.

Anul trecut s-au pensionat doi angajați, comisar-șef Ceuca Ilie și agent principal Man Ioan, iar Mihai Capotă s-a mutat de la Permise Auto la IPJ, fiind înlocuit de un agent de la IPJ. Și cei doi pensionați au fost înlocuiți, de asemenea, a fost fixat ăn funcția de agent șef adjunct Ivașcu Daniel Adrian, care câștigase concursul în toamna anului 2021.

Soția criminalistului Andreica pică pe capete aspiranții la permis

Nu mai puțin de 12.599 de persoane s-au înscris anul trecut la examenele pentru școala de șoferi, cu 1.211 mai puțin față de 2021. Dintre aceștia au fost admiși 5.619 persoane, adică doar 46% dintre cei care au dat proba scrisă au reușit să obțină punctajul minim și să meargă mai departe la proba practică.

La proba practică au fost examinate 8.849 de persoane, din care au fost admise 5.594, reprezentând 60% din numărul celor examinați la proba practică și 40% din numărul total care s-au înscris.

Cea mai mare rată de promovabilitate a avut-o Man Mihai, Olariu Leon și Pop Cristian. Astfel, din cei 57 de candidați examinați anul trecut de Man Mihai au promovat 44, adică 77%.

Pop Cristian examinat anul trecut doar 372 de persoane, din care au promovat 75%. Leon Olariu a examinat anul trecut 1.076 de persoane, din care au promovat 809, reprezentând tot 75%.  Lucian Turc a examinat 1903 persoane, din care au promovat 1372, adică 72%.

Emilian Cojoc a examinat anul trecut 1065 de persoane, din care au promovat 755, adică 70%. Ioan Todoran, venit de la IPJ a examinat anul trecut 817 persoane din care au obținut permisul de conducere 517, adică 63%. Vasile Mureșan a examinat anul trecut 607 persoane, din care au obținut permisul de conducere 362, adică 59%.

Rata cea mai mică de promovabilitate o are însă Oana Andreica, nimeni alta decât soția lui Paul Andreica, șeful Serviciului Investigații Criminale din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Bistrița-Năsăud.

Aceasta a activat ani buni în cadrul Inspectoratului de Poliția Județean, însă ulterior s-a mutat la Serviciul Permise Auto, unde este examinator auto. Astfel, subinspector Andreica Oana a examinat anul trecut 2040 de persoane, din care au fost declarate admise 996, adică 48%. În 2021, Andreica a examinat 1664 de persoane, din care au promovat 823, adică 49%.

Șantierele îi țin pe cei examinați mai mult în coloană

În cadrul ultimului colegiu prefectural, șeful serviciului Claudiu Prodan a recunoscut că dintre cei care au deja permis de conducere o problemă o reprezintă cei peste 70 de ani, care nu sunt testați în plus după această vârstă iar cei mai mulți nu mai sunt apți să conducă, diminuându-li-se drastic reflexele și atenția.

O explicație pentru rata mică de promovabilitate, care nici nu atinge 50% este faptul că se prezintă la examinare mulți tineri, care fie iau lucrurile superficial, fie au alte preocupări la acea vârstă, iar pregătirea pentru examenul auto rămâne pe locul 2. Prodan a precizat că a cerut schimbarea modului de examinare: polițiștii să stea în spate și să nu poarte uniformă, pentru a nu-i intimida pe cei mai slabi de înger.

„Mulți vin la 18 ani să dea examenul, când au și alte examene, cum e Bacalaureatul. Au și emoții, poate îi intimidează și uniforma. Am propus modificarea modului de examinare: să stăm în spate îmbrăcați în civil, cum se face și în alte state europene”, a explicat Prodan.

Indiferent de unde sunt cei care fac școala de șoferi și indiferent unde activează aceasta, cele mai multe ore practice de condus trebuie făcute în municipiu Bistrița. Acest lucru nu doar că sufocă mai tare traficul și așa paralizat de șantiere, ci nu îi ajută deloc pe aspiranții la permisul auto să conducă.

Aceeași situație este și la examinare, când mare parte din cele 20 de minute dedicate candidaților sunt petrecute în coloană și mai puțin efectuând manevre care să îi convingă pe examinatori că respectivii sunt pregătiți pentru a obține permisul de conducere.

„Șantierele pot spune că îi ajută pe elevi, că stau mai mult în trafic, în coloană și conduc mai puțin, au mai puține șanse să facă greșeli și să pice examenul. Poate conduc doar jumătate din timp, jumătate îl stau în coloană”, a mai spus Prodan, la ultimul colegiu prefectural.

Deocamdată nu a fost găsită o soluție pentru ca examinările să se desfășoare în Năsăud, Beclean sau Sîngeorz-Băi, în primul rând pentru că aceste orașe nu au infrastructura necesară pentru a putea fi testate toate abilitățile pe care ar trebui să le aibă un viitor conducător auto.

Deși nu se pot face testările fizice în celelalte orașe din județ, serviciul are un sediu secundar în Năsăud, unde se pot face programările online și se preiau dosarele și se pregătește să deschidă un astfel de sediu în viitorul apropiat și în Beclean.

Andreea Radu

1 COMENTARIU

  1. Oana andreica face abuz de funcția pe care o are și efectiv își umilește cursanții. Nu înțeleg de ce nu se iau masuri …. probabil are procet din banii pentru reexaminare și de aceea procedează asa

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.