CNAIR a alocat aproape 28 de milioane de lei pentru deszăpezirea drumurilor naționale care străbat județul Bistrița-Năsăud. Licitația a fost organizată în 2020 și s-a întins pe 4 ani, timp în care au fost semnate nu mai puțin de 10 contracte subsecvente. Pe potul cel mare a pus mâna Dacia Asphalt, care a încasat câteva milioane bune anual pentru a asigura deszăpezirea drumurilor naționale.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere este responsabilă prin direcțiile regionale de drumuri și poduri de întreținerea drumurilor naționale, pe timp de iarnă.
Prin DRDP Cluj, CNAIR a organizat în 2020 o licitație care se întinde pe 4 ani care să garanteze serviciile de deszăpezire a drumurilor naționale din județele din Transilvania. Unul dintre loturi a vizat Bistrița-Năsăud, iar contractul cadru s-a apropiat de 28 de milioane de lei.
Adică CNAIR a pus la bătaie aproape 30 de milioane de lei, pentru deszăpezirea timp de 4 ani a drumurilor naționale care străbat Bistrița-Năsăud: DN17, DN17 D, DN17 C și DN15A.
Această sumă a fost împărțită în 10 contracte subsecvente, în jur de două pe an, ultimul, în valoare de 6,2 milioane de lei fiind semnat chiar în toamna acestui an, ceea ce înseamnă că serviciile de deszăpezire vor fi asigurate iarna aceasta, fără incidente.
Contract câștigat de Dacia Asphalt!
Pe contractul cadru de aproape 28 de milioane de lei a fost adjudecat de bistrițenii de la Dacia Asphalt. Practic, pe iarna care se întindea pe 2 ani se încheiau 2 contracte, care, se întâmpla să fie majorate cu acte adiționale.
Astfel, în 2020 au fost semnate două contracte în valoare de aproape 5 milioane de lei. În 2021-2022, valoarea contractelor a trecut de 4 milioane de lei, al doilea contract fiind chiar mărit printr-un act adițional cu 500.000 de lei.
În perioada 2022-2023, deszăpezirea a costat iarăși peste 5,5 milioane de lei, iar în iarna 2023 – 2024, deszăpezirea a costat 5,8 milioane de lei. Ultimul contract, cu numărul 10, l-a semnat Dacia Asphalt cu CNAIR în 4 noiembrie, valoarea acestuia fiind cea mai mare de până acum: 6,2 milioane de lei.
36.000 de km parcurși de utilajele de deszăpezire în cei 4 ani de contract
În cei 4 ani de contract, utilajele celor de la Dacia Asphalt au parcurs, aproximativ, 36.000 de kilometri, în jur de 9.000 de kilometri pe an. Operatorul a fost obligat să aibă în dotare utilaj multifuncțional cu tracțiune integrală, cu lamă pentru zăpadă, turbofreză, răspânditor cu cap montat pe șasiul mașinii, instalație de preumectare și perie mecanică.
De asemenea, trebuia să aibă în dotare un încărcător frontal, buldoexcavator cu tracțiune integrală, autoremorcher, autogreder, trailer și remorcher și chiar automacara, care trebuie să poată interveni la cerere și să se afle permanent în zonele cu risc mare de accidente.
Firma trebuia să aibă în dotare și autoturisme de teren cu caroserie mixtă pentru persoane și materiale pentru fiecare centru de întreținere și coordonare, autoremorcher, autofreză și autocisternă cu o capacitate minimă de 6.000 de litri, dotată cu rampă pentru distribuirea uniformă a soluțiilor lichide utilizate.
Caietul de sarcini prevedea ca lamele de deszăpezire ale utilajelor care acționează pe drumurile naționale să fie dotate cu benzi de cauciuc cu inserție metalică, pentru a nu deteriora partea carosabilă. De asemenea, toate utilajele trebuiau să aibă sistem de monitorizare GPS. Inclusiv pentru utilajele „la cerere” la care se tarifează numai acțiunea este obligatorie dotarea cu GPS. Utilajele de deszăpezire trebuie să fie toate dotate și cu stații de emisie/recepție.
Operatorul a fost plătit inclusiv pentru staționare: „Tariful de staționare nu se va achita în situațiile și pe durata în care utilajele în cauză nu sunt disponibile pentru intervenție (sunt defecte sau lipsă carburant sau deserventi care nu sunt la dispoziția beneficiarului. (…) Prestatorul va asigura carburantul pentru utilajele care participă la activitatea de deszăpezire. Pe perioada de așteptare, prestatorul va asigura existența în rezervoarele utilajelor a carburantului necesar pentru minim 8 ore de acțiune și stocul tampon de carburant pentru 14 zile”, se arata în caietul de sarcini al licitației.
Dacia Asphalt a înregistrat o creștere substanțială a afacerilor în ultimii doi ani, fie că e vorba despre cifra de afaceri per ansamblu, profit și chiar numărul de angajați. Astfel, pentru anul 2023, Dacia Asphalt a raportat o cifră de afaceri de 130,5 milioane de lei și un profit de 6,2, cele mai mari de până acum. Tot atunci, firma a raportat și cel mai mare număr de angajați -134.
Pentru anul 2022, SRL-ul a raportat o cifră de afaceri de 126,7 milioane de lei și un profit de doar 1,1 milioane de lei. Asta în condițiile în care, în 2021, firma raporta o cifră de afaceri de 77,8 milioane de lei și un profit de 2,4 milioane de lei. Nu au lipsit nici datoriile, care în 2022 s-au apropiat de 45 de milioane de lei, cea mai mare valoare de până acum. Anul trecut, în 2023, datoriile au ajuns la 40,2 milioane de lei, firma reușind să achite datorii de aproape 5 milioane de lei, de la un an la altul.
Deszăpezirea, gaura neagră a bugetelor autorităților locale
Întreținerea carosabilului pe timp de iarnă este o gaură neagră pentru bugetele autorităților locale. Anul trecut, Consiliul Județean, de exemplu, cheltuia în mai puțin de 3 luni, mai bine de un milion de lei pentru curățarea drumurilor, prevenirea poleiului și „așteptarea” utilajelor.
Consiliul Județean s-a chinuit doi ani să găsească firme care să se ocupe de deszăpezirea drumurilor județene. Licitația pentru serviciile de deszăpezire a fost demarată în luna iulie a anului 2021 și s-a întins până în 2023. A fost pusă la bătaie atunci suma de 26 de milioane de lei.
Contractul era împărțit în cinci loturi, lungimea totală a rețelei de drumuri județene fiind de aproape 670 de kilometri. Față de precedentul contract de deszăpezire multianual, valoarea maximă estimată a crescut cu peste 25%.
După ce primele loturi, Bistrița și Beclean și-au găsit firmă care să asigure deszăpezirea, Consiliul Județean s-a văzut nevoit să reia licitația pentru atribuirea contractelor pentru deszăpezirea drumurilor județene din zonele Năsăud, Șieu și Lechința. Valoarea însumată estimată pusă la bătaie de Consiliul Județean este de minim 9.400.140 lei și un maxim de 19.791.654 lei.
La noua licitație, administrația județeană bistrițeană a pus la bătaie sume mult mai mari decât la cea demarată la mijlocul anului 2021. Cu toate acestea, firmele nu s-au înghesuit cu oferte.
Directorul Direcției de Drumuri Județene din cadrul Consiliului Județean Bistrița-Năsăud Ciprian Ceclan motiva lipsa de interes a firmelor pentru licitațiile pentru deszăpezire cu faptul că ar fi crescut costurile pe care le implică aceste servicii…