Primăria Bistrița nu s-a prea grăbit când a venit vorba despre reparații urgente la drumuri importante de pe teritoriul său. Pentru a face demersurile pentru repararea stricăciunilor cauzate de alunecările de teren de pe Dealul Jelnei din 2018 a avut nevoie de doi ani.
La doi ani de la alunecările de teren de pe Dealul Jelnei, care a pus în pericol inclusiv o proprietate, Primăria Bistrița începe demersurile pentru consolidarea și repararea drumului județean 173, care se suprapune cu strada Valea Jelnei. Abia acum, administrația locală bistrițeană a depus un memoriu la Agenția pentru Protecția Mediului și a cerut acordul de mediu pentru intervenții.
Pentru a consolida drumul, Primăria Bistrița apelează la tuburi de beton.
„Prin realizarea soluției de tubare a Văii Jelnei, pe lângă faptul că realizăm o consolidare a terasamentului și a corpului drumului, se va putea beneficia de amenajarea unei parcări, pe suprafața rezultată în urma implementării acestei soluții. Tuburile se vor așeza pe un strat de pozare din nisip pilonat și balast sub care se va amplasa o umplutură drenantă îmbrăcată într-un filtru de geotextil, la baza căreia va fi dispus un tub riflat, cu rolul de a drena umplutura de balast care va fi așezată în straturi succesive în jurul tuburilor (va funcționa ca un dren longitudinal). În amonte, la capătul tubării se realizează un timpan din beton care va face legătura între zona tubată și canalul pereat care se va amenaja în continuare pe o lungime de 30 m. După amplasarea tuburilor și realizarea straturilor succesive din balast, pe această zonă se va amenaja o parcare”, se arată în memoriul depus de Primăria Bistrița, la Agenția pentru Protecția Mediului.
Aproape un milion și jumătate costă reparațiile
Odată cu aceste lucrări se va înlocui un podeț existent, care este colmatat, cu unul nou. De asemenea, apele pluviale vor fi dirijate la marginea părții carosabile pentru a se evita infiltrarea apei.
„Prin realizarea proiectului se va putea reface carosabilul afectat, iar soluția de tubare va permite realizarea parcării pe lungimea de 96 de metri”, se mai arată în memoriul respectiv.
Același document scoate în evidență și costurile pe care îl vor avea aceste reparații și reamenajări: aproape un milion și jumătate de lei. Perioada prevăzută pentru realizarea acestor lucrări este de 8 luni.
În parte, întârzierile lucrărilor la acest drum au legătură și cu „proprietarul”. DJ 173, care se află în administrarea Consiliului Județean, însă în parte a fost preluat de Primăria Bistrița, întrucât o porțiune din acest drum se află în intravilanul municipiului.
Astfel, o bucată de vreme responsabilitatea reparării drumului a fost pasată de la o autoritate la alta, până când, în cele din urmă Primăria Bistrița a anunțat că se va apuca de lucrări. Unul dintre incidente s-a petrecut la granița dintre municipiul Bistrița și comuna Budacu de Jos. Primăria Bistrița spunea că drumul este pe teritoriul comunei Budacu de Jos, în timp ce autoritățile locale ale comunei spuneau că intră în responsabilitatea Primăriei Bistrița.
Primul incident care a dus la această situație a avut loc în primăvara anului 2018, chiar în vârful dealului. O porțiune de 250 de metri de teren a alunecat și a afectat Drumul Județean 173. Se pare că alunecarea de teren ar fi fost cauzată de niște defrișări. Practic, cineva care se pregătea să ridice o nouă clădire pe deal a tăiat mai mulți copaci, destabilizând terenul, care a luat-o la vale în șosea.
Alunecarea de teren a fost atât de serioasă, încât pompierii au fost la un pas să îi evacueze pe locuitorii celor două case situate pe deal, în apropiere de porțiunea surpată. Alunecarea de teren a afectat o bandă de circulație, care, preț de doi ani, a fost semnalizată, iar terenul „susținut” cu două bucăți mari de piatră.
Două porțiuni surpate pe nici 5 km
Un an mai târziu, pe același drum, pe o altă porțiune însă, a avut loc un incident similar. Era vorba, de data aceasta, de o porțiune situată la doi pași de Podul Jelnei. Acesta a fost afectat serios de ploile și inundațiile din primăvara anului 2019. Dacă privind prima porțiune afectată au fost discuții, cu privire la aceasta nu există dubii: intră în responsabilitatea Primăriei Bistrița.
Ploile din primăvara anului trecut au afectat structura de rezistență a drumului județean. Porțiunea surpată se întinde pe câțiva zeci de metri și face impracticabilă una dintre benzile de circulație.
Pe mai puțin de 4-5 kilometri sunt două porțiuni de drum care o iau la vale, încurcând șoferii care fac zilnic naveta din Jelna sau Budacu de Sus. Încă din 2019, Primăria Bistrița anunța că s-au făcut expertizele necesare, iar lucrările vor fi efectuate în cel mai scurt timp. La final de 2020, Primăria Bistrița abia a reușit să solicite autorizațiile necesare pentru demararea lucrărilor.
Strada Gorunului, aceeași situație
Nu doar drumul care duce spre Jelna a fost ignorat, deși îndeplinea toate condițiile unei „urgențe”. Și strada Gorunului, situată în apropierea Dealului Dumitrei a avut parte de un incident similar, în anul 2017.
Strada Gorunului este parte din drumul care duce la casa președintelui Consiliului Județean Radu Moldovan, drum finanțat de la Guvern. Drumul Comunal 8C este singurul din Bistrița care a obținut o finanțare de la bugetul de stat, prin Programul Național de Dezvoltare Locală. Drumul este compus din străzile Valea Rusului (total), Viile cu Pomi, Ulmului și Gorunului (parțial). Surparea a afectat strada Gorunului.
Drumul Comunal 8C, din care face parte și strada Gorunului s-a surpat pe mai bine de 20 de metri, fiind practicabilă doar una dintre benzile de circulație. Și pentru aceste lucrări, Primăria Bistrița a alocat puțin peste un milion de lei. În primii doi ani de la surpare, municipalitatea a reușit să realizeze doar expertiza tehnică pentru acest proiect.
Ciudat este faptul că de lucrările respective se ocupă Primăria Bistrița, care a alocat bani și a organizat o licitație în acest sens. Spunem asta pentru că drumul respectiv era în garanție în momentul producerii surpării.
Drumul fusese reabilitat doar cu doi ani înainte ca incidentul să aibă loc. Lucrările de asfaltare au început în 2014 și au fost finalizate în 2015. Acestea au fost realizate de către Frasinul, care a pus mâna, cu această ocazie, pe 1,8 milioane de lei, fără TVA.
Cine e de vină pentru acest incident? Ei bine, părerile sunt împărțite. O parte spun că executantul lucrărilor de asfaltare nu și-a făcut treaba bine, în timp ce autoritățile dau vina pe un dezvoltator imobiliar, care a ridicat în apropierea drumului două clădiri cu locuințe colective.
Primarul de la acea vreme, Ovidiu Crețu, a explicat că dezvoltatorul imobiliar ar fi săpat sub zidul de protecție al drumului și ar fi cauzat astfel surparea. Cu această ocazie, dezvoltatorul ar fi intrat cu săpăturile pe domeniul public.
Teoretic, Primăria Bistrița ar putea să își recupereze banii de la constructor în instanță, însă acest lucru nu s-a întâmplat cel puțin momentan. Municipalitatea nu s-a îndreptat împotriva niciunuia dintre cei implicați.