CFR sparge sute de mii de lei pentru asigurarea curăţeniei şi igienizării în gări, trenuri şi birourile persoanlului. Ce a omis, cel puţin anul acesta, a fost să organizeze o licitaţie publică mai mult decât necesară: curăţarea şi defrişarea vegetaţiei de lângă calea ferată pentru Bistriţa-Năsăud.


Într-o conferinţă de presă, primarul Ovidiu Creţu îşi manifesta nemulţumirea cu privire la faptul că CFR abia după rugăminţi fierbinţi binevoieşte să cureţe  vegetaţia crescută de lângă calea ferată.

„Am făcut solicitări multiple pe zona din oraş, pentru că trecerile la nivel cu calea ferată, în special pe zona Cuza Vodă şi Ioan Slavici erau un real pericol pentru că vegetaţia era foarte mare şi nu interveneau. Până la urmă au făcut intervenţiile. Se ştie că această companie are o situaţie financiară extrem de dificilă şi ori de câte ori am ridicat probleme de acest gen ni s-a argumentat faptul că au o situaţie financiară precară”, a declarat la ultima conferinţă de presă primarul Ovidiu Creţu.

Deşi pare greu de crezut CFR sparge sute de mii de lei pentru curăţirea gărilor, a trenurilor şi a birourilor personalului, dar de curăţarea şi defrişarea vegetaţiei de lângă calea ferată nu prea se preocupă.

Anul acesta de exemplu, CFR a organizat o singură astfel de licitaţie, pentru curăţarea şi defrişarea vegetaţiei răzleţe de lângă calea ferată, care viza însă zonele Oradea şi Satu Mare. Aţi zice că contractele încheiate se întind pe mai mulţi ani şi atunci nu este necesară organizarea unei astfel de licitaţii în fiecare an.

Ultima licitaţie care vizează Bistriţa-Năsăud exclude şi această variantă, asta pentru că contractul în cauză vizează doar 45 de zile, deşi acelaşi contract spune că prestatorul de servicii trebuie să cureţe vegetaţia pe tot parcursul anului, de câte ori este nevoie.

Să nu mai vorbim despre faptul că licitaţia a fost organizată şi în 2016 în plină vară, iar contractul  a fost semnat abia în toamnă.

 

Deşi nu se sinchiseşte să facă licitaţii, CFR recunoaşte importanţa acestor servicii

Ce au făcut şoferii de exemplu, dar şi conducătorii de tren până în toamnă cu iarba până-n brâu, doar Domnul ştie. Cert este că în unele locuri, în apropierea trecerilor la nivel cu calea ferată, vegetaţia scăpată de sub control îi împiedică pe şoferi să se asigure corespunzător şi măreşte şansele ca o tragedie să aibă loc.

Cu toate acestea, CFR recunoaşte importanţa şi mai ales necesitatea acestor lucrări, chiar în caietul de sarcini al licitaţiei organizate anul trecut.

„În prezent creşterea abundentă a vegetaţiei pe terasamentul căii ferate, coroborat cu netraarea şi neefectuarea în ultimii ani a unor lucrări complete şi riguroase de defrişare datorită unor factor obiectivi şi subiectivi au condus la accentuarea înrăutăţirii stării gabaritului în lungul căii şi al vizibilităţii semnalelor. (…) Plantele ce depăşesc coroana şinei pot produce patinarea roţilor vagoanelor fânate şi reduc forţa de remorcare a locomotivelor, îngreunează revizia căii, împiedică vizibilitatea la trecerila la nivel, reduc vizibilitatea semnalelor luminoase amplasate în apropierea solului şi a celor amplasate în curbe”, se arată în caietul de sarcini a licitaţiei organizate anul trecut în luna iulie.

Licitaţia în cauză a fost câştigată de GDO MOV Impex SRL, din Maramureş, care a oferit cu 1.500 de lei mai puţin decât era dispus CFR să dea pentru acest serviciu. În final, societatea comercială s-a angajat să asigure acest serviciu pentru 26.000 de lei pe durata anului calendaristic.

Pentru această sumă frumuşică, societatea comercială din Maramureş trebuia să îndepărteze vegetaţia şi să defrişeze copacii de lângă calea ferată. Contractul avea în vedere doar o zonă din judeţ, şi anume rutele: Rapa de Jos- Deda, Monor Gledin – Rapa de Jos, Şieu – Monor – Gledin, în total aproape 20.000 de metri pătraţi de cale ferată.

 

CFR a dat unei firme din Bistriţa peste 100.000 de lei pentru curăţenie

Când vine vorba despre curăţenie, CFR pare să fie mult mai responsabil. Dacă pentru defrişarea şi curăţarea vegetaţiei alocă doar câteva zeci de mii de lei, când vine vorba despre curăţenie şi igienizare, bugetul disponibil sare de 100.000 de lei.

În luna februarie a anului în curs, Compania Naţională de Căi Ferate „CFR” organiza o licitaţie pentru salubrizarea saţiilor CF Jibou, Sărăţel, Dej Triaj, Baia Mare, Dej Călători, Sighetul Marmaţiei, Zalău Nord.

Pentru aceste lucrări, CFR scotea din buzunare aproape 120.000 de lei. Licitaţia a fost câştigată de Diatours SRL, o societate comercială din Bistriţa. Contractul se întinde doar pe trei luni, potrivit SEAP.

SRL-ul trebuia să facă curăţenie în birouri, sălile de aşteptare, vestibule şi holurile de acces în staţie, peroane, spaţiile dintre liniile căii ferate, spaţiile verzi, trotuarele şi suprafeţele de acces din staţie spre oraş, pasajele subterane, WC-urile publice şi cele ale personalului şi rampa de gunoi.

Societatea comercială care a pus mâna pe această licitaţie avantajoasă este cel puţin controversată. Aceasta este controlată de Vasile Onigaş, vărul administratorului companiei Pombis.

În luna octombrie a anului trecut, societatea comercială controlată de Onigaş câştiga o licitaţie care presupunea asigurarea vizibilităţii şi gabaritului, prin curăţiri de vegetaţie pe raza Sucursalei Regionale CF Cluj. Era vorba însă doar de zonele Satu Mare şi Oradea. Valoarea contractului ajungea la 54.000 de lei.

La un moment dat, Diatours făcea curăţenie în nu mai puţin de 26 de gări, împrăştiate în întreaga ţară. Contractul pe care a pus mâna societatea comercială anul acesta este modest comparativ cu alte licitaţii pe care le-a câştigat.

Astfel, în anul 2013, societatea Diatours a prins toate cele 8 loturi pentru salubrizare licitate de CFR. Valoarea totală a contractului este de peste un milion de lei.

Diatours a fost înfiinţată în anul 1992, şi are ca obiect de activitate curăţenia interioară a clădirilor. Numărul mediu de angajaţi trece de 180.  În anul 2015, Diatours raporta o cifră de afaceri de 4,1 milioane de lei, cu un profit net de doar 330.940 de lei. În 2016, firma bistriţeană a înregistrat o cifră de afaceri de peste 5,43 milioane lei şi un profit net de aproape 500.000 lei, cu un număr mediu de angajaţi de 203 persoane.

Andreea Moldovan

1 COMENTARIU

  1. Adevarut este ca nu-i controleaza nimeni pe CFR-istii care au obligatia curatzarii vegetatiei si semnalizarii rutiere corespunzatoare din zonele de trecere ori intersectare cu drumurile publice …
    Ce mai tot vorbesc eu… ca azi-maine… o sa auziti ca trenurile care circula catre Bargaie, au sarit de pe sine… asa tare se clatina cand merg pe calea de rulare, distrusa, cu traverse putrezite, buloane lipsa… etc. etc… Cand vezi trenul cum merge … gandesti ca-i un vapor pe valurile Dunarii… de te apuca „spaima ” ca amu… amu sare de pe sine . Pe CFR-isti ( ma rog… administratorii cailor de rulare ferata cum s-or numi ei, ca s-au imprastiat , s-au privatizat si s-au imaprti si astia mai ceva ca padurile tzarii… ) ii doare fix in „invers „… de acest fenomen , dara-mi-te sa-si mai si toaleteze vegetatia din astfel de zone, ori sa repare si sa intretina semnalizarea rutiera de protectie si atentionare ?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.