Dacă nu vin cu amenzi și cu sancțiuni, recomandările inspectorilor și auditorilor Curții de Conturi par să fie…opționale! O demonstrează chiar Consiliul Județean Bistrița-Năsăud, care, nu a rezolvat problemele de audit financiar și control intern identificate de Curtea de Conturi încă din 2023.
Auditorii Curții de Conturi au luat la puricat documentele Consiliului Județean pentru exercițiul financiar încheiat la 31.12.2023. Acestea au cuprins bilanțul, contul de rezultat patrimonial, situația fluxurilor de trezorerie, situația modificărilor în structura activelor nete/capitaluri proprii, contul de execuție bugetară.
„Ca urmare a auditului efectuat asupra situațiilor financiare raportate de către UATJ Bistrița-Năsăud pentru anul 2023, au fost constatate erori cu influențe semnificative asupra situațiilor financiare”, se arată în raportul Curții de Conturi.
Potrivit aceluiași raport, au fost reflectate eronat în evidența contabilă a unor entități subordonate a unor terenuri și clădiri primite în administrație. Este vorba despre clădiri și terenuri primite de Clubul Sportiv Gloria 2018, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bistrița-Năsăud, Școala Profesională Specială Sfânta Maria sau Biblioteca Județeană „George Coșbuc”.
„Dreptul de administrare a fost înscris în Cartea Funciară, iar imobilele au fost scăzute din evidența Consiliului Județean Bistrița-Năsăud la data protocoalelor de predare-primire, însă, la finele anului 2023, acestea nu figurau înregistrate în evidența contabilă a unităților subordonate primitoare. Excepție face Biblioteca Județeană George Coșbuc, care a înregistrat eronat în evidența contabilă bunul primit în administrare, supradimensionând veniturile entității cu valoarea clădirii și subdimensionând valoarea fondurilor bunurilor din domeniul public al județului Bistrița-Năsăud”, se mai arată în raport.
Practic, au fost subevaluate activele necurente cu 8,4 milioane de lei, fondul bunurilor care alcătuiesc domeniul public cu 15,2 milioane de lei și supradimensionate veniturile anului 2023 cu 6,8 milioane de lei.
Probleme la Consiliul Județean, dar și la instituțiile subordonate!
Auditorii Curții de Conturi mai spun că Consiliul Județean nu a respectat principiul contabilității pe bază de angajamente în situația finanțărilor din fonduri externe nerambursabile, nereflectând valoarea veniturilor și creanțelor la data cererilor de rambursare. Cererile de rambursare depuse în 2022 au fost înregistrate în conturile de venituri ale anului 2023… Astfel au fost supraevaluate veniturile anului 2023 cu 4,5 milioane de lei.
Consiliul Județean nu a evaluat la data bilanțului „debitorii peste un an” la valoarea probabilă de încasare și i-a menținut în evidența contabilă, în condițiile în care acțiunile în instanță intentate împotriva aceste debitori pentru recuperarea sumelor au fost pierdute definitiv. Este vorba despre 2,8 milioane de lei.
Instituția a menținut în mod eronat în soldul contului alte datorii curente suma de 2,4 milioane de lei, pentru care nu deține documente din care să rezulte existența unei obligații de plată. Soldul contului era rezultatul unor înregistrări contabile eronate.
„În anul 2023, UATJ Bistrița-Năsăud, prin compartimentul juridic, a evaluat la valoarea de 870.039 de lei impactul posibil al litigiilor în care este implicată entitatea asupra bugetului acesteia, fără a se proceda la constituirea de provizioane pentru riscuri și cheltuieli, deși erau îndeplinite toate condițiile de recunoaștere a acestora în situaţiile financiare. Datoriile din bilanțul contabil încheiat la data de 31.12.2023 au fost subevaluate cu suma de 870.038 de lei, cu impact și asupra cheltuielilor entității”, se mai arată în raport.
DGASPC, aflată în subordinea Consiliului Județean, nu a respectat principiul contabilității pe bază de angajamente în evidențierea cheltuielilor de asistență socială. Cererile depuse de beneficiari pentru decontarea carburantului nu au fost înregistrate în evidența contabilă în luna în care au fost depuse, ci doar la data plății. De asemenea, anumite facturi au fost înregistrate în evidența contabilă cu întârziere.
Numărul mic de posturi nu asigură activitatea de audit public intern necesară
Auditorii spun că nu au fost elaborate proceduri privind monitorizarea și evaluarea periodică a performanțelor privind supravegherea în vederea monitorizării activităților entității pentru a funcționa în condiții de legalitate, iar procedurile de sistem și operaționale nu au fost actualizate periodic și completate pentru toate activitățile procedurale inventariate.
De vină ar fi activitatea de audit public intern, dată de numărul mic de posturi ocupate în cadrul departamentului: „Din evaluarea activității de audit public intern s-a constatat că aceasta a fost redusă, principala cauză fiind numărul mic de posturi ocupate în cadrul compartimentului de audit public intern, ceea ce a condus la un grad scăzut de acoperire a sferei auditabile”.
Sistemul informatic al Consiliului Județean nu este nici el integrat, iar existența unor module independente a îngreunat circuitul informațiilor, prezentând un risc de preluare eronată dintr-un modul în altul. Genul acesta de probleme au fost identificate de auditori și în anul 2022 și tot n-au fost rezolvate:
„Deficiențele cu privire la sistemul de control intern au fost constatate și urmare a misiunii de audit financiar asupra situațiilor financiare întocmite de UATJ Bistrița-Năsăud la data de 31.12.2022 și fac obiectul recomandărilor formulate prin scrisoarea către management nr. 72106/30.20.2023. Din verificarea modului de implementare a recomandărilor desfășurată la entitate, s-a constatat implementarea parțială a acestora. Urmare a analizei cauzelor și împrejurărilor care au condus la neducerea la îndeplinire integrală a recomandărilor, în cadrul ședinței de consiliere s-a convenit asupra unor noi termene de implementare”, explică auditorii Curții de Conturi.
Printre măsurile dispuse de auditorii Curții de Conturi s-au numărat: întocmirea și implementarea unei proceduri operaționale în care să se stabilească modul de transmitere către compartimentul financiar-contabil a cererilor de prefinanțare/plată/rambursare depuse la autoritatea de management, în vederea reflectării corecte a acestora în evidența contabilă, dar și elaborarea de norme pentru activitatea proprie și instituțiile subordonate pentru stabilirea bunurilor cu caracter specific din categoria activelor fixe corporale.
„Nefuncționarea corespunzătoare a activității de audit public intern are drept impact neîndeplinirea rolului acestuia de asigurare și consiliere, conceput să adauge valoare și să îmbunătățească activitățile entității publice. (…) Modul de configurare și funcționare a sistemului informatic are impact asupra eficienței și siguranței prelucrării datelor”, este concluzia Curții de Conturi.