Primăriile din județ nu prea par să se grăbească să își plătească facturile ce țin de gestionarea deșeurilor. Vitalia Servicii pentru Mediu, societatea comercială care gestionează depozitul ecologic de la Tărpiu, a fost nevoită să apeleze la instanță pentru a-și recupera datoriile înregistrate de primării. Cu unele se judecă și în 4-5 dosare… Este și cazul celuilalt operator de salubritate responsabil cu colectarea deșeurilor, Supercom, care este, de asemenea, chemat în judecată în mai multe dosare.

Vitalia Servicii pentru Mediu se judecă cu primăriile din județ în zeci de dosare, înregistrate la judecătoriile din Bistrița-Năsăud și chiar la București. Toate dosarele vizează facturi neplătite de către unitățile administrativ teritoriale.

Vizate sunt, însă doar două primării din județ, care, se pare, refuză să-și plătească facturile emise de Vitalia Servicii pentru Mediu, firmă care gesionează depozitul ecologic de deșeuri de la Tărpiu. Este vorba despre Primăria Beclean și Primăria Sângeorz-Băi.

În luna septembrie a acestui an, Vitalia Servicii pentru Mediu a dat în judecată Primăria Beclean, în încercarea de a recupera datorii, pe care unitatea administrativ teritorială le are la firmă. Dosarul se judecă la Judecătoria Beclean, primul termen de judecată fiind stabilit pentru 5 februarie, anul viitor.

Acesta nu este singurul proces pe care Primăria Beclean îl are cu Vitalia. Operatorul de salubritate a chemat Primăria Beclean în judecată, și în vară, iar în septembrie Judecătoria Beclean a admis cererea de ordonanță de plată. De asemenea, Primăria Beclean se mai judecă într-un dosar cu Vitalia, înregistrat în primăvara acestui an, la Judecătoria Beclean. Următorul termen de judecată a fost stabilit pentru începutul lunii decembrie.

Primăria Sîngeorz-Băi deja trebuie să achite facturi neplătite de 100.000 de lei…

Luna trecută, societatea comercială a chemat în instanță Primăria Sîngeorz-Băi, obiectul fiind tot o ordonanță de plată. Dosarul se judecă la Judecătoria Năsăud, primul termen de judecată fiind stabilit pentru 4 decembrie.

În vară, Vitalia a înregistrat alt dosar la judecătoria Năsăud, în care a chemat în judecată Primăria Sîngeorz-Băi. În acel caz, primul termen de judecată este stabilit pentru 22 ianuarie 2025.

Operatorul de salubritate a reușit totuși să oblige Primăria Sângeorz-Băi să își plătească datorii în valoare de peste 100.000 de lei, cu ajutorul instanței. În iunie, Vitalia a câștigat un proces cu Primăria Sîngeorz-Băi, instanța obligând unitatea administrativ teritorială să plătească aproape 60.000 de lei:

„Admite cererea formulată creditorul Societatea VITALIA SERVICII PENTRU MEDIU TRATAREA DEŞEURILOR SRL, în contradictoriu cu debitorul UAT SÂNGEORZ BĂI prin Primar. Obligă debitorul să plătească creditorului suma de 59.031,65 lei, reprezentând debit principal restant, în baza contractului de servicii nr.411/31.05.2026, aferent facturilor nr. 2083/08.01.2024, nr.2084/08.01.2024 şi nr.2138/16.01.2024. Obligă debitorul să plătească creditorului penalități de întârziere contractuale în cuantum egal cu nivelul penalităților datorate pentru neplata la termen a obligațiilor bugetare, pentru fiecare zi de întârziere, calculate începând cu data scadenței fiecăruia dintre facturi și până la data plății efective”, este soluția dată de Judecătoria Năsăud.

În aceeași perioadă, Vitalia a mai câștigat un proces avut cu Primăria Sângeorz-Băi, instanța obligând unitatea administrativ teritorială să îi achite  firmei 55.000 de lei. Se pare că datoriile erau din anul 2023.

„Admite cererea formulată şi precizată de creditoarea V.S. pentru M. T. D. S.R.L., reprezentată legal prin administrator G.R. T., în contradictoriu cu debitoarea UAT O.S.-B. reprezentată prin primar B.C. G.. Ordonă debitoarei să plătească creditoarei în termen de 30 zile de la comunicarea prezentei următoarele sume: – suma de 54,999,05 lei, debit principal, reprezentând contravaloare facturi nr. 1999/22.12.2023, nr. 1923/08.12.2023 şi nr. 1917/08.12.2023, precum şi penalităţi de întârziere contractuale aferente acestor facturi, calculate de la data scadenţei fiecărei şi până la achitarea integrală a debitului principal; – suma de 2245 lei reprezentând penalităţi de întârziere calculate conform facturii nr. 2532/16.04.2024. Obligă debitoarea la plata către creditoare a sumei de 200 lei, reprezentând cheltuieli de judecată”, este soluția dată de instanță la începutul lunii iunie a anului în curs.

Vitalia se judecă și cu celălalt operator de salubritate, responsabil cu colectarea și transportul deșeurilor la depozitul de la Tărpiu – Supercom. Toate dosarele au fost înregistrate la București.

Ultimul proces a fost înregistrat acum o săptămână și jumătate, la Judecătoria Sectorului 2 București. Vitalia Servicii pentru Mediu a chemat Supercom în judecată în 4 dosare, prin toate încercând să determine operatorul de salubritate să-și plătească facturile restante.

Operatorul Vitalia – „șef” pe depozitul de la Tărpiu de un deceniu!

Vitalia Servicii pentru Mediu a câștigat, prin licitație publică, atât gestionarea gropii ecologice de gunoi de la Tărpiu, cât și colectarea deșeurilor din județ. Din cauza cheltuielilor mai mari decât cele prevăzute în contractul încheiat cu Consiliul Județean Bistrița-Năsăud, firma a tot cerut mărirea taxelor plătit de populație pentru gestionarea deșeurilor.

Întrucât a înregistrat pierderi, după doi ani s-a retras de pe partea de colectarea și a rămas doar pe gestionarea centrului de la Tărpiu. Colectarea și transportul deșeurilor la depozitul ecologic de la Tărpiu au fost preluate de operatorul de salubritate Supercom.

Astfel, pentru a depozita deșeuri la Tărpiu, unitățile administrativ teritoriale plătesc o taxă de depozitare, în funcție de cantitatea de deșeuri generate și transportate. La rândul său, Vitalia Servicii pentru Mediu plătește o redevență anuală Consiliului Județean.

Anul acesta, Vitalia trebuia să plătească o redevență de 3,4  milioane de lei, pe care, însă, a reușit să o scadă la 2,4 milioane de lei.Operatorul depozitului ecologic de la Tărpiu a reușit să scadă redevența cu un milion de lei, după ce a cerut și obținut reclasificarea mijloacelor fixe aflate în gestiunea lor și a amortizării aferente, care influențează calculul redevenței. Vitalia Servicii pentru Mediu a refuzat să semneze actul adițional care stabilea o redevență de 3,4 milioane de lei, susținând că nu este de acord cu încadrarea mijloacelor fixe și a amortizării aferente.

Consiliul Județean spune că a verificat cele invocate de Vitalia și a actualizat datele de evidență contabilă și tehnico operativă a bunurilor, ceea ce a dus la o scădere a redevenței anuale, din cauza diferenței duratei de funcționare și exploatare.

Andreea Radu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.