Primarul Ovidiu Crețu bagă iar gârlă de bani în Wonderland. Edilul se pregătește să cheltuiască peste 11,22 milioane lei, adică peste 3,9 milioane de euro, pentru ski-lift și alpine coaster.Alți peste 20,6 milioane lei ( 4,4 milioane de euro) vor fi cheltuiți pentru piste de biciclete, un proiect pe care Ovidiu Crețu în fiecare an în discuție. De făcut nu s-a făcut nimic în acest sens, bistrițenii alegându-se numai cu studii, mai precis cu hârțoage.

Chiar dacă ratează și această iarnă pentru ca bistrițenii să poată practica sporturile de sezon, Ovidiu Crețu nu se oprește în a investi bani, mulți bani, în pârtia de schi. Evident, ținta e mai mare în mintea lui: Wonderland, fiindcă în trei mandate de primar nu a reușit să facă acolo nimic, exceptând pârtia, care oricum poate fi notată drept un rateu al edilului bistrițean.

Astfel a adus în atenția consilierilor locali două proiecte care vizează zona din Wonderland. Este vorba despre instalarea unui ski-lift, dar și a unui alpine coaster. Pentru cele două investiții, municipalitatea va scoate din buzunarul public peste 4,4 milioane de euro.

Trebuie remarcat faptul că, cele două proiecte din Wonderland, dar și pârtia de schi nu au primit avizul de legalitate din partea Floarei Gaftone, secretarul municipiului Bistrița.

Ski-lift decirca 1,8 milioane lei

Edilul Bistriței a adus în atenția consilierilor municipali, spre aprobare, Studiul de fezabilitate și a indicatorii tehnico-economici pentru obiectivul de investiții ”Instalație de transport persoane , tip teleschi «SKI LIFT» pe amplasamentul pârtiei de schi din Complexul Sportiv polivalent Unirea”, întocmit de S.C. AS-CAD PROIECT SRL din Cristur Șieu. Această firmă aparține soției fostului viceprimar Florin Găurean.

Costul acestei investiții, potrivit SF-ului, se cifrează la 1.790.073,30 lei, cu TVA inclus, din care pentru lucrările propriu-zise suma prevăzută este de 240.815,06 lei, lucrări care vor trebui finalizate în trei luni de la semnarea contractului.

În raportul Direcției Economice și al Direcției Tehnice se menționează că acest proiect vine ca urmare a solicitărilor mari ale schiorilor începători, “care nu puteau să practice schiul pe întreaga suprafață a pârtiei datorită pantei mari din primii 300 de m ai pârtiei. Astfel, ținând cont de particularitățile bune ale pârtiei de schi de pe ultimul tronson de 500 m, s-a studiat suplimentarea capacitatii de transport a persoanelor prin instalarea unei instalații tip schi-lift, se mai explică în raport.

Potrivit documentului, se va realiza un ski-lift monocablu cu mers unidirecțional la care vehiculele sunt sub forma de dispozitive de tractare cuplate permanent la cablul purtător -tractor. Antrenarea și comanda instalației se realizează din stația inferioară la cota de 419,50 m, iar întoarcerea cablului purtător se realizează în zona lacului de acumulare la cota de  445,80 m și are o lungime de 298 m.

“Se propune realizarea unei instalaţii de transport persoane pe cablu, tip teleschi, prevăzută cu o staţie de plecare şi o staţie de întoarcere, precum şi 3 stâlpi intermediari pe care va fi susţinut cablul portant.

La staţia de plecare, instalaţia de transport pe cablu va fi prevăzută cu o roată motrice (moletă), antrenată cu motor electric de cca. 40 kW. Structura pe care se amplasează roata motrice este metalică. La staţia de întoarcere, instalaţia de transport pe cablu va fi prevăzută cu o roată de întoarcere, montată pe structură metalică. Cablul portant, care realizează tractarea, va fi din oţel zincat şi pe lungimea lui vor fi amplasate 28 de mânere portante/2 pers.

Comunicarea între staţii şi piloni se face prin intermediul unui cablu de comunicare şi a unui cablu de fibra optică. Aceste cabluri pot fi susţinute de pilonii intermediari sau pot fi ingropate, în funcţie de conditiile de pe teren”, se mai precizează în raport. Potrivit documentului, la ski-lift vor avea acces 1.200 de persoane/oră.

Potrivit municipalității, prin realizarea acestei instalații de transport persoane cu o capacitate de circa 1.200 de persoane se asigură o afluență mai mare a schiorilor pe pârtie și permite schiorilor începători practicarea în bune condiții a sporturilor de iarnă precum și asigurarea reducerii timpilor de așteptare la instalație de telescaun de 4 locuri .

Pentru alpine-coaster se vor cheltui peste 9,4 milioane lei

Cea de a doua investiție pe care Ovidiu Crețu o vrea realizată în Wonderland este alpine-coaster-ul, care se cifrează la 9.432.018,25 lei (cu TVA inclus), din care lucrările propiriu-zise sunt estimate la 1.796.560,06 lei. Studiul de fezabilitate aferent proiectului a fost întocmit de aceeași firmă S.C. AS-CAD PROIECT SRL din Cristur Șieu.

Această investiție este motivată de “nevoia de dezvoltare şi de creştere a atractivităţii Complexului Sportiv Polivalent Unirea”, prin realizarea unei investiţii cu caracter recreativ, respectiv o instalaţie de vară tip Alpine Coaster, care constă din realizarea unui traseu de circa 2.250 m de şine metalice pe care se vor deplasa vehicule, 25 la număr, susţinute şi dirijate de acesta.

Traseul din şine metalice va fi cu mers unidirecțional, la care vehiculele sunt sub forma unor boburi, cuplate permanent la sistemul de şine, boburi care vor parcurge  acest circuit. Antrenarea și comanda instalației se realizează din stația inferioară, iar întoarcerea se realizează în zona staţiei de sosire a telescaunului existent.

Deplasarea din staţia de îmbarcare spre staţia de debarcare se realizează gravitaţional, iar deplasarea boburilor de la baza instalatiei spre staţia de îmbarcare se realizează cu telescaunul existent, printr–un sistem de cuplare între cele două instalaţii.

Structura pe care se deplasează vehiculele este metalică, având două şine de rulare. Fiecare vehicul are câte două locuri, capacitatea orară fiind de 150 de persoane.

Piste de biciclete în Centrul istoric, pentru 20,6 milioane lei

În atenția consilierilor locali a fost adus încă un proiect, care vizează realizarea unor piste pentru bicicliști, o mai veche promisiune a primarului Crețu către bistrițeni, rămasă până acum doar la stadiul de documentații. În acest proiect se vizează nu doar realizarea pistelor pentru bicicliști, ci și realizarea unor zone pietonale, fiindcă vorbim de Centrul istoric al Bistriței și are ca scop principal îmbunătăţirea accesibilităţii zonelor urbane şi furnizarea de servicii de mobilitate şi transport durabile către, prin şi în zona urbană a municipiului.

Investiția se ridică la 20.614.226 lei, cu TVA inclus, din care lucrările propriu-zise se cifrează la 17.021.091,64 lei, finanțarea provenind din fonduri europene.

“Prin promovarea acestui obiectiv de investiții, prin care se crează/modernizează trasee/spaţii pietonale sau predominant pietonale confortabile pentru pietoni, se pot asigura condițiile pentru realizarea unui transfer sustenabil al unei părţi din ponderea modală a utilizării autoturismelor personale (în creştere în Bistrița), către transportul public, utilizarea bicicletei ca mijloc de deplasare şi mersul pe jos și în acest mod, se poate diminua semnificativ traficul rutier și emisiile de echivalent CO2 în municipiile reşedinţă de judeţ”, se arată în expunerea de motive a primarului Ovidiu Crețu.

Concret, proiectul intitulat ”Trasee pietonale și piste de cicliști în centrul istoric, municipiul Bistrița – etapa I” vizează modernizarea infrastructurii  străzilor prin crearea unor spații semi-pietonale/ pietonale partajate de tip„shared-space” dedicate pietonilor, persoanelor care utilizează bicicleta și traficului rutier (mult diminuat), fără diferențe de nivel între spațiul dedicat pietonilor și cel dedicat traficului motorizate, astfel se intervine asupra părții carosabile, creând trasee pietonale, piste de bicicliști și o infrastructură tehnică aferente sistemelor de parcaj pentru biciclete, a trotuarelor, revitalizarea zonei verzi dintre partea carosabilă și trotuar, amenajarea unui sistem de colectare și evacuare a apelor prin rețea de canalizare pluvială separată de cea menajeră, iluminatul public stradal  cu sistem de telegestiune, realizarea de sisteme de monitorizare video bazat pe instrumente inovative și eficiente de management pentru siguranța și protecția cetățenilor, montarea de coșuri de gunoi stradal. 

Străzile care fac obiectul documentației sunt: str. George Coșbuc, str. N. Titulescu, str. M. Kogalniceanu, str. C. D. Gherea, ele fac parte din rețeaua de străzi a municipiului Bistrița și sunt străzi de categoria III –  de legătură care preiau fluxurile de trafic din zonele funcționale și le dirijează spre străzile de legătura sau magistrale, str. C. Porumbescu, str. Al. Vlahuță, str. Tibleșului, str. Baba Novac, str. Vasile Nașcu , străzi de categoria IV de folosință locală care asigură accesul la locuințe și servicii curente sau ocazionale cu trafic foarte redus.

Gaftone nu a semnat de legalitate

Secretarul municipiului Bistrița, Floare Gaftone nu a dat avizul de legalitate acestor trei proiecte, dar și unui al patrulea care vizează amenajarea unui teren de sport în Unirea, aceasta formulând o serie de obiecții.

Astfel, Gaftone arată că “cele patru proiecte nu sunt avizate și susținute prin raportul serviciilor de specialitate de către structura de specialitate condusă de arhitectul șef, conform normelor în vigoare. Ea mai arată că a solicitat pentru aceste proiecte atât avizul arhitectului șef, cât și Raportul comisiei pentru Dezvoltare urbană.

“Având în vedere faptul că nu se ține cont de această solicitare, nu pot aviza de legalitate proiectele de hotărâre, iar în cazul adoptării, hotărârile vor fi contrasemnate pentru legalitate cu obiecții”, mai explică Gaftone.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.