Consiliul Județean dă pe paza clădirii unde funcționează nu mai puțin de 174.000 de lei. Prețul acoperă mai puțin de un an, mai exact pentru 8 luni.

Consiliul Județean a alocat pentru serviciile de pază pentru clădirea în care funcționează 174.000 de lei, pentru doar 8 luni, mai exact până la finalizarea anului în curs, cu posibilitate de prelungire a contractului cu maxim 4 luni până în luna aprilie a anului viitor.

Este vizat sediul Consiliului Județean și imobilul de birouri și garaje din curte. Paza trebuie asigurată 24 din 24 de ore, un post de pază cuprinzând 5 agenți, potrivit caietului de sarcini a licitației. Este vorba despre o suprafață de 1.217 metri pătrați.

Agenții de pază sunt obligați să aibă uniformă, baston de cauciuc, pulverizator de substanțe iritant-lacrimogene de capacitate medie, fluier, lanternă, stație radio și un pistol cu muniție.

Agenții trebuie să se comporte civilizat și să anunțe orice defecțiune

„Personalul de pază este obligat să cunoască și să respecte îndatoririle ce îi revin, fiind direct răspunzător pentru paza și integritatea obiectivelor, bunurilor și valorilor încredințate. În timpul serviciului, personalul de pază este obligat să cunoască locurile și punctele vulnerabile din perimetrul obiectivelor, pentru a preveni producerea oricăror fapte de natură să aducă prejudicii unității beneficiare; să păzească obiectivele, bunurile și valorile primite în pază și să asigure integritatea acestora; să permit accesul în obiective numai în conformitate cu reglementările legale și cu dispozițiile interne; să legitimeze și să înregistreze persoanele care solicită accesul în incinta obiectivelor; să înștiințeze de îndată conducerea unității benefice și pe șeful său ierarhic despre producerea oricărui eveniment, în timpul exercitării serviciului și despre măsurile luate; în caz de avarii produse la instalații să anunțe; în caz de incendiu să ia măsuri de localizare stingere și de salvare a persoanelor”, se arată în caietul de sarcini a licitației.

De asemenea, agenții nu trebuie să consume băuturi alcoolice în timpul serviciului și să nu părăsească postul de pază, să se comporte civilizat sau să ajute persoanele cu dizabilități să pătrundă în clădire.

Agenții primesc spor pentru muncă de noapte, spor de weekend sau spor de zile libere. Pentru a putea păzi clădirea ce adăpostește Consiliul Județean, agenții de pază trebuie să aibă experiență de minim un an în domeniu.

Suma pe care o dă Consiliul Județean pentru pază este relativ modestă dacă ne uităm la alte instituții. În 2019, de exemplu, Primăria Bistrița dădea mai bine de 50.000 de euro pentru paza unor clădiri ale sale pentru 8 luni. Ce-i drept, contractual includea și monitorizarea sistemului de alarmă și transport valori.

Și Primăria Bistrița avea o entitate care putea să asigure aceste servicii, și anume Poliția Locală. Acesteia îi lipsea doar un autoturism blindat, în rest are atât un dispecerat corespunzător, cât și agenți armați.

Consiliul Județean a desființat Serviciul de Pază acum un deceniu

Consiliul Județean a desființat Serviciul Județean de Pază acum aproape un deceniu, deschizând astfel ușa firmelor private pentru a face niște bani cu acest serviciu.

Direcţia Judeţeană de Pază a fost înfiinţată în anul 2005 ca instituţie publică de interes judeţean, autofinanţată, cu personalitate juridică, în subordinea Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud.

În anul 2013 au început schimbările. După ce a transformat Direcţia Judeţeană de Pază în serviciu judeţean, preşedintele Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud, Radu Moldovan, a renunţat cu totul la acesta.

În schimb a fost înfiinţată o societate comercială sub aripa SC LDP SA – SC LDP Security SRL – care să preia angajaţii serviciului de pază rămaşi după restructurare. Apoi, LDP Security a fost transformată în Protecție și Pază Bistrița-Năsăud SRL.

Potrivit ultimelor raportări financiare, SC Protecție și Pază Bistrița-Năsăud SRL a raportat pentru anul 2022 o cifră de afaceri de 3,8 milioane de lei, pierderi de 33.300 de lei și datorii de aproape un milion de lei. Aceasta avea anul trecut peste 100 de angajați.

A avut pe mână un contract generos cu Leoni

SC Protecție și Pază Bistrița-Năsăud a avut un contract inclusiv cu producătorul de cablaje Leoni, care plătea 100.000 de euro pentru asigurarea pazei pentru un an. Se pare că prin 2018, firma germană a preferat să angajeze și la Bistrița firma care asigura paza și la celelalte puncte de lucru din țară. A luat însă un contract de pază cu Direcția pentru Protecția Copilului, care, se pare dădea tot cam cât Leoni pentru asigurarea pazei un an.

Potrivit ultimului raport de audit realizat în anul 2022, pentru anul 2021, „continuitatea activității societății este amenințată de neîncasarea în termen a facturilor emise către client, înregistrarea de client litigioși neîncasați, chiar și în condițiile în care există pronunțată o sentință definitivă de către o instanță de judecată”.

La final de 2021, societatea de pază a Consiliului Județean avea creanțe de încasat în valoare de peste două milioane de lei, reprezentând 55% din cifra de afaceri netă a anului 2021. Printre firmele care nu și-ar fi plătit datoriile către SC Protecție și Pază Bistrița-Năsăud SRL se numără inclusiv LDP, sub umbrela căreia a funcționat ani buni:

„Clientul LDP SA Bistrița înregistrează la data de 31.12.2021 un sold al facturilor neîncasate de 910.105 lei din care pentru suma de 368.578 lei se află un proce pe rolul instanței de judecată. La clientul Supercom SA se înregistrează o creanță veche din anul 2019 în sumă de 379.379 de lei, pentru care există o sentință definitivă a instanței de judecată și care la data actuală este neîncasată”, se mai arată în raportul de audit.

Raportul de audit pentru anul 2022, menține aceeași opinie, auditorii constatând că suma datorată de client ajungea la 1,2 milioane de lei, reprezentând 64% din totalul clienților neîncasați.  Peste 900.000 de lei datorau instituțiile publice cu care avea SRL-ul contract, iar aproape 380.000 de lei firmele private pentru care presta servicii de pază.

Firma avea și ea la finalul anului trecut de achitat datorii în valoare de aproape 10.000 de lei, la care se adăuga aproape un milion de lei reprezentând datorii fiscale și datorii privind asigurările sociale ale angajaților.

Pentru utilități, anul trecut SRL-ul a plătit 6.300 de lei, iar cheltuielile de personal ajungeau la 3,5 milioane de lei. Cheltuielile de exploatare ajungeau, în total la 3,9 milioane de lei.

Andreea Radu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.