Consiliul Județean Bistrița-Năsăud a chemat în judecată Instituția Prefectului județului Cluj și Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Cluj. Consiliul Județean cere despăgubiri de peste 19 milioane de lei, pentru deterioarea drumului județean 172 F. Autoritățile din județul vecin au „încărcat” drumul printr-o hotărâre, prin care traficul se devia pe acolo, iar numărul zilnic de mașini care-l tranzitau ar fi ajuns la 5.000.

Tribunalul Cluj-Napoca va trebui să rezolve conflictul dintre Consiliul Județean Bistrița-Năsăud și Instituția Prefectului a județului Cluj și Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Cluj. 

Totul a început în toamna anului trecut, când Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Cluj a aprobat devierea traficului greu de peste 7,5 tone de pe podul care traversează Someșul în Dej, pe DJ 172 F.

„Prin Hotărârea Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Cluj nr. 231 din 12.11.2021 privind aprobarea devierii traficului greu peste 7,5 tone pe podul care traversează râul Someș din municipiul Dej, a fost deviată circulația, respectiv a fost restricționat traficul greu de peste 7,5 tone, începând cu ora 00:00 a zilei de 13 noiembrie 2021, pe Drumul Național DN1C, la nivelul podului care asigură traversarea peste râul Someș la km 60+654 în localitatea Dej, urmând ca circulația să se efectueze pe următoarele drumuri: pe direcția Bistrița și Cluj-Napoca și retur, pe drumul județean DJ 172F; pe direcția Baia Mare și Cluj-Napoca și retur, pe drumul județean DJ 109E”, precizează Consiliul Județean Bistrița-Năsăud.

Potrivit informațiilor puse la dispoziție de instituție Gazetei de Bistrița, Consiliul Județean nu a fost informat și nici nu i s-a cerut acordul, conform legii, pentru adoptarea acestei hotărâri.

Consiliul Județean a chemat în judecată autoritățile vecine

Consiliul Județean Bistrița-Năsăud a chemat în judecată autoritățile din județul vecin în două dosare. În primul, înregistrat la Tribunalul Cluj-Napoca, Consiliul Județean cerea suspendarea executării hotărârii.

Între timp, Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Cluj a dispus încetarea aplicabilității prevederilor, în 15 februarie. Astfel, în 25 februarie anul în curs, instanța a respins cererea de suspendare a executării hotărârii, ca lipsită de obiect.

Consiliul Județean nu se lasă aici și mai înregistrează un dosar în primă fază la Curtea de Apel Cluj pentru anularea actului administrativ. Curtea de Apel Cluj declină soluționarea cauzei către Tribunalul Cluj. Instituția spune că adoptarea acestei hotărâri s-a făcut în mod nelegal.

De asemenea, instituția spune că în perioada în care a fost încărcat drumul drumul județean 172 F, s-au înregistrat valori de trafic foarte mare, peste 5.000 de mașini în 24 de ore:

„Pe acest sector de drum, Consiliul Județean Bistrița-Năsăud instituise limită de masă de 8 tone, iar prin devierea traficului greu de peste 7,5 tone, urmare a adoptării nelegale a Hotărârii CJSU Cluj nr. 321 din 12.11.2021, s-au cauzat daune materiale infrastructurii acestui sector de drum, pentru că din traficul normal, acesta a devenit foarte intens. Datorită faptului că a fost oprită circulația mașinilor de tonaj mare pe podul care traversează râul Someș în localitatea Dej, pe drumul județean 172 F, în localitățile Măluț și Braniștea s-au înregistrat valori de trafic foarte mare (peste 5.000 de mașini în 24 de ore), iar drumul județean 172 F s-a degradat și s-au format gropi pe mai multe porțiuni,iar acum prezintă aspectul de faianțare pe porțiuni foarte întinse, drumul nefiind proiectat să reziste la un asemenea trafic”, precizează CJ într-o informare de presă remisă Gazeta de Bistrița.

Consiliul Județean Bistrița-Năsăud cere de la Instituția Prefectului și de la Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Cluj nu doar anularea ca nelegală a hotărârii, ci și plata de despăgubiri pentru daunele materiale suferite ca urmare a adoptării hotărârii în cuantum de 19,3 milioane de lei cu TVA, actualizată la data plății cu rata inflației și dobândă legală.

Podul buclucaș care a dus la deviere

Autoritățile din județul vecin au fost nevoite să devieze tradicul de pe DN17 pe la Braniștea, după ce în județul Cluj s-au realizat lucrări la carosabil și la podul peste Someș, în zona Dej.

La podul peste Someș din Dej care s-a aflat în reabilitare s-au constat fisuri, care puneau în pericol traficul auto. Din acest motiv, autoritățile locale din Dej au cerut devierea autovehiculelor de mare tonaj.

Până la această deviere pe drumul județean 172 F se circula decent, fiind o alternativă viabilă pentru cei ce voiau să ajungă la Cluj și nu-și doreau aglomerația din Beclean și de pe DN17 în general. După doar 3 luni însă, această porțiune de 9 kilometri din DJ 172 F de pe teritoriul județului Bistrița-Năsăud este absolut nepracticabilă.

Clujenii au reușit să asfalteze drumul de la Braniștea, însă doar pe teritoriul lor, până la limită cu județul Bistrița-Năsăud. Consiliul Județean a încercat să ajungă la un numitor comun cu autoritățile vecine, însă nu a reușit.

În 12 noiembrie, Prefectura Cluj anunța că a primit o solicitare de la Comitetul Local pentru Situații de Urgență Dej, care a hotărât să interzică traficul greu, cu tonaj de peste 7,5 tone pe podul de peste râul Someș, din municipiul Dej. Ce a însemnat asta?! Un drum județean care merge până în Bistrița-Năsăud urma să preia tot traficul greu.

„Se aprobă devierea/restricționarea traficului greu de peste 7,5 tone, începând cu ora 00:00 a zilei de 13 noiembrie 2021 pe DN 1C, la nivelul podului care asigură traversarea peste râul Someș, la km 60+654 în localitatea Dej, urmând ca circulația să se efectueze pe următoarele drumuri: pe direcția Bistrița și Cluj și retur pe DJ 172 F (Mica – Mănăstirea – Mintiu Gherlii – Gherla); pe direcția Baia Mare și Cluj-Napoca și retur, pe DJ 109 E (prin Vad-Cetan-Dej)”, se arată în hotărârea dată de Prefectura Cluj, în toamna anului trecut.

Doar că TIR-urile și utilajele de mare tonaj nu ieșeau la Gherla în DN17, ci își continuau drumul pe DJ 172, până la Beclean, unde intrau pe drumul național. Astfel, autovehiculele de mare tonaj au distrus nu doar partea de DJ 172 F care aparține de Cluj, ci și cea care aparține de Bistrița-Năsăud.

În 9 februarie, Consiliul Județean cerea Comitetului Județean pentru Situații de Urgență să oprească traficul greu pe cele două drumuri județene, DJ 172 F și DJ 161 D și ridicarea restricțiilor de tonaj de pe DN 1C.

Andreea Moldovan

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.