Drumul Naţional 17, ruta Bistriţa-Dej, a rămas nefinalizat şi asta datorită sistării lucrărilor de reabilitare pe acest tronson. Motivul? Lipsa de fonduri. Vinovatul principal este Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNANDR), beneficiarul proiectului, care a întârziat plata unei sume consistente de bani, necesară pentru executarea lucrărilor. Cu toate acestea, firma SC Geiger Boegl SRL a turnat aproape două straturi de asfalt, cel puţin pentru a scăpa de înjurăturile şoferilor.

Tronsonul Bistriţa-Dej se întinde pe o porţiune de 54 de kilometri. Firma care execută lucrările pe acest tronson, SC Geiger Boegl SRL a oprit continuarea lucrărilor în data de 18 iunie, deoarece „nu mai poate fi asigurată producţia”. Problema nu este una recentă, ea fiind sesizată în urmă cu mai bine de două luni. Atunci, angajaţii firmei care se ocupă de reabilitarea Drumului Naţional 17 avertizau cu încetarea lucrărilor, întrucât nu şi-au primit banii din partea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România. 

Remember

Reabilitarea Drumului Naţional 17, ruta Bistriţa – Dej a început în urmă cu cinci ani. Atunci, licitaţia pentru lucrările de execuţie a fost câştigată de firma grecească Proodeftiki, care însă nu s-a ţinut de treabă, executând în doi ani, mai puţin de 10% din întreaga suprafaţă a drumului. După acest eşec, s-a făcut o nouă licitaţie, iar câştigătoare a devenit firma germană S.C Geiger Boegl SRL, o firmă puternică ce are deschise peste 30 de puncte de lucru în întreaga ţară. Proiectul de reabilitare a Drumului Naţional 17 este estimat la circa 35 de milioane de euro. Angajaţii de la Geiger şi-au făcut bine treaba, cel puţin până când reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România au încetat să mai vireze banii. Astfel, constructorul s-a văzut obligat să sisteze lucrările pe ruta Bistriţa-Dej, lăsând drumul reabilitat în proporţie de 80%.

Stop asfaltare!

La vremea sistării lucrărilor de reabilitare, firma SC. Geiger Boegl SRL a emis un comunicat de presă în care se preciza: „Din păcate, trebuie să vă aducem la cunoştinţă faptul că firma JV Geiger-Boegl SRL întrerupe activitatea din cadrul contractului 4R6/A Dej –Bistriţa. Deşi am luat cu greu această hotărâre, aceasta nu a putut fi evitată datorită plăţilor neefectuate de către Beneficiar (RNCMNR). Noi am continuat activitatea pentru ca dumneavoastră, locuitorii şi participanţii la trafic, să beneficiaţi de un drum relativ bun, cu toate că întârzierea plăţii a fost semnalată cu mult înainte ”.
Managerul de proiect, Ewald Brandner promite că lucrările vor fi reluate imediat după ce Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale va vira sumele restante. Termenul de finalizare a lucrărilor este începutul lunii octombrie. Contactat telefonic de reporterii Gazeta de Bistriţa, şeful Secţiei Bistriţa a Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj, Alexandru Slavita a declarat: „Prima parte de asfalt este turnată în totalitate, iar cel de-al doilea strat este turnat pe jumătate din porţiunea de drum. Ar mai fi încă 50 de kilometri de strat de uzură care trebuie făcuţi, dar şi intersecţiile cu Sărata şi Cociu”.

„Eu cred că această întârziere a banilor se datorează crizei economice. Am înţeles că ar fi fost probleme încă din decembrie, anul trecut. Ştiu că nu s-au plătit lucrările curente. Dar am înţeles că se va face o rectificare bugetară la sfârşitul acestei luni şi sunt convins că vor reuşi să facă plăţile. Constructorul mi-a spus că se va încadra în termenul prevăzut în contract”, a mai precizat Alexandru Slavita.
Potrivit directorului adjunct al proiectului, Mihai Imbrea, lucrările au fost sistate până la primirea banilor, iar firma Geiger a luat această decizie întrucât nu au fost respectate clauzele contractuale. Reabilitarea DN 17, ruta Bistriţa-Dej nu este sistată în totalitate, dar nu se mai fac lucrări de asfaltare. „Cu siguranţă dorim reluarea lucrărilor de îndată ce vom obţine sumele rămase restante. Sperăm că vor putea fi rezolvate pe cât de repede posibil aceste probleme pentru a putea finaliza o lucrare bună calitativ, aşa cum am reuşit şi la proiectul anterior”, se arată în comunicatul emis de S.C Geiger-Boegl SRL.

Restanţe de aproape 15.000.000 lei

Potrivit Mihaelei Hurezeanu, responsabil Comunicare în cadrul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, suma restantă care trebuie achitată societăţii Geiger-Boegl SRL este de 14.852.960 de lei. Contactată telefonic de redacţia Gazeta de Bistriţa, Hurezeanu a precizat: „Apreciem că restanţele vor fi achitate până în data 15 iulie. Plăţile sunt întârziate ca urmare a insuficienţei fondurilor, având în vedere că sursa pentru acest contract este Bugetul de Stat”.
Ultima plată către SC. Geiger SRL a fost efectuată în data de 26 februarie, anul curent. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale nu a mai virat bani, fapt pentru care constructorul a şi decis sistarea lucrărilor pe DN 17, ruta Bistriţa-Dej. Menţionăm faptul că răspunsul din partea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a venit după câteva ore bune de solicitări, şi după ce responsabilul pe Comunicare „s-a consultat şi cu alţi colegi”.

Zvon! Vin banii după 1 iulie?

Situaţia reabilitării Drumului Naţional 17 a intrat şi în atenţia Prefecturii Bistriţa-Năsăud. Prefectul Cristian Florian spune că a fost informat cu privire la faptul că sumele restante se vor vira după 1 iulie, astfel încât lucrările să poată fi reluate. „Eu am primit semnale clare că vor fi daţi banii luna viitoare. Acum, aste este. Întârzieri au fost şi vor mai fi şi în alte cazuri. Desigur că noi am fi dorit ca lucrările să nu fie stopate .(…) Se vor vira banii şi se vor relua lucrările. Deci, eu nu mai văd nicio problemă în acest caz”, a declarat pentru Gazeta de Bistriţa, prefectul judeţului Bistriţa-Năsăud, Cristian Florian.

Şeful Secţiei Bistriţa a Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj, Alexandru Slavita spune că a auzit şi el că banii ar putea fi viraţi în luna iulie: “Este un zvon că s-ar vira banii după 1 iulie dar nu se ştie nimic sigur”.
De asemenea, directorul adjunct al Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj, Teodor Gorcea ne-a informat că au primit acea adresă în care se preciza sec faptul că lucrările vor fi stopate din cauza lipsei banilor. “Noi nu ştim prea multe. Cei de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale ştiu exact ce sume sunt restante şi de ce”, a precizat Gorcea.
Situaţia privind sistarea lucrărilor la Drumul Naţional 17 a fost sesizată chiar şi de politicieni. Deputatul PD-L Ioan Oltean preciza, la una din întâlnirile cu presa locală că are certitudinea că banii restanţi vor fi achitaţi după 1 iulie. “Sunt semnale clare că lucrările la DN 17 se vor relua în semestrul al doilea care începe pe 1 iulie şi, cu siguranţă, pe listă e trecută şi firma  S.C Geiger-Boegl SRL (…). Din păcate, ne aflăm într-un an greu din punct de vedere financiar. (…) Cât despre Geiger nu vă faceţi probleme că doar este o firmă puternică. Aşa că nu îi plângeţi de milă”, a declarat Oltean, într-o conferinţă de presă.
De asemenea, secretarul de stat în Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, Ioan Andreica s-a declarat convins de faptul că lucrările vor fi reluate în scurt timp : “Eu sunt optimist că banii vor veni, iar lucrările de reabilitare vor fi reluate”.

Rămâne de văzut…

Până una alta, pe ruta Bistriţa-Dej se poate circula în condiţii relativ bune, dar constructorul nu şi-a finalizat lucrarea, aşteptând restanţele din partea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale. Rămâne de văzut cât timp DN 17 va sta cu cele două straturi de asfalt şi când va începe să fie turnat cel de-al treilea. Dacă toată lumea se va încadra în termenul prevăzut în contract sau nu, rămâne de văzut. Oricum, nu e primul contract care se încalcă şi nici ultimul drum care rămâne neterminat.

Şoferii, mulţumiţi de lucrările executate

Şoferii care circulă pe DN 17, ruta Bistriţa-Dej, sunt mulţumiţi, de această dată de calitatea lucrărilor executate de constructor. Vinovat de sistarea lucrărilor ar fi însă nimeni altul decât ministrul Transporturilor, Radu Berceanu : „Ce să spun? Sunt foarte mulţumit de cum arată acum drumul, deşi nu e gata încă. Eu circul frecvent pe acest drum deoarece fac zilnic ruta Bistriţa-Şieu Măgheruş. (…). Firma care execută lucrările este SC. Geiger – Boegl SRL, adică firmă nemţească, calitate nemţească. Dacă cineva este responsabil că aceşti oameni s-au văzut obligaţi să oprească lucrările fiindcă nu şi-au primit banii, acela este ministrul Transporturilor, Radu Berceanu”, a declarat pentru Gazeta de Bistriţa, Daniel S. din Şieu Măgheruş.

Iulia Stupinean

1 COMENTARIU

  1. Acum 20 de ani ,pe 3 feb 1990 ,a inceput jaful national!Rezerva valutara a Romaniei a fost “schimbata” la cursul oficial de 14 ,45 de lei pentru ca apoi sa fie revanduta populatiei la colt de strada! Petitia facuta de mine a fost inaintata Tribunalului Bacau.Primul bisnitar al tarii a fost nimeni altul,decat cel ce a aprobat aceasta ilegalitate.Iliescu.

    Banii obtinuti atunci de BRCE au folosit apoi metodei MEBO.Metoda prin care au fost sustrasi bani destinati retehnologizarii!Bani pe care parintii nostri i-au strans cu suferinta!

    https://www.ceausescu.cc ataca imperiul fricii si cere fiecarui roman sa lupte pentru aflarea adevarului.Adevarul se spune tare ,rastit si niciodata balbait!
    Istoria trebuie scrisa de noi,cu demnitate si nicidecum de alti straini care nu au de a face cu ceea ce-i roman.
    Radu Roncea va invita la “dans”!
    Bucuresti
    3 feb 2010

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.