Consiliul Județean Bistrița-Năsăud se chinuie încă de anul trecut cu licitația pentru contractul în valoare de aproape 100 de milioane de euro, care vizează reabilitarea drumului județean 151, cel mai lung din județ. Până acum, doar unul dintre cele trei loturi ale licitației și-a găsit constructor.
Cel mai lung drum din județ, DJ151, care străbate nu mai puțin de 16 localități din Bistrița-Năsăud, va fi reabilitat cu aproape 100 de milioane de euro. Consiliul Județean a început demersurile în urmă cu câțiva ani, iar acestea au fost deja blocate de mai multe ori.
Prima licitație pentru elaborarea documentației pentru reabilitarea drumului, în valoare de 1,1 milioane de lei, a fost blocată de o firmă cu doar trei anajați. Aceasta presupunea elaborarea documentației de avizare a lucrărilor de intervenție, expertiza tehnică, studiu topo, studiu de trafic, studiu hidrogeologic, studiu geotehnic, documentație tehnică pentru obținerea certificatului de urbanism.
Consiliul Județean Bistrița-Năsăud a fost nevoit să continue licitația, deși găsise un câștigător pentru elaborarea documentației, după ce firma care s-a clasat pe locul 2, un SRL cu doar 3 angajați, a contestat rezultatul, iar Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor i-a dat dreptate și a dispus continuarea procedurii.
Odată ce a trecut de acest hop, Consiliul Județean s-a trezit că întâmpină probleme și la licitația pentru execuția lucrărilor, demarată în toamna anului trecut. Cei 77 de km ce urmează a fi reabilitați au fost împărțiți în 3 loturi, valoarea estimată a lucrărilor ajungând la 491 de milioane de lei, adică aproape 100 de milioane de euro.
Contractul include și proiectarea și asistența tehnică. Primul lot are o lungime de 24,7 km și pornește de la limita cu județul Mureș și merge până în comuna Sânmihaiu de Câmpie (valoare 139,6 milioane de lei). Lotul 2 are 35,8 km și pornește din Sânmihaiu de Câmpie și ajunge în Șintereag -DN17 (valoare 178,6 milioane de lei). Lotul 3 se întinde pe 16,3 km și pornește din Șintereag și ajunge în Bistrița (valoare 94,3 milioane de lei).
ANAP și CNSC au schimbat regulile jocului!
Prima care a venit cu condiționări pentru această licitație a fost Agenția Națională pentru Achiziții Publice, care a venit cu mai multe măsuri de remediere la o săptămână de la publicarea licitației pe SEAP.
Printre măsurile de remediere s-au numărat: „Autoritatea contractantă va pune în concordanță informațiile cu privire la durata contractului din strategia de contractare, respectiv 27 de luni, cu cea înscrisă în fișa de date, respectiv 7 luni”, se arată în avizul ANAP.
Agenția Națională pentru Achiziții Publice a mai găsit probleme și la cerințele de experiență și studii a experților, la modul de completare a acordul contractual, dar și la factorii de evaluare.
Firmele participante la licitație s-au războit la CNSC, iar mai apoi în instanță. Antrepriza Reparații și Lucrări – ARL Cluj a contestat condițiile licitației la CNSC, care i-a dat dreptate doar în parte. A mers mai departe și în 5 decembrie a contestat decizia CNSC la Curtea de Apel Cluj.
„Procedura de atribuire este împărțită în 3 loturi, iar pentru fiecare dintre cele 3 loturi, Autoritatea Contractantă a publicat documentația de atribuire care conține cerințe identice. Unele dintre aceste cerințe sunt nelegale, abuzive, disproporționate raportat la obiectul contractului. Prin contestația formulată în fața CNSC, petenta a arătat că a solicitat remedierea neregularităților documentației de atribuire, iar prin decizia CNSC au fost admise doar o parte dintre solicitările sale. Din cuprinsul deciziei atacate, rezultă în mod flagrant că CNSC nu a motivat și nu a efectuat o analiză concretă a motivelor de fapt și de drept din contestația petentei, ci s-a limitat la a valorifica, în mare parte, apărările aduse de Autoritatea Contractantă plecând de la simpla premisă că este responsabilă și singura în măsură să-și stabilească propriile necesități”, a susținut ARL Cluj, în fața instanței.
Curtea de Apel Cluj, însă a respins contestația formulată de ARL Cluj, împotriva deciziei Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor. Instanța a venit cu o soluție la începutul acestui an. Deocamdată s-a găsit un câștigător doar pentru lotul al 2-lea al licitației, cel de 35 de km. Constructorul Frasinul îl va realiza pentru 110,5 milioane de lei. Pentru celelalte două loturi, licitația va continua.
Gurile rele spun că prima reabilitare a fost de mântuială
DJ 151 este cel mai lung drum județean, traversând 16 localități din Bistrița-Năsăud, până la limita cu județul Mureș: Sigmir-Blăjenii de Sus- Blăjenii de Jos- Șintereag – Șieu Odorhei – Coasta – Șirioara – Chiraleș – Lechința – Vermeș – Sângeorzu Nou – Sânmihaiu de Câmpie – Zoreni – Budești – Budești Fânațe – Țagu.
Gurile rele spun că prima reabilitare, realizată în urmă cu aproape un deceniu, a fost de mântuială. Acum un deceniu, proiectul de reabilitare a drumului județean a ajuns pe mâinile Romstrade. Compania a reabilitat pentru aproape 80 de milioane de lei 77 de km de drum. Au fost reabilitate 32 de podețe și pus parapet pe aproape 10.000 de metri. S-au consolidat 561 de terasamente, s-a realizat un viaduct, s-au reparat 10 poduri și s-au refăcut marcajele rutiere.
Teoretic, lucrarea a avut un termen de garanție de 12 ani. Și acum, teoretic, drumul e în garanție, iar lucrările ar trebui realizate de constructor. Lucrurile s-au complicat însă în 2017, când omul de afaceri Nelu Iordache, care controla Romstrade, a fost condamnat la 6 ani și 3 luni de închisoare pentru deturnarea fondurilor pentru primul tronson al autostrăzii Nădlac – Arad, unde s-a înregistrat un prejudiciu pentru CNADNR de 1,2 miliarde de lei.
Primele probleme la acest drum au apărut prin 2019, la nici 7 ani de la inaugurarea drumului. Pe carosabil au apărut fisuri și gropi destul de mari în mai multe zone. Deși drumul era încă în garanție, se pare că Consiliul Județean nu a tras la răspundere constructorul și a preferat să înceapă demersurile pentru reabilitarea acestuia, cap-coadă.
Problemele întâmpinate pe acest drum sunt prezentate și în caietul de sarcini al primei licitații pentru elaborarea documentației: îmbrăcăminte asfaltică îmbătrânită cu numeroase defecte și degradări „care duc la o utilizare în condiții total necorespunzătoare cerințelor de trafic actuale, la creșterea gradului de poluare și, nu în ultimul rând, la uzura accelerată a autovehiculelor participante”.
Printre problemele constatate mai este stipulată și „dimensionarea actuală a structurii rutiere nu mai corespunde traficului existent”, dar și faptul că pe unele tronsoane au apărut cedări ale structurii rutiere sau ale terenurilor din zona drumului, sugerând compromiteri ale patului drumului și alunecări de teren. Sistemul de colectare a apelor pluviale nu mai funcționează cum trebuie, podurile și podețele sunt degradate, iar zidurile de sprijin sunt afectate.