Consiliul Județean Bistrița-Năsăud se vede nevoit să prelungească până în primăvară cel puțin contractele pentru transportul județean, după ce licitația în valoare de peste 300 de milioane de lei a rămas în aer.
În luna decembrie, consilierii județeni și-au dat acordul pentru ca actualele contracte pentru transportul județean în comun să fie prelungite cu încă trei luni, până în 31 martie.
Au beneficiat de prelungire Transmixt SA, Tabita Tour SRL, Miluțu SRL, Exmitiani SRL și Stegioara COM SRL. Practic, Consiliul Județean este nevoit să apeleze la această variantă, până când va găsi un câștigător la licitația organizată pentru gestiunea serviciului de transport public județean de persoane prin curse regulate.
Perioada se întinde pe un deceniu, iar licențele de traseu sunt împărțite în 10 loturi, cu 73 de trasee. Consiliul Județean a fost nevoit să organizeze o negociere direct și chiar să apeleze la atribuire directă, până când rezolvă problema licitației publice. Chiar și așa 4 trasee au rămas în aer, fiind nevoită modificarea programului de transport pentru a avea legătură în tot județul.
„Având în vedere imposibilitatea autorității județene de a finaliza procedura de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii serviciului public de transport județean de persoane prin curse regulate prin licitație deschisă, coroborată cu caracterul de continuitate și permanență al serviciului public de transport a fost necesară intervenția imediată prin organizarea și desfășurarea procedurii de negociere fără invitație prealabilă la o procedură concurențială de ofertare. Ca urmare a finalizării procedurii de negociere fără invitație prealabilă la o procedură concurențială de ofertare s-au încheiat contracte de delegare a gestiunii serviciului pentru 8 grupe, respectiv 58 de trasee și au fost emise licențele de traseu pentru operatorii de transport care deservesc aceste trasee. Tot ca măsură de urgență, pentru traseele rămase neatribuite în urma desfășurării procedurii de negociere anterior menționată, respectiv pentru restul de 3 grupe – 13 trasee, în vederea asigurării continuității serviciului public județean de transport persoane a fost aprobată atribuirea direct a contractelor”, se arată în hotărârea adoptată de consilierii județeni în luna decembrie.
Licitația, anulată deja de 3 ori din 2022
Consiliul Județean Bistrița-Năsăud a organizat licitația pentru gestionarea transportului public în comun deja de 3 ori, din 2022 și până în prezent. Toate trei licitațiile au fost anulate. Aceasta a fost reluată în 13 iunie și se află în curs de desfășurare, potrivit documentelor hotărârii de Consiliu Județean:
„În vederea punerii în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1370/2007 al Parlamentului European și al Consiliului, în conformitate cu prevederile Legii nr. 92/2007 a serviciilor publice de transport persoane în unitățile administrative-teritoriale și a Legii nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, Consiliul Județean Bistrița-Năsăud a demarat 3 proceduri succesive de licitație deschisă pentru atribuirea contractelor de delegare a gestiunii Serviciului public de transport județean de persoane prin curse regulate, în județul Bistrița-Năsăud și nu s-a reușit atribuirea pe niciunul din loturi, procedura fiind anulată și reluată de trei ori (15.07.2022, 22.11.2022, 12.01.2023). Procedura competitivă de licitație publică deschisă privind atribuirea contractelor de delegare a gestiunii Serviciului public de transport județean de persoane prin curse regulate a fost reluată în data de 13 iunie 2023 și se află în curs de desfășurare, respectiv în etapa de evaluare a ofertelor depuse”.
Documentația pentru licitația pe atunci în valoare de 200 de milioane de lei a fost pregătită la final de 2021. Transportul public în comun era împărțit în 10 loturi, cu 73 de trasee, ce urmează a fi dat în gestiune pentru un deceniu.
Prima licitație a fost însă suspendată înainte ca firmele să își depună ofertele. Doi dintre transportatorii interesați de licitație, Transmixt și Exmitiani, au depus contestații, iar CNSC le-a dat dreptate. Transmixt a contestat documentația pentru 3 loturi (3, 4 și 5), iar Exmitiani documentația pentru lotul 6.
Transmixt nu s-a lăsat și a contestat documentația și în instanță, dosarul ajungând la Curtea de Apel Cluj, care s-a pronunțat în luna februarie 2022 și a obligat practic Consiliul Județean să modifice fundamental documentația licitației.
Așa se face că Consiliul Județean s-a apucat de modificat documentația, după cum i-a cerut CNSC, dar și Curtea de Apel Cluj. S-a modificat inclusiv suma totală a licitației, crescând la peste 334 de milioane de lei.
Printre modificările impuse de Curtea de Apel Cluj se numără și asigurarea profitului rezonabil. Acesta a fost stabilit la 4,67%, iar dacă operatorul nu îl face, Consiliul Județean trebuie să sară cu banii.
De asemenea, costurile aferente investițiilor realizate de operator vor fi luate în considerare în totalul costurilor de exploatare, pentru calculul tarifelor și al compensației dacă e cazul. Asta înseamnă că toate investițiile operatorului se vor simți și în buzunarele călătorilor.
Consiliul Județean a fost obligat să introducă și leasingul financiar ca dovadă a deținerii mijloacelor de transport. Astfel, operatorii nu trebuie să aibă toate autobuzele și microbuzele deja plătite în parcul auto, existând și posibilitatea leasingului financiar.
O altă modificare importantă care s-a făcut a fost eliminarea obligației ca mașinile să fie disponibile exclusiv activităților din contract. Cu alte cuvinte, firma câștigătoare a licitației poate să folosească autobuzele și microbuzele în cauză și în alte scopuri și la alte contracte.
S-a mărit și numărul de autovehicule nepoluante pe care trebuie să le aibă câștigătorul, de la 1 la două. Operatorii sunt obligați, de asemenea, să se asigure că toate mijloacele de transport sunt adaptate pentru persoanele cu dizabilități locomotorii. Consiliul Județean trebuie să suporte din buget toate gratuitățile și reducerile pe care le oferă elevilor, pensionarilor sau veteranilor de război.
Deși Consiliul Județean a modificat o dată documentația licitației, Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a anulat în cele din urmă două dintre loturile licitației: 4 și 5. Loturile 2, 3, 6, 7, 8, 10 și 11 au fost anulate administrativ. De asemenea, și Agenția Națională pentru Achiziții Publice a emis un aviz conform condiționat, descoperind mai multe nereguli. Instituția a cerut remedierea lor:
„-Modalitatea de constituire a garanției de participare și a garanției de bună execuție nu este corelată cu prevederile legislative din Legea 99/2016 modificată;
-Entitatea contractantă a solicitat terțului susținător documente referitoare la forma de înregistrare, cerință care încalcă prevederile art. 186 din Legea 99/2016; în cadrul secțiunii sunt solicitate cerințe referitoare la capacitatea profesională a ofertantului”.