Surpriza totala în cazul Autostrazii Transilvania: hotie totala. Guvernul pare a se fi trezit. Ilegalitatile se tin lant la Autostrada.
Unele dintre documentele cerute de catre Corpul de Control, mult climate ca secrete, sunt, de fapt, inexistente.
Potrivit agentiei nationale de presa Rompres, “potrivit documentului, costurile autostrazii se vor majora deoarece CNADNR nu a solicitat antreprenorului, compania americana Bechtel International Inc, oprirea lucrarilor executate necorespunzator la sectiunile 2B (Gilau – Câmpia Turzii) si 3C (Suplacu de Barcau – Bors), singurele aflate deocamdata în executie. De asemenea, CNADNR nu a convocat întrunirea unei comisii mixte (Inspectoratul de Stat în Constructii – CNADNR – Bechtel International Inc în calitatea dubla de proiectant si de antreprenor) pentru a clarifica si elimina problemele pe care firma de consultanta însarcinata sa supravegheze constructorul, J.V. Scetauroute – BCEOM, le-a constatat si le-a consemnat în rapoartele lunare ale evolutiei lucrarilor acestor 2 sectiuni aflate în lucru”.
Controul de la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale S.A. a scos la iveala o serie de nereguli, majoritatea foarte grave. Documentul dat publicitatii saptamâna trecuta ar putea actiona ca o adevarata bomba pentru CNADNR, în cazul în care se vor lua masurile ce se impun.
Cu aceasta ocazie au fost descoperite plati facute fara motivatie, angajati multi si superficiali, neinteresati de soarta autostrazii, o companie de consultanta, platita scump de statul roman, dar a carot avertizari nu sunt luate în seama de cei care dau banii, un antreprenor care cere bani pentru orice si, mai ales, niste oameni gata sa dea oricât din bugetul statului pentru a ramâne în gratia americanilor. Ceea ce e mai grav e ca, pâna acum, pe nimeni nu a interesat calitatea lucrarilor ceea c ear putea conduce la un dezastru, iar garantia oferita de catre Bechtel International este ridicola…doi ani.
De asemenea, românii au mai aflat ceva: datele de pe site-ul oficial al Ministerului Transporturilor, oferite de catre CNADNR si Bechtel, nu corespundeau realitatii, deci, ca au fost pacaliti pe fata…
Lucrari scumpe si de proasta calitate
Desi senatorul Radu Berceanu, si nu numai, a atras atentia opiniei publice si Guvernului României asupra modului defectuos în care comapnia americana Bechtel îsi îndeplineste obligatiile fata de Stat, potrivit studiului Scetaroute, pâna în acest moment nimeni nu a parut a lua în seama avertizarile lui.
Mai mult, modificarea prevederilor contractuale a fost facuta fara acordul consultantului si a avut consecinte negative asupra termenului de executie si a costurilor celor doua sectiuni. Potrivit Rompres, în ceea ce priveste termenul de dare în folosinta, raportul estimeaza ca sectiunea 2 B1 (Gilau – Turda), cu o lungime de 45 de kilometri, nu se va finaliza pâna la 31 decembrie 2008 asa cum era planificat. Pentru întreg sectorul 28, la data raportului, în luna mai, lucrarile erau realizate în proportie de numai 25,7 la suta, potrivit raportului. În ceea ce priveste costurile de constructie pentru sectiunile 2B si 3C, aprobate de CNANDR din luna mai 2007, acestea au crescut substantial fata se sumele estimate initial, de la 343 milioane euro la 434 milioane euro (2 B), respectiv de la 215 milioane euro la 445 milioane euro (3 C).În urma estimarilor, costurile de constructie pentru sectiunile 1C (Sighisoara – Târgu Mures) si 3B (Mihaesti – Suplacu de Barcau) prezentate în reactualizarea studiilor de fezabillitate aprobate de CTE – CNADNR din luna mai 2007 sunt substantial mai mari decât sumele initiale, de la 331 la 564 milioane euro la primul tronson si de la 470 la 891 milioane de euro la cel de-al doilea tronson.
Corpul de Control a acuzat CNADNR si compania ca nu au respectat prevederile legale nici în ceea ce priveste efectuarea platilor catre Antreprenorul General al Autostrazii. De fapt, potrivit acestuia, contractul, în sine, este ilegal si nu respecta legislatia româneasca a anului 2003, când contractul a fost încheiat, dar nici pe cea ulterioara.
Realitatea dura a relatiei CNADNR-Bechtel
În proiectul actului de control întocmit în urma controlului efectuat la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din România SA, manadat al echipei nr. 798/25.02.2008 al conducerii Ministerului Transporturilor au fost descoperite mai multe nereguli, unele dintre acestea foarte grave. În cuprinsul actului de control întocmit în urma controlului efectuat la Compania Nationala de Autostrazi se arata ca au fost verificate evolutia capitalului social al CNADNR , conturile bancare, situatia veniturilor si a cheltuielilor si a veniturilor companiei.
Corpul de Control a analizat modul de derulare al contractelor de executie si consultanta la obiectivul “Autostrada Brasov-Cluj-Bors” si avizele date în parteneriat de catre Ministerul Transporturilor si CNADNR. De asemenea, s-au constatat nereguli în ceea ce priveste contrsctul dintre companie si Bechtel International Inc.
În buna parte pentru neregularitatile descoperite, premize ale întocmirii defavorabile României, în care a fost încheiat si negociat contractul din 2003 si, respective, renegociat doi ani mai târziu este, potrvit inspectorilor biroul de avocatura al Simonai Neagu, avocata care a luat cadou de la Stat sume fabuloase, desi atât în cadtul ministerului, cât si al companiei sunt angajate numeroase personae calificate în domeniul juridic.
Si Scetaroute a calcat pe bec?
Corpul de Control a pus sub semnul întrebarii si legalitatea si legitimitatea contractului încheiat contractului încheiat de CNADNR cu J.V. Scetaroute-BCEOM. În urma acestuia s-a iscat un adevarat scandal din cauza legaturilor pe care firma franceza le avea cu Antreprenorul general, adica exact cu societatea pe care, theoretic, trebuia sa o verifice si supravegheze. Poate tocmai de aceea, avertizarile Scetaroute nu au fost luate în seama de catre oficialii români o buna perioada de timp.
În ciuda dezmintirilor linistitoare venite din biroul fostului director Mihai Grecu, nimeni nu a crezut în obiectivitatea analizelor si nici în profesionalismul contractelor încheiate. Cert este ca, minsteriat dupa ministeriat, directorat dupa directorat, Bechetl a fost mereu avantajata sau, asa cum spunea la un moment dat Radu Berceanu “ daca cei de la compania americana cereau ceva, orice, CNADNR fugea sa le ofere pe tava totul”.
Autostrada- “El Dorado”-ul americanilor
Constienti de posibilitatile oferite de catre guvernantii români si de servilismul unor angajati din aparatul de stat, americanii si nu numai au profitat de fiecare ocazie în parte pentru a stoarce bani si timp de la români. Noul raport nu face decât sa confirme o parte dintre stirile îngrijoratoare de pe santierele din judetele Cluj si Bihor.
Astfel, în capitolul al II-lea al raportului se remarca deficientele constatate de echipa de control în ceea ce priveste derularea contractului cu Bechtel. S-a constatat ca CNADNR nu avea îndeplinite la data începerii lucrarilor conditiile prevazute în legislatia în vigoare, nu exista nicio autorizatie de construire la începerea lucrarilor si nicun inspector de santier, autorizat de catre Inspectoratul de Stat în Constructii în perioada ianuarie 2004-septembrie 2004, asa cum prevad normele în vigoare.
De asemenea CNADNR a fost criticat pentru ca nu a urmarit asigurarea verificarii proiectelor de la autostrada Brasov-Cluj-Bors de catre verificatorii de proiecte atestati de catre OMLPAT cu nr. 925/1995 si pentru ca nu a obtinut avizul I.S.C. pentru documentatia tehnico-economice a autostrazii, obiectiv finantat din fonduri publice, potrivit HG nr 1072/2003.
Compania nu a aprobat filele anuale de investitii pentru perioada 2003-2008, potrivit statutului CNADNR.
Un fapt deosebit de grav relevant de catre ancheta a carui raport a aruncat în aer opinia publica este ca CNADNR nu a constituit comitetul de administrare a contractului de realizare a autostrazii, desi a acceptat cu o usurinta de neînchipuit o perioada de garantie la finalizarea lucrarilor la autostrada de numai…2 ani. Date fiind costurile si importanta unei lucrari de asemenea avengura este imposibil ca termenul de garantie oferit de compania americana sa fie acelasi cu al uni televizor!
CNADNR-amatorism la superlativ, superficialitatea generalizata
Ceea ce era evident pentru întreaga Românie a devenit o certitudine si pentru corpul de control; la CNADNR domneste un haos fara cusur. Astfel, aici nu au putut fi identificate de catre echipa de control responsabilitatile si atributiile de serviciu ale personalului , iar reprezentantii institutiei nu detin o evidenta a documentelor legale din care sa rezulte ca 51% din cheltuielile de la autostrada s-au realizat pe componenta locala, româna, potrivit art 4.6.2. din Contractul încheiat la data de 19.12.2003 cu Bechtel International Inc.
Desi s-a cerut de mai mult timp o lista a subantreprenorilor si furnizorilor cu care are Bechtel încheiate contracte, raspunsul companiei, semnat de catre Bogdan Sgârcitu, directorul de comunicare, de obicei a venit mereu la fel: “acestia ofera produse si servicii de cea mai buna calitate. Lista cu numele acestora ramâne, în schimb, secreta”. Nici CNADNR nu a fost mai deschis când a fost vorba de banii românilor…pâna când, inspectorii guvernamentali nu au descoperit, la pachet cu celelate neregularitati, ca multi dintre acestia nu sunt aprobati prin contract.
Când vine vorba de colaborarea CNADNR-Bechtel-Scetaroute, primii doi dintre participanti l-au ignorat total pe al treilea, astfel Compania condusa de Grecu, mai întâi, Debucean, ulterior nici macar nu a cerut americanilor sa opreasca lucrarile executate necorespunzator la sectiunile 2B si 3C si nici nu s-au cerut documente care sa ateste ca s-ar fi corectat deficientele si neconformitatile consem,nate în rapoaretele lunare ale Scetaroute si de mai multe ori a acceptat fara cordul firmei de consultanta o serie de prevederi care au influentat negative contractul si acordul de modificare în baza carora se realizeaza autostrada.
Catacombele birocratiei secrete din Compania lu’ peste
Controlul a mai demonstrat ca în compania pomenita domneste un haos total, ca lipsesc notificarile pentru cazurile de neîndeplinire a CPB, ca nu exista consemnate decizii de corectare a inadvertentelor de pe santiere si, cel mai grav, o arhiva a documentelor importante.
Guvernul a criticat lipsa de continuitate la nivelul conducerii CNADNR si dezacordurile crase dintre rapoartele trimise ministerului, aparute, de fapt, pe site-ul oficial al acestuia si situatia reala, din teritoriu.
În schimb, în birourile institutiei au fost descoperiti nenumarati angajati, fara ca numarul acestora sa fie motivat. Structura încarcata a Centralului Companiei Nationale a fost, de altfel, criticata vehement de inspectori…
În ciuda numarului mare de birocrati, compania angajatoare va fi sanctionata si pentru lipsa de reactie a intitutiei fata de Bechtel International si fata de Scetaroute si pentru lipsa de interes manifestata vizavi de stadiul proiectului, neterminat înca de catre IPTANA.
Cu siguranta, tânarul fost director, Mihai Grecu va avea de înfruntat atacurile dure ale tuturor. El va trebui sa dea socoteala pentru modul de utilizare a creditelor externe contractate direct de catre stat si subîmprumutate la CNADNR si pentru modul de administrare a patrimoniului public si privat de la CNADNR S.A, deoarece concluziile raportului prezentat la 10 iunie releva nenumarate ilegalitati. Pentru analizarea sittuatiei au fost verificate sumele achitate de catre Cnadnr fara avizul IPC si al firmei de consultanta Scetaroute, cele platite drept penalitati de întârziere fara aviz al firmei de consultanta sau ca si Costuri indirecte de capital, fara avizul companiei franceze.
Raportul a mai demonstrat ca, de fapt, conducerea companiei s-a grabit de cele mai multe ori sa le dea bani americanilor în orice situatie, fara a verifica daca sumele sunt motivate sau se regasesc în teritoriu. Astfel au fost descoperite deconturi pentru anumite lucrari fara a se fi cerut sau obtinut clarificarea acestora, precum si bani virati americanilor si francezilor,în perioada în care lucrarile de la autostrada au fost oprite, potrivit punctului 2.2.11.9 din documentul mentionat.
Compania s-a grabit sa plateasca din buzunarul propriu inclusiv „taxele vamale „ ale celor de la Bechtel, chiar si în cazuri în care situatia acestora nu fusese înca clarificata, precum si sume lunare pentru managementul de proiectare stabilte doar în urma unui schimb de scrisori.
De nemarginita generozitate a celor de la CNADNR au profitat, cât au putut si firmele de avocatura care s-au învârtit în jurul contractelor, desi obiectivele acestora nu au fost îndeplinite. Acesta a fost cazul Cabinetului de Avocatura Simona Neagu si a Societatii Civile de Avocati „ Bena & asociatii”. De asemenea au fost acordate onorarii de succes fara a fi atinse obiectivele contractului.
În urma controlului a fost realizat, de fapt, un centralizator al sumelor achitate de catre CNADNR catre Bechtel International Inc. si JV Scetaroute BCEOM fara temei legal.
În aceeasi ordine de idei, Guvernul si Corpul de Control a promis ca seria de controale va continua, ceea ce poate conduce la declansarea unui adevarat cutremur în compania patronata de catre Ministerul Transporturilor.
Ligia Popa