Conform legislaţiei privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto, toate autoturismele înmatriculate din România trebuie sa deţină o asigurare RCA obligatorie, indiferent că e vorba de automobile proprietate personală sau proprietate a unor instituţii de stat ori private.

 

Poate nu oricine ştie încă, în afara brokerilor de asigurări, bineînţeles, dar există la nivel naţional o bază de date online, accesibilă public, în care se poate verifica dacă un automobil asigurat are o poliţă de asigurare RCA valabilă. Dacă pentru persoanele fizice sau instituţiile private constatarea lipsei unei astfel de asigurări în momentul în care maşina este oprită în trafic duce la aplicarea unor amenzi usturătoare, se pune firesc întrebarea: dar pe cei care opresc autovehicule pentru a verifica actele cine îi verifică?

 

Câteva lămuriri preliminare

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) pune la dispoziţia publicului o bază de date (CEDAM), în care se centralizează toate poliţele de asigurare RCA care se ăncheie în România. Prin accesarea bazei de date se poate afla instantaneu dacă o maşină are sau nu asigurare valabilă, perioada de valabilitate şi compania de asigurare care a incheiat asigurarea. Baza de date CEDAM se poate accesa de pe site-ul de internet al ASF, la adresa https://www.asfromania.ro/consumatori/baza-de-date-cedam/interogare-polite-rca

 

Întrebarea a mai fost pusă, dar lămuriri încă nu s-au dat

Ideea de a verifica la rândul nostru maşinile de poliţie care circulă pe drumurile publice ne-a venit parcurgând un material publicat pe site-ul auto de specialitate www.4tuning.ro. În premieră, site-ul online specializat pe domeniu, după o serie de verificări ale unui număr de zeci de maşini ale poliţiei din ţară, se întreba în luna februarie a acestui an, cum este posibil ca doar anumite autovehicule ale Poliţiei Române să figureze cu asigurare RCA valabilă şi altele nu. Un punct de vedere oficial din partea Poliţiei Române, pe adresa de mail pentru relaţia cu presa nu a fost primit până la data publicării materialului, după cum precizează publicaţia online amintită.

Pentru că întrebarea lansată ni s-a părut interesantă, am verificat la rândul nostru câteva numere de înmatriculare ale Poliţiei din Bistriţa-Năsăud şi am avut aceeaşi dilemă.

 

Surpriză şi cu maşinile din Bistriţa-Năsăud

Am început prin a verifica maşinile câtorva persoane fizice, dar şi autoturisme înmatriculate ca persoană juridică, şi într-adevăr, datele apar imediat. Maşinile care aveau asigurare au apărut cu toate celelalte informaţii suplimentare.

Cum se face verificarea? Se introduce numărul de înmatriculare al maşinii în formatul cunoscut, de exemplu BN-01-XXX, şi răspunsul interogării apare în câteva momente. Verificarea e poate face de asemenea şi după seria de caroserie a maşinii.

Referitor la instituţiile publice, şi aici ne referim la maşinile de poliţie, mai există după cum se ştie şi formatul MAI XXXXX (unde X ţine loc aici de cifre, nu de litere, ca în exemplul de mai sus). Şi acest format al numărului de înmatriculare auto este acceptat de aplicaţia online. Astfel am avut surpriza să primim răspuns de la CEDAM atât pentru maşini cu RCA valabil, dar si fără RCA, în ambele formate de numere.

Iată câteva exemple: autoturismul cu numărul MAI 25226, aparţinând Poliţiei din Bucureşti apare cu asigurare de răspundere civilă auto încheiată. În schimb interogarea bazei de date online pentru numerele de înmatriculare MAI 34902, MAI 34905, MAI 25069, toate aparţinând Inspectoratului de Poliţie Judeţean Bistriţa-Năsăud, figurează cu poliţă de asigurare neidentificată în CEDAM. Alte exemple de maşini de poliţie atât cu RCA, cât şi cu poliţă de asigurare neidentificată am găsit şi la alte Inspectorate de Poliţie din alte judeţe. Fotografii cu maşini de poliţie din toată ţara se pot uşor vedea dând o căutare pe internet.

 

Asiguratorii spun că nu există un regim special al RCA-ului

Cerând explicaţii de la un broker de asigurări, am fost informaţi că nu există un regim diferenţiat al asigurărilor RCA pentru instituţiile de stat faţă de cele private, ori persoane fizice. Mai mult, şi în cazul în care asigurarea RCA se încheie în baza seriei de şasiu a autoturismului, spre exemplu în cazul maşinilor aflate la prima înmatriculare, după prelungirea poliţiei, adică după ce maşina primeşte un număr de înmatriculare auto, o nouă poliţă de asigurare nu mai poate fi încheiată decât în baza acestui număr.

În plus, tot o persoană din domeniul asigurărilor ne-a explicat că în sistem se introduc toate datele de pe poliţa RCA. Adică aplicaţia nu permite doar introducerea seriei de şasiu, pe care desigur nu ai de unde să o cunoşti fără a avea actele maşinii (certificatul de înmatriculare), şi nici invers. Adică introducerea doar a numărului de ănmatriculare fără cea de şasiu. Deci, indiferent de varianta de interogare a bazei de date răspunsul este identic.

 

Asigurările unei flote, se înregistrează individual

Se mai ştie că, în momentul în care instituţiile care deţin mai multe autoturisme, trebuie să îşi încheie asigurările de răspundere civilă obligatorii, invită la licitaţie asiguratorii, şi în funcţie de oferta cea mai bună, optează pentru unul dintre aceştia. Că astfel de licitaţii de oferte au loc ne-au confirmat-o şi brokerii de asigurări. Dar tot ei spun că, din punctul de vedere al bazei de date CEDAM acest aspect nu este semnificativ, deoarece şi atunci când o instituţie şi un asigurator încheie o asigurare colectivă, de flotă, înregistrările se fac individual în baza de date naţională.

 

Şi totuşi… ne vine greu să credem

Având în vedere rolul bine definit pe care asigurările RCA îl au în societate şi în economie din perspectiva acoperirii riscului la adresa celorlalţi participanţi la trafic, ne vine greu să credem că există maşini neasigurate ale Poliţiei care circulă pe drumurile publice. Din această cauză aşteptăm şi noi clarificări, de ce baza de date publică CEDAM, a Autorităţii de Supraveghere Financiară, nu cuprinde toate aceste autovehicule ale MAI.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here