Aproximativ trei milioane de euro din fonduri europene a cheltuit Primăria Bistriţa pentru reabilitarea şi asfaltarea străzilor din centrul istoric al municipiului. Lucrările au fost finalizate la finele anului trecut, însă asfaltul european nu a durat, fiindcă Aquabis SA stă prost la capitolul reţele de apă. Municipiul Bistriţa are reţea de apă înlocuită doar în proporţie de 20%, restul fiind mai veche de 40 de ani.
Proiectul european în valoare totală de peste 12,8 milioane lei (circa 3 milioane euro) a fost finalizat de Primăria Bistriţa în luna noiembrie a anului trecut. Din valoarea totală a investiţiei, valoarea finanţării nerambursabile este de 10 milioane lei (aproximativ 2,3 milioane euro), restul sumei reprezentând cota de cofinanţare a municipalităţii bistriţene. Obiectivul principal al proiectului a vizat reabilitarea şi modernizarea străzilor din zona centrală – Centrul Istoric – a Bistriţei.
Practic, prin intermediul proiectului trebuiau reabilitate şi modernizate străzile Dornei, Piaţa Unirii, Liviu Rebreanu, Piaţa Centrală şi Piaţa Petru Rareş.
Străzi europene, finalizate în opt luni…sparte după alte cinci
Practic, lucrările au început în luna martie a anului trecut, când Primăria Bistriţa a predat amplasamentul către firma care a câştigat licitaţia pentru lucrările de reabilitare şi modernizare ale străzilor din Centrul Istoric al municipiului – Strabag SRL din Bucureşti.
Municipalitatea a estimat că lucrările vor fi finalizate în cel mult opt luni de la data demarării acestora, lucru care s-a şi întâmplat. Străzile prinse în proiect pentru reabilitare şi modernizare şi-au schimbat total înfăţişarea după ce s-a turnat asfalt nou, s-au amenajat trotuarele, s-au executat treceri de pietoni din piatră cubică.
În urma lucrărilor, au fost modernizaţi 30.000 de metri pătraţi de străzi, 4.000 de metri pătraţi de trotuare şi aproximativ 5.700 de metri pătraţi de parcări.
Toate au fost bune şi frumoase preţ de aproximativ cinci luni, însă abia finalizate lucrările de modernizare şi asfaltare a străzilor din centrul oraşului, investiţie derulată din fonduri europene aşa cum am amintit mai sus, că alţii s-au şi apucat de spart.
„Harnicii” la stricăciuni sunt nimeni alţii decât lucrătorii de la Aquabis, care, pe străduţa ce face legătura dintre str. Crinilor şi B-dul Republicii (prin spatele fostei Cofetării Magnolia), au avut de reparat nu de mult nişte conducte defecte.
Aşa se face că zicala „ca la noi la nimeni” se potriveşte ca o mănuşă aici la Bistriţa şi o stradă asfaltată pe bani europeni va purta un petec de toată frumuseţea, de acum încolo, şi asta fiindcă lucrurile sunt făcute de la cap la coadă.
Reţele cu vârstă de pensie
Partea cea mai proastă este că municipalitatea s-a apucat de modernizat străzile fără însă să ţină cont de vechimea reţelelor de apă şi canal din oraş, care în proporţie foarte mare au o vechime de aproape jumătate de secol. Potrivit conducerii Aquabis SA, doar 20% din lungimea reţelelor de apă şi canal sunt noi prin lucrări de reabilitare sau extindere a reţelelor. Acestea au fost practic schimbate odată cu derularea programului ISPA, a cărui valoare totală a fost de circa 29 milioane euro din care peste 16 milioane euro reprezintă contribuţia UE, iar restul este cofinanţarea Aquabis prin intermediul unui împrumut de la Banca Mondială). Proiectul a vizat însă nu doar municipiul Bistriţa, ci şi zonele Valea Budacului şi Valea Bârgăului.
Anul trecut, odată cu reabilitarea străzilor din centrul istoric, au fost prevăzute lucrări de înlocuire a conductelor vechi de apă şi canalizare, dar şi înlocuirea branşamentelor vechi. Dar acest lucru a fost doar parţial. În urmă aproape două săptămâni, o conductă de apă de pe străduţa respectivă a cedat şi ca urmare cei de la Aquabis s-au văzut nevoiţi să intervină. Adică au spart asfaltul şi şi-au făcut treaba. Însă asfaltul european nu numai că nu a fost refăcut, dar chiar şi după refacere aspectul va fi unul care numai la gândul unei străzi proaspăt asfaltate nu duce.
Ioan Şandru: Cel care e pe Bistriţa nu a mişcat nimic
Directorul Aquabis SA, Ioan Şandru a explicat că în zona respectivă a avut loc o avarie la o conductă şi că trebuia intervenit pentru reparaţii. Chiar dacă în mod normal reparaţia ar fi trebuit să revină regiei de apă-canal, fiindcă strada a fost asfaltată de puţin timp şi se află în garanţie, acest lucru cade în sarcina firmei care a executat lucrările din fonduri europene.
„A fost o avarie şi de aceea s-a intervenit. S-a luat legătura cu firma (n. r. – Strabag SRL) pentru asfaltare şi au spus că o refac repede, dar văd că cel care e pe Bistriţa nu a mişcat nimic. Nu putem da noi firmei cu care avem noi contractul fiindcă strada este în garanţie şi atunci refacerea asfaltului se face de către firma care a executat acolo lucrările de asfaltare. Mâine (n. r – 26 aprilie) ajung înapoi la Bistriţa (n. r. – în momentul discuţiei telefonice, directorul Aquabis se afla în Bucureşti, într-o vizită de lucru la Ministerul Mediului) şi voi lua legătura cu cei de la Cluj, fiindcă reprezentantul de la Bistriţa văd că nu mişcă. Noi am înlocuit reţeaua doar pe Dornei şi în zona hotelului Coroana de Aur şi pe Parcului unde primăria are un alt proiect. Acolo am înlocuit toate branşamentele şi racordurile la canal. Dacă am fi şi noi cu doi trei ani înainte cu lucrările şi să prindem în buget cât mai mult se poate nu s-ar ajunge în situaţii de felul ăsta. Aşa ne anunţă cu două trei luni înainte că urmează lucrarea nu ştiu care… Reţeaua din Bistriţa are mai mult de 40 de ani vechime. Reţea nouă este cam în jur de 20 de procente, în rest toate sunt vechi. Nou este ce s-a reabilitat prin ISPA. Căutăm soluţii. Chiar astăzi am avut o întrevedere la Ministerul mediului pentru etapa a doua 2014 – 2020 pentru proiecte pe fonduri europene”, a declarat Ioan Şandru pentru Gazeta de Bistriţa, înainte de închiderea ediţiei.
Primăria Bistriţa: Condiţia esenţială e să readucă asfaltul la starea iniţială
De cealaltă parte, purtătorul de cuvânt al Primăriei Bistriţa, Mihai Ruşti, a explicat pentru Gazeta de Bistriţa că Aquabis a trebuit să intervină de urgenţă pentru remedierea avariei şi deci nu a existat o altă soluţie decât cea aplicată. Însă, spune Ruşti, totul trebuie readus la starea iniţială. Stare iniţială, spunem noi, care nu va fi întocmai ca înaintea intervenţiei.
„Problema se rezolvă ca pe orice altă stradă, adică în momentul în care unul dintre furnizorii de utilităţi care au reţele subterane solicită aprobarea pentru spargere invocând faptul că are de făcut o intervenţie de urgenţă, de regulă remedierea unei defecţiuni, nu poţi să nu îi dai. Condiţia este să readucă carosabilul la starea iniţială. De regulă termenul este cuprins între 15 şi 30 de zile”, a explicat purtătorul de cuvânt al municipalităţii, Mihai Ruşti.
Liana Mureşan