Pățania unui bărbat din Bistrița-Năsăud arată că pe șoselele județului, și este clar că și pe cele din alte zone ale țării, circulă autovehicule în stare foarte proastă care nu au încheiată nici măcar o asigurare în caz de accident. Sandu Cătuna a descoperit asta, după ce a mașina cu care circula a fost lovită de plăcuțele de frână desprinse de la un autotren cu numere de Suceava, care transporta rumeguș de la o firmă de prelucrarea lemnului de pe Valea Someșului. Pentru că omul nu-și poate recupera paguba, se pregătește să deschidă un proces în instanță, însă, în paralel, procurorii de la Năsăud au deschis și un dosar penal pentru fals material în înscrisuri oficiale și uz de fals.

Accidentul s-a petrecut în după-amiaza zilei de 26 iunie anul acesta pe DJ 172 D, în timp ce se îndrepta spre casă. În momentul în care a ajuns în dreptul unui autotren ce transporta rumeguș, a auzit o bubuitură puternică.

La un pas de o tragedie

Bărbatul a coborât din mașină și a văzut pe șosea mai multe bucăți metalice care se rupseseră din autotren și care îi loviseră propria mașină. Parte din bucățile metalice proveneau din plăcuțele de frână, dar și din șasiu.

“La data de 20.06.2023, în jurul orelor 16.45, mă deplasam spre domiciliul meu, la volanul autoturismului marca VW cu nr. de înmatriculare BN (…). După ce am ieșit «de pe Strâmba», am virat dreapta pe DJ 172 D, pe Ilve, iar la circa 200 de metri de această intersecție, în timp ce urcam un vârf de pantă, m-am intersectat cu un autotren care transporta tocătură sau rumeguș, cu nr. de înmatriculare SV 32 MMB pe capul trăgător și SV 03 MMB pe remorcă. Ajuns în dreptul meu, probabil din cauza unor defecțiuni la sistemul de frânare, instantaneu au zburat de pe autotren, de pe capul trăgător, bucăți de fier, plăcuțe de frână, alte elemente metalice și componente ale sistemului de frânare, atât în autoturismul meu, cât și pe carosabil, în prealabil auzind o bubuitură puternică, însă nu mi-am dat seama de unde provine. Mi-au fost cauzate avarii la masca ornament față a autoturismului, la capotă, radiator precum și ca caroserie pe ambele părți ale autoturismului”, arată Cătuna într-un document transmis Gazeta de Bistrița.

Fiindcă șoferul autotrenului a mers liniștit mai departe de parcă nimic nu s-ar fi întâmplat, Cătuna a urcat rapid la volan și a mers după autovehiculul din cauza căruia autoturismul său a fost avariat.

“Întrucât conducătorul autotrenului și-a continuat drumul, m-am întors și, la calea ferată Strâmba, am intrat în fața autovehiculului, iar conducătorul auto a oprit. I-am spus acestuia ce s-a întâmplat, iar după ce inițial a negat că mi-ar fi provocat avarii în condițiile arătate, la o analiză atentă a plăcuțelor de pe partea dreaptă a capului trăgător, conducătorul auto mi-a spus că a auzit o bubuitură la mașina sa, însă nu i-a dat importanță, recunoscând că bucățile metalice și plăcuțele sărite de pe mașina sa ar fi putut să-mi provoace avariile la autoturismul meu”, mai arată Cătuna.

Falsurile au ajuns pe masa procurorilor

Bărbatul a încercat să cadă la înțelegere cu șoferul autotrenului, lucru imposibil în condiţiile în care acesta nu era proprietarul autovehiculului. Drept urmare, a sesizat incidental prin 112, iar la fața locului s-a prezentat un echipaj de poliție, care a constatat ceea ce s-a petrecut. Însă, la acel moment, Cătuna nu a primit o xerocopie a asigurării autotrenului, ci abia a doua zi  când a aflat că de fapt documentul pe care îl primise, adică asigurarea, era unul fals.

“După ce am primit asigurarea, mai exact în data de 21.06.2023, am făcut verificări la societatea asigurătoare a autotrenului implicat, iar «emitenta» acestui înscris, societatea Allianz Țiriac m-a informat că autotrenul format din capul trăgător și remorca arătate de mine mai sus, nu figurează în evidenţele lor ca fiind asigurate, asigurându-mă de acest lucru printr-un -email trimis în acest sens”, a mai precizat Cătuna.

Continuând-și propria investigație, omul a descoperit a doua zi, interogând aplicația SUMAL, că nu corespunde nici culoarea capului trăgător. Dacă în SUMAL era precizat, pentru data de 20 iunie, un cap trăgător de culoare neagră, în teren capul trăgător al autotrenului implicat în accident a fost de culoare roșie, având același număr de înmatriculare. Trebuie precizat că autovehiculul respectiv a fost contractat de Silvania Internațional, ce aparține familiei Iugan, să transporte o încărcătură de rumeguș.

Tot pe 21 iunie, Sandu Cătuna a luat legătura și cu angajatorul șoferului, Bogdan Mihalache.

“Tot în acea zi, am luat legătura cu administratorul societăţii care deține autotrenul implicat în incidentul nostru, dl Bogdan Mihalache (…) care a negat inițial că autotrenul său mi-a provocat avarii, dar am convenit să ne auzim la un telefon pe care mi l-a pus la dispoziție, după ce voi face la o firmă autorizată un deviz de lucrări. L-am contactat pe acesta, informându-l despre deviz, inițial spunându-mi că este dispus să-mi achite suma de 1.500 de euro, iar apoi, în alte discuții, a avut o atitudine din ce în ce mai ostilă, reproșându-mi că doresc să mă întrețin pe banii lui. Devizul este estimat la suma de 21.245 lei.

În prima discuție pe care am avut-o cu acest domn, atunci când șoferul său l-a sunat imediat după incident, mi-a oferit suma de 2.500 de lei și să nu mai solicit organele de poliție”, mai arată Cătuna în documentul remis Gazeta de Bistrița.

În acest context, Cătuna a trimis o sesizare către Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier pentru a face verificări la firma lui Mihalache, Amy Montana Speed SRL. Inspectorii ISCTR au descoperit doar nereguli cu privire la “stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele și perioadele de odihnă ale conducătorilor auto și utilizarea aparatelor de înregistrare a activităţii acestora”, motiv pentru care a fost sancţionat. Ce fel de sancţiuni au fost aplicate, dacă este vorba despre amenzi sau doar de avertismente, ISCTR nu face vorbire în răspunsul transmis lui Sandu Cătuna, la sesizarea sa.

Însă xerocopia după asigurarea primită de Cătuna de la poliție figura pe numele unei persoane fizice din Poiana Ștampei, județul Suceava (din aceeași localitate fiind și firma lui Mihalache), respectiv Todașcă Maria. Potrivit documentului, aceasta ar fi încheiat pentru remorca implicată în accident o poliță de asigurare la Allianz Țiriac pe data de 12 aprilie anul acesta, valabilă până pe 11 aprilie 2024.

La o verificare în aplicația Aida, se poate descoperi ușor că la data accidentului, nu exista nicio astfel de asigurare. La fel cum nu exista nici pentru capul trăgător cu nr de înmatriculare BN 32 MMB, la data de 20 iunie 2023. Pentru acesta însă, la această dată, în aceeași aplicație apare o asigurare încheiată la data de 23 iunie 2023, adică la 3 zile după producerea incidentului.

Din cauză că Maria Todașcă s-a folosit de acte false, procurorii de la Năsăud au demarat cercetări pentru fals în acte oficiale și uz de fals.

Până la finalizarea anchetei, Sandu Cătuna se vede nevoit să-și recupereze paguba în instanță.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.