Bistriţenii nu duc lipsă, se pare, de oameni care au idei care mai de care mai îndrăzneţe din punct de vedere al fezabilităţii pentru un oraş de talia municipiului Bistriţa. După ce a avansat ideea de a construi Wonderland-ul, primarul Ovidiu Creţu a mai lansat şi alte idei trăsnite – tramvai şi metrou la Bistriţa.

Vicepremierul Liviu Dragnea pare să nu se lase mai prejos decât Creţu, astfel că l-a îndemnat recent pe preşedintele CJ BN, Radu Moldovan, să pună Bistriţa pe hartă prin amenajarea unui aeroport pentru avioane uşoare. În tot acest timp, străzile din municipiu sunt în mare proporţie pline de gropi, iar la nivel judeţean se stă cam la fel.

 

 

Ideea înfiinţării unui aeroport în municipiu a apărut la finele lunii februarie a acestui an, când câţiva bistriţeni au lansat o petiţie online în acest sens. De atunci şi până la această dată doar 1.968 de persoane au semnat petiţia cu pricina.

Bistriţa are nevoie urgentă de un aeroport pentru a putea spori căile de comunicaţie ale oraşului. Nu vrem să mai trebuiască să parcurgem peste 100 de km până la Cluj sau Târgu Mureş pentru a putea beneficia şi noi de nişte facilităţi elementare într-o ţară europeană. În al doilea rând, un aeroport ar crea noi locuri de muncă şi ar ajuta la dezvoltarea oraşului nostru!”, scriu cei ce au lansat petiţia.

 

Aeroport pentru oameni cu bani

 

Amenajarea unui aeroport la Bistriţa nu este văzută cu ochi foarte buni de primarul Ovidiu Creţu, care spune că o astfel de investiţie nu poate fi susţinută din punct de vedere economic din bugetul municipiului. Edilul chiar a dat exemplul aeroportului din Târgu Mureş, care se chinuieşte să reziste pe piaţă.

„Bistriţa nu poate să susţină un aeroport. Ar fi nemaipomenit de bine dacă am avea un aeroport, dar un aeroport în Bistriţa ar trebui să fie susţinut cu sume foarte mari de către altcineva decât Administraţia aeroportului şi reamintesc de aeroportul din Târgu Mureş, care deserveşte o populaţie mult mai mare decât cea din zona noastră, a fost închis circa trei ani după Revoluţie, din cauza problemelor financiare şi el funcţionează în continuare într-o situaţie dificilă din punct de vedere financiar, sprijinit de un municipiu mult mai puternic, cum este Târgu Mureş, cu două curse pe săptămână la Bucureşti. De când a falimentat Malev-ul, care a dorit neapărat să deschidă o cursă spre Târgu Mureş, au probleme foarte mari. O perioadă au fost puternic sprijiniţi de acea companie aeriană maghiară care a falimentat. Repet, Bistriţa nu poate susţine din punct de vedere financiar un aeroport, cu tot ceea ce înseamnă el, care să aibă şi curse undeva. Ca să avem o pistă şi nişte clădiri, ok, se pot construi, dar trebuie să vină avioane. Cineva trebuie să zboare cu avioanele acelea, ori numărul de pasageri din Bistriţa este foarte mic ca să poţi avea curse cel puţin săptămânal”, declara recent Ovidiu Creţu.

Ideea amenajării unui aeroport pentru avioane uşoare există totuşi în mintea autorităţilor bistriţene, şi a celor de la nivel local, dar şi judeţean. Acest lucru a fost întărit şi de o declaraţie recentă a vicepremierului Liviu Dragnea, făcută la Bistriţa cu ocazia participării sale la Conferinţa Judeţeană de alegeri a PSD Bistriţa-Năsăud, şi anume că îşi doreşte ca în fiecare regiune care va fi înfiinţată să fie amenajat şi câte un aeroport internaţional. În acest context, Dragnea l-a îndemnat pe Radu Moldovan să cuprindă în strategia de dezvoltare a judeţului un aeroport.

„Radu, în programul vostru de dezvoltare a judeţului nu ştiu dacă ai pus, dar dacă nu ai prins, te rog să ai curaj şi să pui acolo un obiectiv care trebuie să se întâmple în Bistriţa, şi nu vindem iluzii, un aeroport. Trebuie să te gândeşti serios, e un lucru care nu se face mâine, nu se face poimâine, dar această zonă se va dezvolta. Această zonă va fi căutată, oamenii vor circula, de la Cluj, la Bucureşti, spre Ungaria, spre Europa. Se vor dezvolta afacerile, se vor crea locuri de muncă. Poţi să începi cu un aeroport mic, pentru avioane mici, dar pune Bistriţa pe hartă în acest domeniu”, a spus vicepremierul Dragnea.

Tot atunci, Radu Moldovan a recunoscut că şi el dar şi Ovidiu Creţu au ca obiectiv, în primă fază, extinderea aerodromului cu o pistă de 1,5 km pentru posibilitatea aterizării avioanelor uşoare, de tip charter, avioane de business pentru potenţialii investitori. Deci pentru oameni cu bani, nu pentru omul de rând, am adăuga noi.

 

Parteneriat cu Eurocompozite

 

Construcţia aerodromului de pe Dealul Cocoşului din Bistriţa a fost demarată în 2009, pista având o lungime de circa 650 de metri. Acesta a fost realizat printr-un parteneriat public privat între Primăria Bistriţa şi SC Eurocompozite SRL, firmă condusă de Dumitru Tănase.

Terenul pe care este construit aerodromul aparţine municipalităţii bistriţene, care de altfel a contribuit cu suma de 17.800 lei pentru amenajări. De cealaltă parte, Dumitru Tănase a investit peste 200.000 de lei pentru construcţia aerodromului.

 

Creţu vrea tramvai şi metrou

 

Dacă majoritatea bistriţenilor nu îşi vor putea permite din punct de vedere financiar să circule cu avionul, în eventualitatea amenajării unui aeroport în municipiul, primarul le promite însă tramvai şi metrou, chit că aceste mijloace de transport nu îi vor scoate pe oameni de pe raza oraşului. Astfel, la începutul anului 2011, Ovidiu Creţu îşi anunţa intenţia de a amenaja o linie de tramvai în Bistriţa, mai precis o linie care să facă legătura între Viişoara – Centrul istoric – Unirea, şi retur, acest mijloc de transport în comun fiind, în opinia primarului, unul de viitor.

„În viitor nu se va mai permite intrarea în oraş a mijloacelor de transport pe combustibil, aşa că va trebui să găsim alternative, în principal electrice, tramvaiul este o astfel de alternativă. Anul acesta vom realiza unele studii de oportunitate, iar până la deschiderea unor noi axe de finanţare europeană în perioada 2014-2020, sper să fim cu proiectul în buzunar pentru a reuşi să aplicăm pentru obţinerea de fonduri externe în vederea realizării lui”, afirma acum doi ani Ovidiu Creţu.

Investiţia pentru amenajarea unei linii de tramvai este estimată la circa şapte milioane de lei şi ar urma să fie finalizată în anul 2016.

După un an, în 2012, edilul Bistriţei lansa o idee şi mai îndrăzneaţă – un metrou care să circule pe ruta Sărăţel – Livezile – Prundu Bârgăului. Această investiţie s-ar ridica, potrivit estimărilor, la aproximativ 15 milioane lei, iar metroul ar urma să circule pe actuala infrastructură a căilor ferate. Conform planurilor făcute de municipalitatea bistriţeană, o asemenea investiţie va putea fi finalizată abia peste foarte mulţi ani, undeva prin 2030.

 

Liana Mureşan

redactie@gazetadebistrita.ro

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.