După ce a scos din uz vechea stație de beton, pe motiv că e neproductivă și e mai bine să cumpere beton o vreme, Primăria Bistrița se trezește că asamblarea și punerea în funcțiune a noii stații de beton întârzie bine de tot. Ultimii care „pun bețe în roate” sunt tocmai cei de la Agenția pentru Protecția Mediului, care au spus NU proiectului.

Agenția pentru Protecția Mediului Bistrița-Năsăud a respins luna trecută solicitarea de emitere a acordului de mediu a Direcției de Servicii Publice a Municipiului Bistrița, pentru noua stație de beton.

„În urma verificării amplasamentului proiectului, a analizării documentației depuse, a localizării amplasamentului în planul de urbanism și în raport cu poziția față de arii protejate, zone-tampon, monumente ale naturii, monumente istorice sau arheologice, zone cu restricții de construit, zona costieră, Agenția pentru Protecția Mediului Bistrița-Năsăud decide respingerea solicitării de emitere a acordului de mediu pentru proiectul: Instalare stație pentru prepararea mixturilor asfaltice pe ampasamentul stației vechi care va fi dezafectată, propus a fi amplasat în municipiul Bistrița, strada Dr. Victor Babeș, nr 28”, precizează reprezentanții Agenției pentru Protecția Mediului Bistrița-Năsăud.

Motivele care au stat la baza respingerii proiectului sunt: proiectul propus intră sub incidența Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor poriecte publice și private asupra mediului, fiind încadrat în Anexa 2 – proiecte de dezvoltare a unităților/zonelor industriale; demararea lucrărilor de investiții înainte ca APM să își dea acordul.

„Pentru proiectele prevăzute în anexele nr. 1 și 2 la prezenta lege, procedura de evaluare a impactului asupra mediului nu poate fi inițiată și efectuată după ce lucrările de investiții au fost demarate sau proiectele au fost realizate”, se mai arată în decizia de respingere publicată de APM BN.

Războiul din Ucraina ar fi pus bețe în roate noii stații de asfalt

În ultima ședință de Consiliu Local, primarul Ioan Turc explica întârzierea amplasării noii stații de beton cu ajutorul războiului din Ucraina. Potrivit acestuia, firma care livrează și asamblează stația de beton s-ar baza pe fierul din Ucraina, iar unitățile de producție din țara vecină care ar livra fier se află în zona de conflict.

„Din păcate, din cauza războiului din Ucraina societatea care ne aduce și ne montează stația a avut întârzieri destul de mari, pentru că practic fierul urmau să-l cumpere din Ucraina. Fabricile din Ucraina nu mai lucrează, pentru că sunt pe zona de conflict. În aproximativ 3 săptămâni stația va fi funcțională și evident că vom intra într-un proces masiv de asfaltare a străzilor din oraș”, a declarat Turc, în ședința de Consiliu Local.

Firma care a câștigat licitația și-ar fi trimis deja o echipă la Bistrița. Noua stație de asfalt ar urma să producă până la 60 de tone de asfalt pe oră. Culmea, Turc a mai spus în ședința de CL că preferă să amâne lucrări care nu sunt urgente până când va fi gata noua stație de asfalt, decât să mai cumpere din altă parte.

Conform edilului, în cel mult o lună noua stație de asfalt a orașului va fi funcțională, iar străzile vor intra într-un amplu proces de reabilitate, cu ajutorul său.

Stația de asfalt, investiție de peste jumătate de milion de euro

Noua stație de asfalt, care este în chinurile facerii încă din primăvara acestui an, a fost cumpărată la început de 2022. Aceasta a costat nu mai puțin de 600.000 de euro.

„Stația pe care o avem la Direcția de Servicii Publice este foarte veche – Nicolina 1968 – lipsită de randament, cu consum foarte mare și calitate proastă. Vrem să asfaltăm cu ritm și vrem ca lucrările pe care le facem să fie de calitate. De aceea am decis să investim în această dotare”, explica Ioan Turc, într-o conferință de presă din luna martie.

Culmea, acum 2 luni, fără avizele necesare de la Agenția pentru Protecția Mediului, primarul Ioan Turc anunța pe pagina oficială de Facebook faptul că noua stație de mixturi asfaltice este aproape de finalizare:

„Fundațiile pentru montarea componentelor sunt realizate în proporție de 95%. Au fost instalate predozatoarele pentru agregate, filtrul și uscătorul, iar în continuare se va monta silozul pentru filer și silozul pentru praf. Prin înlocuirea vechii stații care producea 2,17 tone pe oră, municipalitatea face o investiție importantă, urmând a fi produse 40-60 de tone de mixturi asfaltice pe oră”, spunea edilul la mijlocul lunii mai, cu o luna înainte ca APM să spună NU proiectului, în parte tocmai pentru că lucrările au început fără avizele necesare.

Stația este livrată de Tedrum SRL din Iași și este ultima generație în domeniu, din punct de vedere tehnic, fiind prevăzută cu predozator de agregate, transportator de agregate, uscător de agregate, filtru de praf, turnul de malaxare, instalație de preparat aer comprimat, cabină de comandă, echipament electric, gospodărie de bitum, gospodărie de filer, gospodărie de praf, instalație dozare aditiv lichid”, potrivit caietului de sarcini al licitației.

Îndată ce va fi pusă în funcțiune, aceasta va fi folosită în primă fază pentru străzile din municipiul Bistrița. Stația va fi operată de Direcția de Servicii Publice. Primarul Ioan Turc spunea inclusiv că stația va putea vinde asfalt și constructorilor care se ocupă de lucrările publice din municipiu.

Direcția de Servicii Publice și-a mai cumpărat utilaje cu 700.000 de euro

Stația de asfalt care încă este în chinurile facerii nu este singura investiție a Direcției de Servicii Publice. Direcția din subordinea Primăriei Bistrița a mai investit anul acesta 700.000 de euro în utilaje care să o ajute la asfaltări.

Și-a cumpărat o autocisternă cu 500.000 de lei, un excavator pe roți cu 900.000 de lei, un cilindru vidrocompactor cu peste 500.000 de lei, încărcător frontal cu 880.000 de lei și două mașini multifuncționale cu 360.000 de lei și respectiv 400.000 de lei. Cele două mașini vor fi folosite și la deszăpezire, stropire carosabil sau curățare trotuare. Întreg lotul de utilaje a costat 3,5 milioane de lei, adică în jur de 700.000 de euro.

Primăria Bistrița a umblat și la salariile angajaților, cheltuielile cu personalul crescând cu 3,5 milioane de lei, într-un singur an. Astfel, dacă în 2021, personalul Direcției de Servicii Publice înghițea 14,4 milioane de lei, în 2022, fondul de salarii a ajuns la 17,9 milioane de lei.

Andreea Moldovan

4 COMENTARII

  1. Titlul e bestial, cu statia de beton. Beton in sus, beton in jos, prostii nu fac diferenta dintre beton si asfalt. Vai de mama voastra de jurnalisti analfabeti.

  2. Datorită nerespectării cerințelor de mediu pe teritoriul României (ca să nu mai vorbim de mari abuzuri ca în cazul stațiilor de asfalt) din decembrie 2021 a intrat și în atribuțiile DNA anchetarea problemelor de de mediu prin HG 1269/2021.
    Chit că in VIZIUNEA Ministerului Sănătății poluarea unei stații de asfalt este asemănătoare cu a unei crescătorii de porci, tot este bine că dă o distanță minimă de amplasare a stației la 500 metri de prima locuință. Nu vă amăgiți! Raza de acoperire cu pulberi și particule fine este mai mare de 1 km.
    Solicitați un aviz de la Sănătate în baza Ordinului 119/2014 cu rectificările din Ordinul 994/2018!
    Citiți fișele de securitate ale produselor ce sunt degajate în atmosferă: BITUM, FILER.
    În orașul de unde vă scriu primăria se laudă că, mai nou utilizează POLIMERI sintetici dar din înregistrări video se vede că utilizează și sorturi minerale aditivate!!!!!!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.