De aproape un an a avut nevoie Primăria Bistrița pentru a obține undă verde pentru stația de asfalt de la Agenția pentru Protecția Mediului. Instituția a revizuit practic autorizația de mediu emisă pentru vechea stație de asfalt, care a fost dezafectată și înlocuită cu una nouă.
Agenția pentru Protecția Mediului Bistrița-Năsăud a dat în sfârșit undă verde pentru noua stație de asfalt a Primăriei Bistrița. Demersurile s-au întins pe aproape un an de zile. Practic, instituția a revizuit vechea autorizație, prelungind-o pentru încă 5 ani.
„Motivul revizuirii Autorizației de Mediu nr. 17/19.02.2020 îl constituie dezafectarea stației de mixturi asfaltice cu capacitatea de producție 800 t/lună, uzată din punct de vedere fizic și montarea unei stații noi, tip turn fixă, model BM 100_ TB, cu capacitatea de 60 t/h, produsă de către SC TEDRUM SRL. Stația cu capacitatea de producție 800 t/lună a fost dezafectată, părțile componente au fost depozitate în afara amplasamentului. S-a mărit depozitul de agregate de la 4 componente la 6 componente. Nu se mai utilizează bazinele subterane de 3.000 l și 5.000 l pentru depozitarea emulsiei bituminoase. Depozitarea se face în cisternă metalică cu capacitatea de 3.000 l, amplasată pe platforma betonată împrejmuită cu gard din plasă metalică. Cele trei rezervoare cu soluție de clorură de calciu 30%, cu volum V – 42 metri cubi și capacitatea de 50 t fiecare, au fost mutate de pe amplasament la fosta centrală termică a orașului. În perioada de iarnă, soluția de clorură de calciu se aduce pe amplasament în containere de plastic”, se arată în documentul de revizuire emis de Agenția pentru Protecția Mediului Bistrița-Năsăud.
Deși Primăria Bistrița insista că pentru stația de asfalt nouă nu e necesară o autorizație de construire, se pare că actul a fost emis în luna februarie, fiind cerut, cel mai probabil de Agenția de Protecția Mediului. Autorizația emisă de APM are o valabilitate de 5 ani, fiind vizată anual.
APM cere perdea de protecție vegetală
APM obligă, de asemenea, Primăria Bistrița să amenajeze o perdea de protecție vegetală la limita perimetrului spre receptorii sensibili și locuințe. Perdeaua va fi compusă din arbori și arbuști și va fi plantată până la finalul acestui an.
„Titularul este obligat să verifice starea tehnică a utilajelor și echipamentelor și respectarea graficului de întreținere, reparații curente și capitale. Se va urmări desfășurarea procesului tehnologic, astfel încât să nu se producă fenomene de poluare. Se va asigura supravegherea manipulării corespunzătoare a materiilor prime și auxiliare pentru a evita creșterea emisiilor de pulberi în atmosferă. Desemnarea unui responsabil cu atribuții în domeniul protecției mediului, care va urmări respectarea legislației de mediu și a condițiilor prin prezenta autorizație și va asista persoanele împuternicite pentru verificare, inspecție și control, prin punerea la dispoziție a tuturor documentelor solicitate și facilitarea controlului activității, precum și prin asigurarea condițiilor pentru pelevarea de probe”, se mai arată în actul de revizuire a autorizației.
La stația de betoane se vor face inclusiv lucrări de întreținere a utilajelor și mijloacelor de transport proprii. De asemenea, există un spațiu prevăzut pentru spălarea autovehiculelor din dotare și altul pentru vopsiri parțiale a mijloacelor de transport.
La stația de asfalt vor fi ținute și utilajele folosite pentru deszăpezire, dar și materialele folosite.
Garda de Mediu a pus pe butuci stația de asfalt
Primăria Bistrița s-a apucat de stația de asfalt anul trecut, fără însă să obțină autorizațiile necesare. Agenția pentru Protecția Mediului a respins solicitarea de emitere a acordului de mediu în luna iunie a anului trecut, iar Primăria Bistrița nu s-a oprit din lucrări, încasând ulterior și o amendă de 50.000 de lei de la Garda de Mediu.
Comisarii Gărzii de Mediu au cerut Direcției de Servicii Publice să demonteze stația de asfalt și să readucă terenul la starea inițială. În momentul în care comisarii Gărzii de Mediu au luat la întrebări Primăria Bistrița, construcția era finalizată în proporție de 75%.
„La data controlului, pe amplasament se găsește o stație nouă de mixturi asfaltice, care s-a instalat în cursul anului 2022, potrivit procesului verbal de recepție a punerii în funcțiune, încheiat între Direcția Servicii Publice Bistrița, în calitate de achizitor și furnizor. Nu se desfășura activitate de producere a mixturilor asfaltice pe amplasament. În urma solicitării acordului de mediu la Agenția pentru Protecția Mediului Bistrița-Năsăud cu privire la instalarea unei noi stații de mixturi asfaltice, aceasta a emis Decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu nr. 299/14.06.2022 deoarece proiectul propus intră sub incidența Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului, iar la data verificării amplasamentului lucrările de investiții ar fi fost demarate”, preciza anul trecut, Garda de Mediu, într-un comunicat de presă.
Primarul Ioan Turc a încercat să rezolve problema chiar cu ajutorul vicepreședintelui Agenției Naționale pentru Protecția Mediului, Adrian Haralambie Bidu, care a fost prezent în toamnă la Bistrița.
„În urma discuțiilor, s-a convenit ca primăria să finalizeze demersurile începute, iar APM Bistrița-Năsăud să revizuiască autorizația de funcționare aflată încă în termen”, preciza, în urma întâlnirii, primarul Ioan Turc.
Încă din toamnă, primarul Ioan Turc a precizat că cine a greșit și nu a cerut avizele și autorizațiile necesare pentru stația de asfalt va plăti. Cum însă, deocamdată nu se știe.
Deși încă nu era funcțională, Primăria Bistrița s-a grăbit să aloce fonduri pentru dotarea stației de asfalt. În bugetul pe anul acesta, Primăria Bistrița a alocat 6,6 milioane de lei pentru achiziția de utilaje și autospeciale pentru Direcția de Servicii Publice.
Municipalitatea a alocat 65.000 de lei pentru o autospecială de intervenție, 730.000 de lei pentru o autobasculantă și 210.000 de lei pentru o autoutilitară cu cabină dublă. Pentru un cilindru de sol a fost alocată suma de peste 600.000 de lei, iar pentru un compactor de 3,5 tone 314.000 de lei.
Direcția de Servicii Publice, care va opera stația de asfalt, va fi dotată și cu o freză de asfalt de 2,3 milioane de lei, cu un finisor de asfalt care va costa 2,1 milioane de lei, cu două remorci pentru care a alocat un milion de lei, cu o sărăriță electrică ce costă 125.000 de lei și un stivuitor pentru care a mai alocat 185.000 de lei.