Cu mare tam-tam un om de afaceri din Târgu Mureş anunţa în urmă cu puţin timp pentru a doua oară relansarea Mocăniţei Transilvaniei. În timp ce Cristian Răspopa susţine că pregăteşte încă 10 kilometri pentru a prelungi ruta, Poliţia TF Bistriţa a deschis o anchetă cu privire la furtul de cale ferată.
Bistrițenii din zona Teaca și Lechința își amintesc cu siguranță de mocăniță, mai nou denumită pompos Mocănița Trasnilvaniei, care asigura transportul la Târgu Mureș, dar și la fabrica de zahăr ce funcționa acum câteva decenii la Lechința. Navetiștii și agricultorii care foloseau acest tren pentru a-și transporta produsele în târguri erau cei care țineau în viață această rută și-i asigurau profitabilitatea.
În 1995 însă, după aproape 100 de ani de funcționare, ruta este desființată, lăsând mână liberă hoților de cale ferată care au făcut ravagii. Până în 2010 s-au întocmit nu mai puțin de 10 dosare penale pentru furtul de cale ferată de pe ruta Lechința-Teaca.
Din 2011, de când s-a concesionat această rută cu tot cu depou, CFR și-a luat mâna de pe această cale ferată, responsabilitatea căzând pe umerii omului de afaceri Cristian Răspopa, care a concesionat cei 100 de kilometri din Mureș până în Lechința pentru a amenaja un traseu turistic.
Omul de afaceri trebuia să o modernizeze, să o păzească, să o verifice și în final să o transforme într-o rută turistică.
Niciodată nu au sesizat poliţia cu privire la furturile de cale ferată
Contractul de concesionare a fost încheiat între Cristian Răpopa și SAAF, companie desprinsă din CFR, care se ocupă de valorificarea activelor feroviare, atât prin concesiune cât și prin vânzare directă. Contractul se întinde pe 25 de ani, iar acesta pare să fie mai mult decât avantajos pentru omul de afaceri, care își poate „ascunde” un profit frumușel în spatele prevederilor din contract.
Cristian Răspopa s-a plâns în nenumărate rânduri că hoții de cale ferată fac ravagii, însă nici el și nici SAAF, companie care încă este proprietară pe această rută, nu au sesizat niciodată poliția pentru a se lua măsuri în acest sens.
Astfel, deși este obligat să mențină funcțiunea rutei, din 100 de kilometri câți erau funcționali în 2010, trenul mai circulă ocazional doar pe 35 de kilometri. Cristian Răpopa are la dispoziție 5 ani să prelungească cei 35 de kilometri. Acesta a anunțat însă că anul acesta va mai lungi ruta cu încă 10 kilometri până la Lechința, asta după ce în 2011-2012 a demontat întreaga cale ferată dintre Lechința și Teaca.
La acea vreme spunea că vrea să ferească linia de cale ferată de hoți și că o va adăposti în depozitul din Târgu Mureș până când aceasta va fi înlocuită. Omul de afaceri mai afirma că înlocuirea liniei este necesară pentru a spori siguranța călătorilor. În acest sens între 2011 şi 2012 a demontat calea ferată dintre Teaca şi Lechinţa, însă de atunci nu a reuşit să o înlocuiască.
Conform contractului trebuie înlocuită şi piatra de pe calea ferată, care a dispărut de pe unele porțiuni, însă nu a apărut alta nouă în loc.
Poliţia TF face acum verificări
În data de 15 septembrie, Poliția TF s-a sesizat din oficiu, după ce câțiva reprezentanți ai presei i-au surprins pe muncitorii lui Răspopa care încercau să ia jos calea ferată. Aceștia au motivat la acea vreme că intenția era să schimbe traversele, nu să fure şina de cale ferată.
Potrivit lui Ioan Mureșan de la Poliția TF s-a făcut cercetarea la fața locului, iar cei din Târgu Mureș, alături de Garda Financiară au luat la puricat contractul și chiar depozitul în care s-ar afla în conservare șina de cale ferată. Ioan Mureșan spune însă că ar exista indicii că șina demontată ar fi deja vândută la fier vechi. Întrebarea este, vânzarea s-a făcut, dacă s-a făcut, cu știrea și consimțământul SAAF?
„Noi am fost sesizați în mai multe rânduri și de către oamenii care locuiesc în zonă și care sunt legați sufletește de acest tren cu aburi, care circula până la urmă pe o rută istorică și cu mare însemnătate. Şi presa ne-a sesizat atunci când a surprins niște muncitori în timp ce demontau traversele. Am început cercetările pentru furt de cale ferată, așteptăm și niște răspunsuri de la cei de la Târgu Mureș care verifică acolo actele și depozitul”, a declarat pentru Gazeta de Bistrița, Ioan Mureșan șeful Poliției TF Bistrița.
Acesta spune însă că este legat de mâini și de picioare tocmai din cauza contractului mai mult decât permisiv dintre SAAF și Cristian Răspopa. Mureșan crede că omul de afaceri ar putea fi în final acuzat cel mult de delapidare sau gestiune frauduloasă.
Mocănița Transilvaniei lega Târgu Mureș de Budapesta
Linia Târgu Mureș-Lechința se întinde pe aproape 100 de kilometri și traversează nouă localități, șapte din județul Mureșși două din Bistrița-Năsăud. Linia a fost dată în exploatare în 1914 pentru transport mixt de persoane.
În perioada celui de-al Doilea Război Mondial maghiarii care au pus mâna din nou pe această rută au mai amenajat un tronson care leagă Viile Tecii de Lechința pentru a putea asigura legătura cu Budapesta și a putea face astfel transportul de armament din zonă.
Locomotiva cu aburi care circulă pe această rută a fost fabricată în urmă cu 65 de ani în Polonia. La aceasta sunt atașate două vagoane care pot transporta în total 100 de călători.
Cristian Răspopa spune că anul acesta trenul a circulat de mai multe ori, purtând prin peisajele pitorești din Bistrița-Năsăud și Mureș mai multe grupuri de străini. Se pare că există chiar un acord cu agențiile de turism, care propun excursii de acest fel grupurilor mai mari de străini ce se arată vrăjiți de astfel de călătorii. S-au arătat interesați în special maghiarii și austriecii. Prețul unei călătorii care se întinde pe 4-5 ore ajunge la 20 de lei.
Andreea Moldovan
(sursă foto: Cristian Silaşi)
Din pacate este prea tarziu. Poate cea mai mare atractie turistica a judetului Mures a fost furata, km cu km. Au furat „indienii”, satenii gospodari care au profitat de materialul de constructii si cei care au concesionat linia. Cu putina vointa s-ar fi putut repara cele doua linii de „mocanita” (407 si 408), dar romanul nu are asa ceva. Noi nu stim sa facem altceva decat sa furam, sa lasam in paragina si dupa aceea sa ne plangem