Au trecut aproape 6 luni de când contractele pentru lucrările de consolidare a unor sectoare de drum de pe DN 17C şi DN 17 D au fost atribuite. De atunci însă, autorităţile s-au încurcat în avize şi autorizaţii, fiindcă nu au ştiut de la cine trebuie să ceară aprobările necesare pentru începerea execuţiei lucrărilor. O vreme au crezut că totul stă în puterea şi pixul celor de la Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud, dar, după ce au citit legea, s-au dumirit că trebuie să meargă mai sus, la Ministerul Transporturilor.
Aproximativ 6 milioane de euro costă lucrările de consolidare a unor sectoare de drum de pe DN 17C şi DN 17 D, lucrări care sunt demult aşteptate de locuitorii judeţului Bistriţa-Năsăud care circulă cel mai des pe aceste două drumuri naţionale.
CNADNR a scos la finele lunii septembrie 2015 la licitaţie contractul pentru lucrările de ranforsare a sectorului de drum de pe DN 17 C, valoarea estimată a contractului fiind de circa 13,4 milioane lei, fără TVA (peste 3 milioane de euro), iar o lună mai târziu a fost scos la licitaţie şi contractul pentru sectorul de drum de pe DN 17 D, valoarea acestuia fiind estimată la peste 21,66 milioane lei (peste 4,8 milioane euro).
Câştigătorii au fost desemnaţi rapid, astfel că, ţinând cont de vremea destul de bună din această primăvară, lucrările ar fi trebuit deja demarate. Surpriză însă, şi una destul de neplăcută! Autorităţile nu au ştiu exact cine trebuie să elibereze unele dintre avize, fiind vorba mai precis de autorizaţia de construcţie.
Cine eliberează autorizaţiile
Inițial s-a crezut că documentul ar trebui emis de Consiliul Județean Bistrița-Năsăud, având în vedere că cele două drumuri naţionale sunt pe teritoriul administrativ al județului. Cu toate acestea nu au ţinut cont de faptul că, totuşi, acestea nu au nici treabă cu Consiliul Judeţean, fiindcă nu sunt în „curtea” acestei instituţii. Abia după ce au citit legea, cei responsabili s-au luminat şi au înţeles că autorizaţia cu pricina trebuia cerută de la Ministerul Transporturilor.
„Nici noi nu am ştiut exact cine eliberează exact autorizaţia de construire. S-a discutat cu Inspectoratul (Inspectoratul Teritorial în Construcţii) şi cu Consiliul Judeţean, am studiat Legea 50 (n. r. – Legea 50/1991) şi până la urmă trebuie Ministerul Transporturilor să dea autorizaţia”, a explicat Alexandru Slavita, şeful Serviciului Drumuri Naţionale Bistriţa-Năsăud.
„Lucrarea fiind la noi (n. r. – pe teritoriul judeţului Bistriţa-Năsăud), ne-am ocupat noi mai mult. Consiliul Judeţean a eliberat certificatul de urbanism, că aşa scrie legea, apoi am obţinut 6-7 avize de la toate instituţiile care sunt în legătură cu drumul – gaz, curent, ape, etc. Mai avem pe DN 17 D de obţinut o autorizaţie de la Mediu, fiindcă avem de a face cu un sit protejat în zona Chiuza-Săsarm, pe care probabil luni (n. r. – 25 aprilie a.c.) ni-l trimite proiectantul de la Cluj, şi atunci avem toate avizele pentru ambele drumuri. Sigur, noi lucrăm doar pe ce e existent, dar se impune obţinere de avize de peste tot. Când le avem pe toate, le trimitem la Bucureşti, şi într-un termen foarte scurt vom avea şi autorizaţia”, a adăugat Alexandru Slavita.
Şeful Drumurilor Naţionale Bistriţa s-a arătat optimist în ceea ce priveşte termenul de începere a lucrărilor pe cele două drumuri naţionale. Potrivit acestuia, până pe data de 10 mai autorizaţia de construcţie va fi eliberată de Ministerul Transporturilor, iar până pe 15 mai va putea fi dat ordinul de începere a lucrărilor.
Circa 6 milioane de euro pentru cele două drumuri
Valoarea contractului pentru ranforsarea (întărirea) sectorului de drumîntre km 9+020 şi km 26+050de pe DN 17 C, cuprins între Dumitra şi Salva, a fost estimată la 13.407.487,75 lei fără TVA (circa 3 milioane de euro), din care valoarea C+M este 12.188.625,23 lei fără TVA, iar valoarea aferentă cheltuielilor diverse şi neprevăzute (procent de 10%) este de 1.218.862,52 lei fără TVA. Practic însă, lucrările se vor derula doar pe circa 14 km în total.
Contractul a fost adjudecat de SC Diferit SRL, cu circa 2,3 milioane de euro.
Lucrări de ranforsare vor avea loc şi pe DN 17 D pe sectorul cuprins între km 0+0750-21+660. Valoarea lucrărilor în acest caz este estimată la 21.666.618,13 lei fără TVA din care valoarea C+M este 19.696.925,57 lei fără TVA.
Ca şi pe sectorul vizat de pe DN 17 C, lucrările care se vor derula pe cei 21 km de drum de pe DN 17 D vor fi similare.
SC ARL SA – SC Dimex 2000 Company SRL – SC Strabag SRL este câştigătoarea lucrărilor de execuţie pe sectoarele de drum de pe DN 17D, cu circa 3,6 milioane de euro.
S-au avântat tare în declaraţii
În toamna lui 2013, oficialii CNADNR se lăudau cot la cot cu preşedintele Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud, Radu Moldovan, că până la final de an documentaţia necesară reabilitării şi modernizării celor două tronsoane de drumuri naţionale din Bistriţa-Năsăud va fi gata, astfel încâtpână cel târziu 31 decembrie 2015 lucrările să fie finalizate.
Iată ce declarau pe 29 octombrie 2013 atât de preşedintele CJ BN, Radu Moldovan, cât şi de oficialii CNADNR prezenţi la Bistriţa.
Radu Moldovan: Am găsit soluţii pentru reabilitarea a două drumuri naţionale care mai sunt pe suprafaţa judeţului Bistriţa-Năsăud, nereabilitate, şi mă refer la DN 17 C, care pleacă din Viişoara pe zona de centură – Dealul Dumitrei – Năsăud – Salva – Valea Sălăuţei – Dealul Ştefăniţei – intersecţia cu DN 18 la PECO la ieşire din Vişeu, şi DN 17 D care pleacă din DN 17 la intrarea de pe pod la Beclean – Salva – Năsăud – Valea Someşului – Pasul Rotunda – intersecţie tot cu DN 18 la Cârlibaba. (…) Pentru sectorul de drum de la Viişoara până la Năsăud, în lungime de 31 km, va începe reabilitarea de anul viitor pe fonduri bugetare, pe fonduri care vor fi suportate de la bugetul României, iar restul tronsonului, de la Năsăud la intersecţia cu DN 18 la Vişeu, pe o lungime de 55 km, va fi introdus pe POS Transport, cu o valoare estimată de aproximativ 30 milioane de euro, cu termen de finalizare31 decembrie 2015. DN 17 D – integral pe POS Transport – cu o lungime de 103 km, la o valoare estimată de aproximativ 49,5 milioane de euro, cu termen de finalizare aceeaşi dată fatidică:31 decembrie 2015.
Narcis Neaga, director general CNADNR: Confirm tot ceea ce a afirmat domnul preşedintele CJ BN, Radu Moldovan.
Marcel Boloş, directorul general IM POS-Transport: Cei 158 de kilometri sunt pentru noi un proiect de importanţă majoră, căruia trebuie să îi acordăm în următoarea perioadă importanţa cuvenită şi trebuie să fim parteneri până la capăt fiindcă termenul de 31 decembrie 2015trebuie respectat, astfel încât fondurile pe care reuşim să le atragem din POS Transport să le utilizăm în favoarea comunităţii dumneavoastră.
Preşedintele CJ BN a recunoscut graba
Recent însă, preşedintele CJ BN a recunoscut că s-a cam grăbit cu promisiunile şi nu a ţinut cont de faptul că la momentul respectiv nu exista nici măcar o documentaţie întocmită pentru cele două drumuri naţionale.
„Eu în drumul pe care l-am făcut de la Bistriţa la Năsăud, într-un microbuz, cu primul ministru Victor Ponta, în 2012, pentru a-l lansa candidatura lui Mircea Romocea pentru Primăria Năsăud, i-a cerut primului ministru, că de aia l-am dus cu microbuzul, să-mi promită ca va face demersurile necesare pentru ca acest drum să fie modernizat. Şi omul a făcut tot ceea ce a ţinut de el. N-am luat în calcul că nu aveam nici un studiu de prefezabilitate şi fezabilitate. În 2013 s-au finanţat studiile de fezabilitate, în 2014 documentaţiile tehnice, în 2015 s-au ţinut licitaţiile, contractele sunt semnate de anul trecut. În momentul de faţă trebuie obţinută o autorizaţie de mediu pentru un sit, pentru care trebuie dezbatere 30 de zile. Aşteptăm doar eliberarea autorizaţiilor. Avem constructorii cu rezervoarele pline la utilaje şi aşteptăm ca la sfârşitul lunii aprilie, începutul lunii mai să înceapă lucrul”, a declarat Radu Moldovan pentru redactorul Gazeta de Bistriţa, într-o emisiune televizată.