Începând cu data de 8 octombrie 2014, sistemul de monitorizare a trasabilităţii lemnului, cunoscut drept ”radarul pădurilor”, sistem a cărui funcţionare are drept scop reducerea tăierilor ilegale de lemn şi combaterea evaziunii fiscale în domeniu, va deveni obligatoriu în toată ţara.
Având în vedere iminenţa generalizării funcţionării sistemului la nivel naţional, ministrul delegat pentru Ape, Păduri şi Piscicultură, Doina PANĂ, a susţinut astăzi, 26 septembrie 2014, o conferinţă de presă în cadrul căreia a explicat în detaliu funcţionarea sistemului.
CE REPREZINTĂ „RADARUL PĂDURILOR”?
Este un sistem informatic care permite monitorizarea traseului lemnului de la plecarea din pădure şi până devine mobilă sau iese din ţară, în timp real.
Prin Hotărârea de Guvern Nr. 470/2014 s-a stabilit că, la finalul unei pilotări de 120 de zile, începând cu data de 08.10.14, toate transporturile de lemn, cu excepţia lemnului în volum de până la 3 mc, transportat cu atelaje, să se facă obligatoriu folosind acest sistem informatic.
Prin folosirea acestei aplicaţii se urmăreşte stoparea tăierilor ilegale de arbori, acest deziderat realizându-se prin urmărirea prin GPS a circulaţiei materialelor lemnoase de la locul de recoltare şi până la valorificare, inclusiv în situaţiile în care sunt exportate în afara spaţiului naţional/comunitar.
CUM FUNCŢIONEAZĂ?
Aplicatia are două componente:
A. Una care este denumită Woodtracking (WT) şi este destinată atât ocoalelor silvice de stat şi private cât şi operatorilor economici ce exploatează, transportă şi comercializează material lemnos. Aceştia au fost obligaţi să-şi achiziţioneze telefoane inteligente (smartphone-uri), să-şi instaleze gratuit aplicaţia pe acestea iar în momentul încărcării materialelor lemnoase în mijloacele de transport să introducă în sistem datele înscrise pe avizul de expediţie, inclusiv coordonatele geografice ale punctului de încărcare. Datele vor fi transmise instantaneu către serverul central şi vor fi memorate. Aplicaţia va face corelaţie între emitentul avizului de însoţire şi seria/numărul avizului, adică va verifica dacă acele documente de însoţire au fost procurate în mod legal de către emitent şi doar după aceea serverul va genera un cod unic asociat acelui aviz – cod ce trebuie înscris obligatoriu pe aviz de către emitent. Abia apoi maşina de transport poate pleca la drum.
În cazul în care datele înscrise pe aviz nu sunt corecte (de exemplu se depăşesc volumele pe specii din APV-ul ce reprezintă provenienţa materialului lemnos) – aplicaţia nu generează codul unic (deci materialele lemnoase nu pot fi puse în circulaţie) şi serverul central emite un mesaj de avertizare pentru utilizator şi o alertă în sistem, alerta care se comunica organelor de control pentru a dispune măsurile legale.
Ca o cheie de control, când ajunge la destinaţie, lemnul nu poate intra în depozit până când cei din depozit nu verifică în sistemul informatic corectitudinea codului unic. La fel între tot lanţul de depozite până devine produs finit sau iese din ţară. Verificarea în sistem lasă urme deci nu se poate spune că s-a făcut şi nu s-a făcut de fapt.
Dacă locul de încărcare este fără semnal (anumite zone din pădure), după introducerea datelor, va fi generat un cod offline care se va înscrie în aviz iar în momentul în care mijlocul de transport auto intră în zona cu semnal, sistemul va genera automat codul unic.
Toate depozitele vor fi amplasate obligatoriu în zone cu semnal
B. Cea de-a doua componentă a aplicaţiei este IWoodtracking (IWT) este destinată organelor de control – tuturor celor care au atribuţii legale de control al circulaţiei materialului lemnos.
Prin folosirea acestei aplicaţii într-un timp foarte scurt şi din orice punct naţional sau chiar şi din afara ţării, cu condiţia să fie conexiune GSM, se vor putea efectua următoarele verificări:
– Validitatea codului unic înscris pe avizul de însoţire, care este provenienţa materialelor lemnoase şi dacă aceasta este legală, locul de încărcare, locul de descărcare, traseul care urmează să fie parcurs şi chiar localizarea acestora pe o hartă;
– Verificarea după serie/număr aviz (pentru cazul în care emitentul a generat codul dar a uitat să-l noteze pe aviz), dacă acel aviz are cod unic generat de către sistem, dacă materialele lemnoase au provenienţa legală, locul de încărcare, locul de descărcare, traseul care urmează să fie parcurs şi chiar localizarea acestora pe o hartă;
– Verificarea după numărul de înmatriculare al mijlocului de transport (verificarea se poate face în trafic, fără a fi nevoie să fie oprit mijlocul de transport), dacă acel transport are cod unic generat de către sistem, dacă materialele lemnoase au provenienţă legală, locul de încărcare, locul de descărcare, traseul care urmează să fie parcurs şi chiar localizarea acestora pe o hartă.
Concluzii:
Nu se vor mai putea încărca materiale lemnoase şi implicit transporta cu acelaşi aviz de însoţire de mai multe ori, nu se vor mai putea legaliza materiale lemnoase tăiate ilegal întrucât se va memora locul de unde s-a încărcat materialul lemnos şi nici nu va mai fi posibilă modificarea cantităţilor înscrise pe avizele de însoţire, după valorificarea acestora pe piaţa neagră, adică de exemplu: cantitatea de 30 mc să fie modificată în 3 mc sau 0,3 mc.
Nu se vor mai putea transporta materiale lemnoase fără provenienţa legală fără ca organele de control să nu ştie, nu se vor putea transporta cantităţi mai mari decât cele care au fost procurate în condiţii legale;
Nu va mai putea fi posibil ca un utilizator să vândă sau să transmită avize către un alt utilizator pentru că acestea nu vor putea fi folosite. şi în acest caz, sistemul va genera o alertă care va fi comunicată organelor de control, acestea fiind obligate să dispună măsurile legale;
Aceste alerte sunt memorate şi pot fi verificate oricând.
CUM POȚI AJUTA?
Din data de 8 octombrie 2014, va fi funcţional şi pentru “Radarul Pădurilor” sistemul 112. În consecinţă, fiecare cetăţean care doreşte să fie verificat un mijloc de transport lemn, poate apela serviciul comunicând numărul maşinii de transport.