Sumedenie de nereguli au fost constatate în urma controalelor efectuate de Curtea de Conturi în 2013. Potrivit raportului acestei instituţii cu privire la judeţul Bistriţa-Năsăud, prejudiciul este estimat de aproape 600 milioane lei. Probleme majore au fost identificate în toate unităţile administrativ teritoriale, începând de la Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud şi Primăria municipiului Bistriţa.

Situaţia este foarte gravă în cazul Primăriei Rebrişoara, unde inspectorii Curţii de Conturi au constatat fapte pentru care există indicii că au fost săvârşite cu încălcarea legii penale. Din acest motiv s-a solicitat, iar Plenul Curţii de Conturi a aprobat sesizarea organelor de urmărire penală, în paralel cu emiterea deciziilor pentru suspendarea din funcţie a trei persoane răspunzătoare de săvârşirea de fapte cauzatoare de prejudicii importante bugetului local al entităţii verificate.

 

În urma derulării acţiunilor de audit/control la nivelul celor 77 de entităţi publice locale, au fost constatate nereguli şi abateri de la legalitate şi regularitate, cu o valoare estimată la 574.755.000 lei, din care:

–          Abateri de la legalitate şi regularitate generatoare de venituri suplimentare, cuvenite bugetelor publice, în valoare de 2.798 mii lei, din care s-a încasat operativ suma de 737 mii lei;

–          Abateri de la legalitate şi regularitate care au condus la prejudicierea bugetelor locale cu suma de 3.852 mii lei, din care s-a recuperat operativ suma de 329 mii lei;

–          Erori/abateri financiar-contabile, cuantificate la valoare de 568.105 mii lei.

Din cei aproximativ 600 milioane lei, peste 360 de milioane lei constituie valoarea estimată a abaterilor la nivelul primăriilor din judeţ.

 

La CJ BN s-au efectuat plăţi nejustificate pentru anumite lucrări

La nivelul Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud, valoarea abaterilor financiar contabile au fost estimate la 304.000 lei. Totodată, inspectorii Curţii de Conturi au identificat şi alte nereguli a căror valoare a fost estimată la peste 2,3 milioane lei.

Astfel, în 2012, nestabilirea, neînregistrarea, neurmărirea şi neîncasarea, în conformitate cu prevederile legale, a veniturilor cuvenite bugetului judeţean din cota de 40% din impozitul pe mijloacele de transport marfă cu masa totală autorizată egală sau mai mare de 12 tone, deţinute de persoanele fizice şi juridice. Valoarea prejudiciului a fost estimat la peste 700.000 lei.

De asemenea, în anul 2012, Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud angajat şi a efectuat cheltuieli nejustificate din fonduri alocate de la bugetul judeţean pentru lucrări de amenajare şi consolidare a unor drumuri judeţene, ca urmare a confirmării şi acceptării la plată a unor situaţii de lucrări actualizate, fără existenţa unui contract de execuţie/acte adiţionale care să conţină clauze în acest sens, respectiv fără a se avea în vedere preţurile curente utilizate de constructor pentru lucrări similare. Printre acestea se aminteşte despre angajarea şi efectuarea unor cheltuieli, la lucrarea „Îmbrăcăminţi bituminoase uşoare (IBU)pe DJ 154 D, km 20+000-23+000-Brăteni, respectiv pe DJ 154 B, km 14+646-15+400 Monor” ca urmare a utilizării de către firma executantă, în perioada iulie 2011-decembrie 2012, a unei formule de actualizare a situaţiilor de lucrări care nu a ţinut seama de prevederile legale aplicabile la data încheierii contractelor. Angajarea şi efectuarea unor cheltuieli nejustificat estimate au fost constatate şi în cazul lucrărilor privind „Amenajarea şi consolidarea DJ 173, km 49+000-61+000, Ocniţa –Milaş, Amenajare si consolidare DJ 172 C, km0+000-9+000, Josenii Bârgăului-Ilva Mică” precum şi „Amenajare şi consolidare DJ 171, km 19+600-22+600, Lunca Borlesei-Borleasa”, ca urmare a confirmării şi acceptării la plată a unor situaţii de lucrări actualizate de către executant, fără existenţa unui contract de execuţie/acte adiţionale care să conţină clauze în acest sens, respectiv fără să se aibă în vedere preţurile curente utilizate de constructor în anul 2012, pentru lucrări similare. Plăţi nejustificate au fost efectuate şi în cazul unor lucrări neexecutate si materiale nepuse în lucrare la Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă „Lacrima”.

 

Proiecte de peste 4 milioane lei, peste care s-a aşezat praful

Curtea de Conturi a scos la iveală în urma controlului efectuate la Primăria Bistriţa un aspect pe care Gazeta de Bistriţa l-a evidenţiat de foarte multe ori în materialele publicate. Este vorba de numeroasele studii şi proiecte comandate şi plătite de la bugetul local de primarul Ovidiu Creţu, documentaţii care nu au fost puse în practică. Potrivit raportului Curţii de Conturi, valoarea abaterii se ridică la peste 4,2 milioane lei pentru „Achiziţionarea unor studii şi proiecte care nu s-au materializat în obiective de investiţii în folosul comunităţii locale”.

 

Situaţie penală la Rebrişoara

Situaţia este extrem de gravă în urma controlului efectuat de Curtea de Conturi la Primăria Rebrişoara, ale cărei datorii se ridică la peste trei milioane lei. Datoriile sunt moştenite de actuala administraţie de pe vremea în care la cârma primăriei se afla Nicolae Bodiu. Abaterile au fost estimate la peste şase milioane lei. Din această sumă, inspectorii Curţii de Conturi au constatat că peste 4,9 milioane lei ar proveni din cauză că nu au fost evaluate şi înscrise în forma valorică în evidenţa contabilă a primăriei cele 3.061 ha teren cu vegetaţie forestieră şi 769 ha păşuni.

Tot în evidenţa contabilă a primăriei au fost înregistrate eronat datoriile administraţiei locale faţă de terţi, abatere estimată la aproximativ 1,2 milioane lei. „Din verificarea efectuată asupra datoriilor înregistrate de U.A.T.C. Rebrişoara la 31.12.2012, s-a constatat faptul că unitatea administrativ teritorială auditată a înregistrat eronat în evidenţa contabilă datoria în suma de 1.178.156,77 lei pe care instituţia o are faţă de un agent economic, respectiv despăgubiri, dobânzi şi cheltuieli de judecată stabilite prin Sentinţa Civilă nr. 1495/2012”, se arată în raportul Curţii de Conturi. Constatând „fapte pentru care există indicii că au fost săvârşite cu încălcarea legii penale”, inspectorii Curţii de Conturi au solicitat începerea urmăririi penale, iar plenul Curţii de Conturi a aprobat sesizarea organelor de urmărire penală, în paralel cu emiterea deciziilor pentru suspendarea din funcţie a trei persoane răspunzătoare de săvârşirea de fapte cauzatoare de prejudicii importante bugetului local al comunei Rebrişoara. Potrivit primarului comunei Rebrişoara, Viorel Clapău, este vorba de casierul Ioan Bozbici, căruia de altfel i-a şi fost desfăcut contractul de muncă, inspectorul de la impozite şi taxe Dumitru Ani şi contabila Primăriei Rebrişoara – Oniţa Ciocîrlă (n. r. – sora fostului primar Nicolae Bodiu).

 

Năsăud: plăţi aiurea şi proiecte care dorm în sertare

În cazul Primăriei Năsăud, abaterile financiar contabile au fost estimate la peste 2,2 milioane lei. Astfel, inspectorii Curţii de Conturi au constatat că anumite obiective de investiţii finalizate şi recepţionate figurau în contabilitate drept obiective în curs de execuţie, în timp ce activele în curs de realizare nu au fost inventariate în funcţie de stadiile de execuţie în baza valorii din documentaţia tehnică şi a volumului de lucrări realizate. În urma controlului Curţii de Conturi s-a constatat că primăria Năsăud nu a stabilit şi nu a virat cotele datorate Inspectoratului de Stat în Construcţii pentru obiectivele de investiţii realizate, valoarea totală a abaterii fiind de 11.000 lei. De asemenea, au fost acceptate la plată situaţii de lucrări care depăşesc cantitatea lucrărilor stabilite prin contractul de achiziţie publică pentru obiectivul de investiţii „Reabilitare sediu Primărie din oraşul Năsăud”. Cât priveşte achiziţionarea unor studii şi proiecte care nu s-au materializat în obiective de investiţii în folosul comunităţii locale, documentaţii întocmite în mandatul fostului primar al oraşului Năsăud, Dumitru Mureşan, valoarea acestora se ridică la 320.000 lei.

 

Goluri în administraţia din Sîngeorz-Băi

La Primăria Sîngeorz-Băi, abaterile financiar contabile depistate de Curtea de Conturi se ridică la 579.000 lei. De asemenea, contul de execuţie a bugetului local – cheltuieli a fost întocmit eronat, abaterile fiind estimate la 557.000 lei, nu au fost evaluate terenurile cu vegetaţie forestieră şi păşunile, abateri estimate la peste 1,58 milioane lei. În plus, peste 200.000 lei ar fi trebuit să ajungă în conturile primăriei din redevenţe şi chirii. Şi administraţia locală din Sîngeorz-Băi a comandat studii şi proiecte care nu s-au materializat în obiective de investiţii până la această dată, dar pentru care s-au plătit 211.000 lei.

 

Sporuri nelegale de Crăciun

Potrivit ultimului raport al Curţii de Conturi, în anul 2012, angajaţii Primăriei Târlişua au primit prime ilegale de Crăciun în valoare de 10.000 de lei. Inspectorii Curţii de Conturi au solicitat primarului să dispună recuperarea sumelor acordate fără temei legal drept compensaţii salariale. Tot aici, angajaţii primăriei nu au stabilit, dar nici nu au urmărit şi încasat impozitele şi taxele datorate la bugetul local, de persoane juridice proprietare ale unor terenuri, abaterile fiind estimate la 28.000 lei.

 

Taxe şi impozite prost stabilite

La Primăria Şanţ, valoarea abaterilor financiar contabile au fost estimate la circa 1,52 milioane lei. Totodată, inspectorii Curţii de Conturi au constatat o serie de nereguli în ceea ce priveşte înscrierea unor bunuri în patrimoniul public şi privat al comunei. De asemenea, nu au fost evidenţiate, calculate şi încasate majorările de întârziere pentru neachitarea la termen a obligaţiilor bugetare, abateri estimate la 31.000 lei, dar nici nu a fost stabilită taxa pe teren datorată de persoanele fizice şi juridice care au concesionat sau au primit spre administrare terenuri din domeniul public al comunei Şanţ, abateri estimate la 52.000 lei. În plus, agenţii economici care au sediul pe teritoriul comunei Şanţ, nu au depus declaraţii de impunere privind clădirile ce le deţin în proprietate, în vederea stabilirii impozitului datorat bugetului local.

„De asemenea au fost identificate cabane aparţinând unor persoane fizice pentru care nu s-au depus declaraţii de impunere şi nu s-a achitat impozitul aferent”, se mai arată în raportul Curţii de Conturi, abaterile fiind estimate la 58.000 lei. Abateri financiar contabile în valoare de aproximativ 4,2 milioane lei au fost depistate de inspectorii Curţii de Conturi şi la Primăria Coşbuc. Mai precis este vorba de neevaluarea şi neînregistrarea în contabilitate a pădurilor aflate în proprietatea publică a comunei. Probleme sunt însă şi în ceea ce priveşte încasarea veniturilor la bugetul local. Astfel, nu s-a stabilit taxa pe terenurile împădurite date în administrare persoanelor juridice, abatere estimată la 31.000 lei, în timp ce impozitele pe clădirile deţinute de persoane juridice au fost stabilite eronat, valoarea abaterilor ridicându-se la 15.000 lei.

 

Plăţi nelegale pentru lucrările de la Căminul cultural

Potrivit raportului Curţii de Conturi, abateri au fost constatate şi la Primăria Dumitriţa. Aici datele reflectate în situaţiile financiar contabile nu sunt exacte, cheltuielile pentru obiectivele de investiţii fiind înregistrate eronat. Valoarea abaterilor se ridică la 963.000 lei. De asemenea, Primăria Dumitriţa nu a virat suma de 19.000 lei, datorată Inspectoratului de Stat în Construcţii şi a efectuat plăţi nelegale, în valoare de 61.000 lei, pentru execuţia lucrărilor de investiţii extindere a Căminului cultural din comună.

 

Amenzi neîncasate la buget

La Primăria Negrileşti valoarea abaterilor financiar contabile se ridică la 22.000 lei. În plus, inspectorii Curţii de Conturi nu au înregistrat şi evidenţiat în evidenţa fiscală şi contabilă amenzi în valoare de 30.000 lei. „În anul 2007 a fost achitat din bugetul local un proiect aferent unui obiectiv de investiţii care nu a fost pus în operă şi nu s-a concretizat în obiectiv de investiţii efectuat în folosul comunităţii locale – Proiect „Strada Lunca Mică”, se mai arată în raportul Curţii de Conturi, valoarea achitată pentru documentaţie ridicându-se la 13.000 lei.

primaria nasaudprimaria tarlisua

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.