Odată cu apariţia şi în Bistriţa a unui număr impresionant de magazine pentru haine second – hand au apărut pe vitrinele acestora şi mega-ofertele care îndemnă bistriţenii să le treacă pragul. Cea mai parte a acestor aşa – zise oferte sunt însă false. Comisarii de la Protecţia Consumatorilor Bistriţa-Năsăud s-au pus pe aplicat sancţiuni în stânga şi-n dreapta pentru a nu mai păcăli „clientul” curios şi afectat de criza financiară.

În ultimele luni ale acestui an magazinele second –hand din Bistriţa, dar şi din întreg judeţul Bistriţa-Năsăud s-au înmulţit ca ciupercile după ploaie. Aproape pe fiecare străduţă din oraş dai nas în nas cu astfel de magazine care, mai nou, au expuse în vitrine, afişe gen: „Am primit marfă!” – şi asta în fiecare zi – „1 leu bucata”, sau chiar „1 leu două bucăţi”.
Cele peste 50 de magazine de second – hand din Bistriţa cu haine şi încălţăminte reprezintă o afacere destul de profitabilă în această perioadă de criză financiară. Şi ca să îşi atragă şi mai mulţi clienţi, patronii magazinelor s-au gândit să posteze pe geamurile magazinelor aceste reclame „mincinoase” care, la o primă vedere, te îndeamnă să intri şi să cumperi. Realitatea însă este cu totul alta în momentul în care te afli în interiorul magazinului cu „1 leu bucata”, iar standul din faţa ta are afişat: „Geci pentru copii” – preţul pe fiecare bucată, sau „Geci pentru bărbaţi – 9 lei bucata”. Situaţia aceasta a fost sesizată la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Bistriţa – Năsăud (CJPC B-N), instituţie care a început să cerceteze fiecare magazin în parte.
Principalele abateri constatate au fost cele privind dezinformarea consumatorilor, dar şi lipsa etichetelor termorezistente. Comisarii CJPC B-N au impus celor cinci magazine verificate, retragerea afişelor înşelătoare de pe vitrine.
Şi ca să fie cu „noroc”, proprietarii celor cinci second – hand-uri au fost sancţionaţi cu o sumă totală de 15.000 de lei. Restul magazinelor care nu au ajuns încă la mâna comisarilor, îşi fac în continuare de cap şi păcălesc bistriţenii cu superofertele lor ispititoare.

„AM PRIMIT MARFĂ!!!”… acu’ două săptămâni

În urmă cu două săptămâni, ca urmare a sesizărilor primite, Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Bistriţa-Năsăud (CJPC BN), a declanşat o tematică proprie de control la magazinele second – hand din Bistriţa.
Potrivit precizărilor directorului coordonator adjunct al CJPC BN, Lorica Şut, numărul acestor magazine a crescut simţitor în ultima perioadă în întreg judeţul Bistriţa-Năsăud.

Ceea ce a fost sesizat la sediul instituţiei s-a şi confirmat, fiind identificate o serie de abateri cu privire la informarea înşelătoare a consumatorilor. „La cele cinci magazine second – hand care au fost verificate pe parcursul a două zile de control, am identificat o serie de oferte, care mai de care mai tentante, începând cu afişe chiar de la intrarea în magazin, de genul «1 leu bucata» sau «2 bucăţi la 1 leu», şi până la «Am primit marfă!». Toate acestea erau înşelătoare pentru că, verificând, am constatat că în realitate, acolo unde existau preţuri de 1 leu bucata, sau două bucăţi la 1 leu, preţurile din interior ale produselor variau între 5 lei şi 10 lei. De asemenea, acolo unde era afişat «Am primit marfă!», verificând documentele de recepţie, am constatat că marfa era aprovizionată cu cel puţin 10 zile în urmă”, a precizat directorul coordonator adjunct al CJPC BN, Lorica Şut.  

De ce magazinele second – hand?

Asociaţia Naţională pentru Second – Hand şi Economate, considerată ca fiind cea mai mare asociaţie de comerţ second – hand a anunţat că în urma unui sondaj realizat în anul 2009 printre membrii săi, vânzările au crescut simţitor, odată ce a crescut şi numărul acestor magazine. Majoritatea patronilor de magazine pe diverse profile s-au trezit că le scad vânzările datorită crizei financiare, în timp ce magazinele second – hand o duc foarte bine. Pe măsură ce situaţia financiară critică avansează, românii se văd nevoiţi să cumpere din magazinele în care găsesc cel mai mic preţ, fapt pentru care magazinele second – hand au tot mai mulţi clienţi.

Aşadar, mulţi patroni au ales varianta de a se reprofila, renunţând la magazinele cu haine noi, care aveau preţuri medii sau foarte mari, pentru magazinele second – hand cu haine şi încălţăminte de mâna a doua care prind extrem de bine în această perioada. Afacerea a prins amploare în întreaga ţară, şi, implicit în judeţul Bistriţa-Năsăud, unde numărul magazinelor second – hand creşte simţitor de la o zi la alta.

Amenzi de 15.000 de lei

Comisarii de la Protecţia Consumatorilor din Bistriţa – Năsăud au verificat timp de două zile, 5 magazine second – hand din municipiul Bistriţa. La toate cele 5 au fost găsite informări false ale cetăţenilor, respectiv afişarea unor mega oferte… false. „Am dispus ca toate aceste afişe înşelătoare să dispară de pe exteriorul magazinelor care comercializează produse second – hand şi am aplicat sancţiuni la toţi operatorii economici verificaţi, sancţiuni care în total sunt de 15.000 de lei. De asemenea, am dispus şi măsurile de remediere a informării consumatorilor, astfel încât situaţia care este prezentată la exterior sau în interiorul magazinului, toate acele oferte, să corespundă cu realitatea. În situaţia în care operatorii economici doresc să pună afişul cu «Am primit marfă!», ei sunt obligaţi să indice ziua în care magazinul s-a aprovizionat cu marfă, astfel încât consumatorul să nu fie indus în eroare şi să nu-i fie schimbat comportamentul comercial”, a declarat Lorica Şut.

Universul magazinelor second – hand din Bistriţa

Doar în Bistriţa, numărul magazinelor second – hand se apropie de 60, unele fiind deschise recent, altele fiind cunoscute de clienţii fideli „de când lumea”. Peste tot găseşti magazine second – hand: pe Bulevardul Independenţei, în zona Gării, pe strada Andrei Mureşanu, pe Grigore Bălan, pe Bulevardul Decebal… Mai precis, nu există zonă cunoscută din Bistriţa în care să nu întâlneşti cel puţin un magazin second – hand. Pe unele străzi sunt chiar câte 4-5 magazine de acest fel, iar în alte zone, un magazin second – hand stabilit într-un spaţiu extins e suficient, cel puţin deocamdată. Afacerea merge bine, şi nu de puţine ori vezi, chiar la primele ore ale dimineţii, bistriţeni stând la coadă în faţa unui second – hand unde scrie mare: „AM PRIMIT MARFĂ!”. Se cumpără de toate, de la papuci, hanorace, geci, tricouri până la lenjerie intimă, la preţuri mici, chiar şi de 1 leu, numai bune pentru buzunarul gol al cetăţeanului de rând. Dacă în anii trecuţi, nu chiar oricine intra într-un second – hand, acum nu mai vezi pe nimeni să se sfiască, asta dacă are şi informaţia că la magazinul second – hand X din strada Y se aduc haine de bună calitate, la preţuri foarte mici. Şi la asemenea afacere, de ce să nu profiţi şi mai mult? Aşa au apărut şi afişele ispititoare, dar nu tocmai adevărate, care îndemnă oamenii să se uite măcar de curiozitate, şi poate, poate tot cumpără ceva, deşi nu chiar la „1 leu bucata!”.

Absolut normal?

Directorul coordonator adjunct al CJPC BN, Lorica Şut, spune că patronilor celor cinci magazine second – hand din Bistriţa verificate, li s-a părut absolut normal să afişeze pe vitrine informaţia „Am primit marfă!”. „Aceştia au considerat că dacă marfa este primită cu ceva timp în urmă, nu reprezintă o abatere, iar marfa nu ar fi fost neapărat expusă deja la comercializare. (…). La un singur magazin am identificat marfă nouă ţinută în spate de unde scoteau zilnic câteva bucăţi. În rest , nu au mai existat situaţii de acest gen, pentru că toate produsele erau expuse la vedere”, a precizat Lorica Şut.

Riscă să rămână fără marfă!

Comisarii de la Protecţia Consumatorilor Bistriţa – Năsăud vor continua acţiunile de verificare a tuturor magazinelor second – hand din întreg judeţul. „Vreau să precizez încă un aspect pe care îl vom verifica ,deoarece la unul dintre cele cinci magazine am identificat şi această abatere. Mai exact, la produsele textile care se comercializează este obligatoriu să fie însoţite de o etichetă numită termorezistentă pe care să fie înscrise simbolurile de întreţinere ale acestor produse şi compoziţia fibroasă. Dacă nu există această etichetă, produsul nu poate fi comercializat. Tot ceea ce vom identifica la comercializare, se opreşte definitiv şi se retrage din circuitul consumului uman”, a asigurat Lorica Şut.

Iulia STUPINEAN

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.