Studiul National Banking Index realizat de IRES este parte din proiectul „Programul National de Evaluare a Serviciilor Institutiilor Bancare din Romania”. Cercetarea a fost realizata in perioada 24-26 ianuarie pe un esantion de 1.436 de indivizi in varsta de peste 18 ani. Aceasta releva ca doar 3% dintre utilizatorii de servicii bancare din mediul urban au foarte multa incredere in banci in general, in timp ce 41% au multa incredere, 40% putina, iar 13% foarte putina incredere. Rugati sa nominalizeze primul brand de banca care le vine in minte, 34% dintre respondenti au mentionat BCR, urmata de BRD cu 18% si Banca Transilvania cu 13%.

65% dintre romanii care utilizeaza servicii bancare au un cont curent (inclusiv card de salariu), 35% au un card de credit, 22% au un cont de economii, in timp ce 16% au luat un credit pentru nevoi personale. Desi utilizatorii de servicii bancare au fost descurajati in ultima perioada sa mai ia credite, unul din 10 respondenti din mediul urban au declarat ca intentioneaza sa ia un credit de la banca in viitorul apropiat.
 
O treime din respondenti folosesc bancomatul saptamanal, o cincime ocazional, in timp ce o alta treime foloseste bancomatul o data pe luna. 47% dintre romani nu folosesc niciodata cardul pentru a plati cumparaturile; 15%, in schimb, il folosesc de cele mai multe ori, iar 5% declara ca il folosesc de fiecare data. Serviciile bancare on-line sunt accesate in prezent de doar 17% dintre utilizatorii serviciilor bancare. Intr-o luna normala, doar 39% dintre utilizatorii de servicii bancare din mediul urban reusesc sa faca economii.
 
Conform studiului, procesul de alegere a bancii de catre o persoana este determinat, mai degraba, de factori perceptuali de tipul: incredere, amabilitate, etc. si intr-o proportie mai scazuta de oferta efectiva a bancii. Aproape jumatate (48%) dintre utilizatorii serviciilor de banking din Romania declara ca nu ii nemultumeste nimic cu privire la relatia pe care o au cu banca. Doua treimi dintre respondenti considera ca dobanzile practicate de banca cu care lucreaza sunt corecte, iar aceeasi proportie considera ca facilitatile oferite de acestea sunt eficiente. 90% dintre romani considera ca angajatii bancilor sunt competenti, sunt multumiti de promptitudinea si eficacitatea cu care le rezolva problemele, sunt politicosi si inspira incredere.
 
”In mod paradoxal, cu toate ca se declara multumiti, per total, de serviciile bancare, dar si de aspecte mai specifice ale colaborarii cu bancile, oamenii tind sa mentina o distanta fata de aceste institutii si recepteaza serviciile lor ca fiind doar in favoarea bancilor si nu a clientilor”, arata specialistii IRES.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.