Peste 60% dintre medicii de familie din judeţul Bistriţa-Năsăud nu au activat până la 1 mai nici un card de sănătate. Camelia Ilişuan, preşedintele Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate Bistriţa-Năsăud, susţine că atât utilizatorii dar şi furnizorii de servicii medicale nu ştiu nici la această dată cum să lucreze cu aceste carduri de sănătate, motiv care a generat, săptămâna trecută, multe blocaje ale sistemului.

 

Distribuirea şi activarea cardurilor de sănătate a provocat o adevărată isterie în societatea românească şi a scos la iveală o dată în plus harababura din sistem. Cea mai mare bătaie de cap a fost generată de activarea cardurilor, operaţiune care a dus chiar la blocarea softului. Dacă ministrul Sănătăţii Nicolae Bănicioiu anunţa cu ceva vreme în urmă că de la 1 mai este OBLIGATORIE utilizarea cardurilor de sănătate şi că fără acestea nu vor putea fi acordate serviciile de specialitate de către medicii de familie ori specialişti, zilele trecute acelaşi ministru a revenit asupra ordinului dat anterior: medicii vor acorda asistenţă medicală pacienţilor, cu sau fără carduri.Situaţia nu este diferită nici în Bistriţa-Năsăud.

 

Majoritatea medicilor de familie au adoptat principiul „şi mâine e o zi”

Din 222.000 de carduri tipărite şi distribuite în ultimele patru luni, abia 35.000 au fost activate, din care circa 10.000 în perioada 3 – 6 mai. Până la 1 mai, peste 60% din medicii de familie din Bistriţa-Năsăud nu au activat nici măcar un card.Camelia Ilişuan, şefa Case Judeţene de Asigurări de Sănătate susţine că vina principală aparţine medicilor care au dat dovadă de un total dezinteres şi nu ştiu încă să folosească sistemul, asta cu toate că în ultimele patru luni au fost organizate mai multe întâlniri ale reprezentanţilor CJAS BN şi medicii de familie.

„Procesul a început greu, cu multe sincope. De ieri (n. r. – 6 mai) lucrurile au început să se aşeze şi sperăm ca până la sfârşitul săptămânii viitoare să fie rezolvate toate problemele funcţionale, tehnice care au apărut. Sunt chestiuni care nu pot fi rezolvate decât punctual. Ceea ce s-a întâmplat până acum este din vina tuturor părţilor implicate în acest proces care a început în urmă cu 6 luni. Aici vorbesc atât despre asiguraţi, cât şi despre furnizori şi chiar noi casele de sănătate. De ce spun şi de asiguraţi? Se ştie foarte bine că începând din ianuarie am tot făcut apel ca aceştia să vină să îşi ridice cardurile, fiindcă de la 1 mai va deveni obligatorie utilizarea acestuia. Până la 1 mai, deci în patru luni, s-au prezentat 3.550 de asiguraţi din cei 14.408 care ar fi trebuit să vină şi să îşi ridice cardurile. În perioada 3 – 6 mai, deci în trei zile, s-au prezentat 250. (…) Furnizorii au fost dotaţi cu cititoare de carduri astfel că la această oră puteau fi deja activate. La această dată sunt inactive 180.853 de carduri din totalul de 222.000 care au fost tipărite şi distribuite, şi aici furnizorii de servicii sunt vinovaţi de aceste sincope din sistemul nostru informatic. În patru luni au fost activate de furnizorii de servicii 25.092 carduri, iar alte 9.805 carduri au fost activate în ultimele trei zile. De-a lungul acestor patru luni, noi am avut aproape lunar întâlniri mai ales cu medicii de familie şi de fiecare dată i-am rugat să activeze cât mai multe carduri ca să aibă antrenament. Nu s-a întâmplat acest lucru, iar la 1 mai ne-am trezit cu o grămadă de medici de familie care nu activaseră nici măcar un singur card. Am văzut în presă că unii medici s-au plâns fiindcă i-am certat la ultima şedinţă deoarece ne trimit aici la Casă pacienţii să îşi ridice cardurile. Nu este adevărat. Ori nu au înţeles, şi nu m-ar surprinde fiindcă nu e prima dată, ori se fac că nu înţeleg şi bănuiesc că medicii respectivi sunt dintre aceia care nu au activat nici un card. Noi le-am comunicat medicilor de familie ordinul ministerului prin care toţi furnizorii sunt obligaţi să acorde servicii medicale asiguraţilor care nu pot prezenta sau utiliza cardul naţional, dar nimeni nu s-a uitat la el. Se va merge o vreme în paralel cu acest sistem clasic pentru că sunt încă mulţi asiguraţi care nu şi-au ridicat cardul, altora nu le-au fost tipărite şi nu este normal ca aceştia să nu beneficieze de servicii. Unii medici de familie ce au făcut: au venit pacienţii, le-au zis du-te la CJAS că nu-ţi fac nimic. Sigur că unii oameni au venit iritaţi, buluc, la CJAS, peste cei care veniseră să-şi ridice cardul. Noi le-am spus medicilor de familie că este datoria lor să se informeze măcar o dată pe zi legat de comunicările pe care le facem, să le acorde servicii pacienţilor şi da, după aceea să-i îndrume la CJAS să-şi ridice cardul pentru a-l avea data viitoare”, a spus Camelia Ilişuan.

 

Sistemul are capacitate limitată

Şefa CJAS a explicat că din cauza numărului mare de accesări ale sistemului din ultima perioadă de către furnizori la care s-au adăugat şi activările de carduri din zilele de după 1 mai s-a ajuns la blocaje.

„Şi noi CJAS-urile suntem oarecum vinovate, fiindcă în perioada 1 mai – 10 mai s-au suprapus trei mari activităţi care au efectuate o presiune mare asupra sistemului informatic. Este vorba de noua contractare, care a presupus blocarea sistemului datorită modificărilor aduse – tarife, servicii, furnizori, etc. – dar este şi perioada raportărilor când accesările sunt iar foarte multe din partea furnizorilor. Peste toate acestea au intervenit cardurile, carduri care se blochează din cauză că utilizatorii, furnizorii nu ştiu cum să lucreze cu cititoarele de carduri, dar sunt şi multe carduri de activat pe secundă. Sistemul are o capacitate tehnică limitată.”, a spus preşedintele Camelia Ilişuan.

 

Mai pot apărea blocaje

Aceasta a mai avertizat că vor mai fi probleme în ceea ce priveşte cardurile de sănătate.

„Se mai pot întâmpla blocaje sau cardurile să fie declarate invalide, fiindcă pe parcursul etapelor de tipărire a cardului şi până când acesta ajunge la asigurat sunt câteva instituţii care operează în sistem şi înscrie starea cardului. Imprimeria Naţională înscrie că acesta a fost tipărit şi că a fost transmis către Poşta Română. Poşta Română înscrie că a fost predat cardul, asiguratului sau a fost returnat CJAS, iar Casa poate vedea dacă cardul este la asigurat sau nu. Se poate întmpla însă ca Imprimeria să nu înscrie starea tipăririi şi cardul de fapt să fie la asigurat deja sau Poşta să nu înscrie că este distribuit şi atunci sistemul nu mai vede starea corectă a cardului. Omul trebuie să vină atunci personal la noi şi să depună o cerere de schimbare a stării”, a spus Camelia Ilişuan.

Şefa CJAS a mai devoalat că au fost şi cazuri în care cardurile au fost tipărite cu date de identificare greşite – nume, adresă şi din această cauză asiguraţii au fost trimişi la CJAS să îşi rezolve problema.

„Important este fie corecte numărul cardului şi codul asiguratului şi asta o poate vedea medicul de familie în sistem. Am avut multe cazuri în care pacienţilor li s-a refuzat cardul fiindcă li s-a inscripţionat numele sau adresa greşit”, a mai adăugat Ilişuan.

Şefa CJAS BN a dat asigurări că până la jumătatea lunii iulie vor fi efectuate controale pentru corectarea disfuncţionalităţile din sistem. Acolo unde însă problemele vor persista, Camelia Ilişuan a avertizat că vor fi aplicate sancţiuni care pot ajunge până la rezilierea contractelor cu Casa iar timp de cinci ani furnizorii de servicii medicale nu vor mai putea încheia astfel de contracte.

card sanatate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.