Pensionarii bistriţeni au ajuns la limita răbdărilor. Aceasta deoarece, pentru a beneficia de serviciile medicale, trebuie să posede o adeverinţă eliberată de Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate Bistriţa-Năsăud (CJAS BN).

Tipic pentru România! Adică, suntem convinşi că dacă eşti pensionar ai muncit, ştim că având un cupon de pensie eşti asigurat, ştim că eşti în evidenţele Casei Judeţene de Pensii, deci eşti asigurat medical, dar, pentru că şi cei de la ghişee trebuie să aibă activitate, te punem pe drumuri. Nu este suficient cuponul de pensie? Ce altă dovadă mai elocventă pot prezenta medicului, amărâţii de pensionari(cărora nu le ajung banii nici măcar pentru medicamente) pentru a dovedi că sunt asiguraţi?!

“Păi, până când?“

La ghişeele Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate Bistriţa-Năsăud, pensionarii fac cozi interminabile pentru a obţine adeverinţa prin care pot dovedi medicului de familie că sunt asiguraţi medical. Bătrâni, bolnavi, aceştia stau ore în şir pentru ca cineva (este „de-a râsu-plânsu”!) să le dea o „ţidulă”, din care să rezulte…ce? Că într-adevăr e bătrân, e pensionar, are cupon, cotizează la stat?!
Un bătrânel spunea cu năduf: „Statul ăsta îşi bate joc de noi, stăm la cozi de dimineaţa până seara. Doamnele de aici ce să facă? Ne ajută cât pot. Dacă am cupon, am 86 de ani, ce venit mai pot eu face, suplimentar? Aşa, nu mai merge! Păi, până când?”.
O femeie, care aştepta şi ea să-i vină rândul la ghişeu, a ţinut să precizeze: „Eu vin tocmai de la Târlişua, 100 de km, domnul meu! Pentru ce? Au la Casa de Pensii evidenţă cu noi. Ne poartă ca pe câini! Să le fie ruşine! Cu cuponul atunci ce să mai fac?! V-aş spune, dar mi-e ruşine!”

Casa de Asigurări de Sănătate: „Asta-i legea!”

Am contactat departamentul de relaţii cu presa din cadrul Casei de Asigurări de Sănătate Bistriţa-Năsăud. Drept urmare ni s-a explicat că „legea-i lege” şi CJAS Bistriţa-Năsăud nu face altceva decât să o aplice.
„În urma numeroaselor articole apărute în presă, dar în special datorită situaţiei create la sediul Casei de Asigurări de Sănătate şi pentru a veni în sprijinul asiguraţilor, Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate Bistriţa-Năsăud doreşte să informeze asiguraţii în privinţa dovedirii calităţii de asigurat în sistemul asigurărilor sociale de sănătate. Conform prevederilor legale în vigoare, respectiv art. 20 alin(1) din Ordinul 617/2007 «Dovada calităţii de asigurat în sistemul asigurărilor sociale de sănătate se realizează printr-un document justificativ – adeverinţă- eliberat de CAS, potrivit fiecărei categorii de persoane, pe baza următoarelor documente:
a) pentru COPII ÎN VÂRSTĂ DE PÂNĂ LA 18 ANI:
-Act de identitate sau certificat de naştere, după caz;
b) pentru TINERII CU VÂRSTA CUPRINSĂ ÎNTRE 18 ŞI 26 DE ANI:
-Act de identitate
-Declaraţie pe proprie răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri din muncă;
-Document/adeverinţă din care să rezulte că au calitatea de elev sau student;
c) pentru TINERII CU VÂRSTA PÂNĂ LA 26 DE ANI, CARE PROVIN DIN SISTEMUL DE PROTECŢIE A COPILULUI:
-Act de identitate;
-Document care să ateste că au fost incluşi într-un sistem de protecţie a copilului;
-Declaraţie pe proprie răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri din muncă;
-Document eliberat de primăria din localitatea de domiciliu prin care să se ateste că nu beneficiază de ajutor social;
d) pentru SOŢUL, SOŢIA ŞI PĂRINŢII AFLAŢI ÎN ÎNTREŢINEREA UNEI PERSOANE ASIGURATE
-Act de identitate;
-Documente care să ateste relaţia de rudenie sau căsătoria cu persoana asigurată;
-Declaraţie pe proprie răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri din muncă proprii;
-Declaraţie pe proprie răspundere a persoanei asigurate prin care să declare ca are în întreţinere persoana coasigurată;
e) pentru BENEFICIARII DE LEGI SPECIALE:
 – beneficiarii Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările şi completările ulterioare,
– beneficiarii Ordonanţei Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 189/2000, cu modificările şi completările ulterioare,
– beneficiarii  Legii nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
– beneficiarii Legii nr. 309/2002 privind recunoaşterea şi acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcţiei Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950-1961, cu modificările şi completările ulterioare,
– persoanele prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) din Legea recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
-Act de identitate;
-Documentele doveditoare că se încadrează în una dintre categoriile de beneficiari ai acestor legi;
-Declaraţie pe proprie răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri impozabile, altele decât cele prevăzute de legile speciale sau pensii;
f) pentru PERSOANELE CU HANDICAP:
-Act de identitate
-Certificat de încadrare într-un grad de handicap
-Declaraţie pe proprie răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri din munca, pensie sau alte surse, în afara celor prevăzute de legea prin care li s-a stabilit această calitate;
g) pentru BOLNAVII CU AFECŢIUNI INCLUSE ÎN PROGRAMELE NAŢIONALE DE SĂNĂTATE STABILITE DE MINISTERUL SĂNĂTĂŢII, PÂNĂ LA VINDECAREA RESPECTIVEI AFECŢIUNI:
-Act de identitate;
-Adeverinţa medicala eliberata de medicul curant sau de medicul coordonator al programului de sănătate;
-Declaraţie pe proprie răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri din muncă, pensie sau alte surse;
h) pentru FEMEILE ÎNSĂRCINATE ŞI LĂUZELE:
-Act de identitate;
-Adeverinţa medicala;
-Certificat de naştere al copilului – pentru lăuze;
-Declaraţie pe proprie răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri sau documente justificative că realizează venituri lunare sub salariul de bază minim brut pe ţară.
i) pentru PERSOANELE AFLATE ÎN CONCEDIU PENTRU CREŞTEREA COPILULUI PĂNĂ LA ÎMPLINIREA VÂRSTEI DE 2 ANI (3 ANI ÎN CAZUL COPILULUI CU HANDICAP):
-Act de identitate;
-Decizia emisa de Direcţiile Judeţene de Muncă, Familie şi Egalitate de Şanse, respectiv de Direcţia de Muncă, Familie şi Egalitate de Şanse a Municipiului Bucureşti;
j) pentru PERSOANELE CARE BENEFICIAZĂ DE INDEMNIZAŢIE DE ŞOMAJ, VENIT LUNAR DE COMPLETARE SAU PLĂŢI COMPENSATORII DIN BUGETUL ASIGURĂRILOR DE ŞOMAJ:
-Act de identitate
-Carnetul şi/sau adeverinţa eliberata de instituţiile care administrează bugetul asigurărilor pentru şomaj;
k) pentru PERSOANELE RETURNATE, EXPULZATE SAU CARE SUNT VICTIME ALE TRAFICULUI DE PERSOANE ŞI SE AFLĂ ÎN CURSUL PROCEDURILOR DE STABILIRE A IDENTITĂŢII:
-Adeverinţă eliberată de instituţiile din subordinea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative  din care să rezulte că se află în această situaţie;
l) pentru PERSOANELE CARE FAC PARTE DINTR-O FAMILIE CARE ARE DREPTUL LA AJUTOR SOCIAL, POTRIVIT LEGII 416/2001 (cu modificările si completările ulterioare):
-Act de identitate;
-Adeverinţa eliberata de către Primăria localităţii de domiciliu, din care să rezulte că acestea se încadrează în categoria persoanelor care au dreptul la ajutor social;
m) pentru PERSOANELE CARE AU CALITATEA DE PENSIONARI:
-Act de identitate;
-Cuponul mandatului poştal de achitare a drepturilor sau  talonul de plată prin cont curent personal deschis la o unitate bancară, din luna anterioară;
-Declaraţie pe proprie răspundere din care să rezulte că nu realizează venituri impozabile, altele decât cele realizate din pensii;
În cazul pierderii acestor documente sau până la dobândirea lor, calitatea de pensionar poate fi dovedită cu o adeverinţă eliberată de instituţia plătitoare a pensiei;
n) pentru PERSOANELE AFLATE ÎN EXECUTAREA UNEI MĂSURI PENALE PRIVATIVE DE LIBERTATE SAU CARE SE AFLĂ ÎN PERIOADA DE AMÂNARE/ÎNTRERUPERE A EXECUTĂRII PEDEPSEI PRIVATIVE DE LIBERTATE:
-Adeverinţă emisă de instituţia respectivă sau de instituţia în grija căreia se află persoana;
o)pentru PERSONALUL MONAHAL AL CULTELOR RECUNOSCUTE
-Act de identitate;
-Adeverinţa eliberată de unităţile de cult;
-Pentru persoanele care au calitatea de salariat, precum şi coasiguraţii acestora, vor putea face dovada calităţii de asigurat, conform art. 22 alin.(2 ) pe baza adeverinţei eliberată de CJAS sau cu adeverinţa eliberată de angajatori conform modelului prevăzut de lege, valabila 3 luni de la data emiterii” se arată în comunicatul primit de la CJAS Bistriţa-Năsăud.

Regrete, regrete!

Conducerea Casei de Asigurări de Sănătate spune că regretă situaţia creată, adică îmbulzeala zilnică de la ghişeele instituţiei, ceea ce creează haos de multe ori şi, inevitabil, nervi întinşi la maxim. Astfel, purtătorul de cuvânt al CAS Bistriţa-Năsăud, Oana Bodor, a ţinut să precizeze: „Având în vedere că procesul de eliberare a adeverinţelor este un proces continuu, invităm persoanele care se regăsesc în categoriile de asiguraţi sus-menţionate să prezinte furnizorilor de servicii medicale, până la obţinerea adeverinţei eliberată de către CJAS, documentele sus-menţionate, pentru a putea beneficia de pachetul de servicii medicale de bază, în timp util, urmând ca, în termen de cel mult 3 luni, să se adreseze CAS, cu documentele justificative, pentru obţinerea adeverinţei de asigurat. Casa de Asigurări de Sănătate Bistriţa-Năsăud regretă situaţia creată, dar având în vedere prevederile legale, instituţia are obligaţia de a răspunde tuturor solicitărilor de eliberare a adeverinţelor dar şi obligaţia de a înregistra în evidenţe datele furnizate din documentele justificative prezentate, precum şi plăţile efectuate de către asiguraţi, eliberarea adeverinţelor fiind doar o consecinţă a acestor activităţi de evidenţă. Având în vedere resursele existente, s-au luat toate măsurile posibile pentru asigurarea lucrului cu publicul prin prelungirea programului, de luni până joi intre orele 08-14 şi vineri între orele 08-12, astfel încât în ultima perioada s-a înregistrat o scădere a numărului zilnic de persoane care solicită adeverinţa de asigurat”.
Trebuie, de asemenea, făcută precizarea că persoanele care au obligaţia să se asigure şi nu pot dovedi plata contribuţiei sunt obligate,pentru a obţine calitatea de asigurat, să achite contribuţia legală pe ultimele 6 luni, dacă nu au realizat venituri impozabile pe perioada termenului de prescripţie a obligaţiilor fiscale (5 ani). Contribuţia în acest caz se calculează la salariul minim brut pe ţară, în vigoare la data plaţii, calculându-se majorări de întârziere.(conf. art. 28 din Ordinul nr.617/2007).

Incertitudine şi la nivel naţional

Într-un comunicat al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) privind adeverinţele de asigurat pentru pensionari, nu reiese o modalitate clară de eliberare a adeverinţelor. Comunicatul nu prea lămureşte pe nimeni, din moment ce apar numeroase contradicţii În consecinţă, atât medicii de familie, cât şi pensionarii sunt debusolaţi. În comunicat se specifică faptul că talonul de pensie este suficient pentru a beneficia de servicii medicale, pe când legea spune că pensionarii care au alte venituri trebuie să prezinte o adeverinţă că au trecut pe la Fisc. Dacă un pensionar solicita o reţetă de la medic şi omite să declare alte venituri pe lângă pensie, sancţiunile se vor îndrepta, conform CNAS. Mai mult, adeverinţa de asigurat urmează să fie înlocuită de cardul electronic de asigurat. Comunicatul CNAS mai precizează că există un protocol cu Agenţia Naţională de Administrare Fiscală privind schimbul de informaţii, iar în baza acestuia, începând cu luna iunie 2008, Casele de Sănătate primesc informaţii cu privire la veniturile impozabile. Deci, în mod firesc, pentru persoana care solicita o adeverinţă de asigurat nu mai este necesar să prezinte şi un document eliberat de organele fiscale teritoriale din care sa rezulte veniturile impozabile.
Totuşi, pe site-ul CNAS apar alte informaţii în contradictoriu cu conţinutul comunicatului: „Tinerii cu vârste între 18 şi 26 de ani, cei fără venituri, de până la 26 de ani, care provin din sistemul de protecţie a copilului, persoanele cu handicap, beneficiarii de legi speciale, femei însărcinate, lăuze, bolnavii cu afecţiuni incluse în programele naţionale de sănătate, stabilite de Ministerul Sănătăţii Publice, coasiguratul trebuie să prezinte document eliberat de organul fiscal teritorial din care să rezulte că nu realizează venituri impozabile”. Până se va lămuri cum e mai bine să procedeze pentru a beneficia de serviciile medicale, cel puţin pensionarii vor fi din nou puşi pe drumuri.

Raimond PETRUŢ

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.