Centura Bistriţei, în stadiul de proiect de variantă ocolitoare, a ajuns să fie târâtă în noroiul politicienilor de pe la noi. Acest lucru ne-a făcut şi „fală” la nivel naţional că să ştie şi Bucureştiul că Bistriţa-i „fruncea” la spectacole politice de toată jena!
De la declaraţii de tot felul, la şedinţe extraordinare de Consiliu Local, subiectul a ajuns „spălat în public” prin intermediul unor scrisori, gen electorale, care au ajuns în poşta bistriţenilor îndemnaţi „să voteze” un anume traseu al viitoarei centuri susţinut de un anume preşedinte de partid, care, întâmplător este chiar primarul Bistriţei, Ovidiu Teodor Creţu.

S-a făcut aproape un an de când se discută la Bistriţa despre viitoarea centură o oraşului, un drum naţional modern care să ne scape de tot traficul greu din municipiu. Proiectul acesta a rămas deocamdată „ în aer”, fiindcă la noi a început o adevărată bătălie pe traseul centurii, un război politic care, foarte posibil se va finaliza cu pierderea finanţării europene necesare construirii acestei centuri.
Bistriţa a pornit în acest proiect alături de alte două oraşe, Gheorgheni şi Miercurea Ciuc, în cadrul unui obiectiv care presupune construirea de centuri ocolitoare. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) şi-a pus proiectantul (S.C IPTANA S.A) la treabă şi nu şi-a mai bătut capul cu Bistriţa. Cel puţin până recent, când a constat că la noi toate merg prost şi autorităţile, toate la un loc, nu se decid odată pe unde va trece viitoarea centură. De ce? Pentru că războiul politic s-a încins şi fiecare vrea un alt traseu pe care îl consideră cel mai bun. Dovadă a acestor „împroşcări cu noroi” stau şi scrisorile de genul celor electorale pe care le primim în poştă când cineva ne îndeamnă să votăm cu un anume candidat. Aşa şi aici, dar în loc de numele unei persoane, acum e… un punct cardinal.
Scrisorile au fost trimise la începutul lunii iunie şi merg pe ideea: „Votaţi SUD pentru că… Promitem că veţi avea… Nu votaţi NORD! Susţineţi traseul la SUD!”. Scrisorile au fost semnate de Teodor Ovidiu Creţu, în calitate de preşedinte al Organizaţiei Municipale a PSD Bistriţa, persoană care, în primul rând, este primar al acestui oraş, dar şi reprezentant al Consiliului Local Bistriţa. Forul local a dat deja o Hotărâre de Consiliu prin care a respins varianta susţinută în scrisori de Ovidiu Creţu.
Mesaje prin scrisori de genul acesta au fost trimise şi în toamna lui 2009, în timpul campaniei electorale pentru alegerile prezidenţiale, din partea aceluiaşi partid, PSD, prin care Ovidiu Creţu susţinea tranşant că nu el a ales traseul centurii la sud, traseu pe care acum, îl susţine în continuare cu înverşunare.
Reprezentanţii celorlalte partide politice nu pierd ocazia de a critica acţiunile lui Creţu, în contextul în care acesta a rămas singurul şi unicul susţinător al unei realizării unei centuri prin Pădurea Codrişor.

„Aşteptăm mesajele dumneavoastră…”

Recent, mai precis pe 6 iunie, Organizaţia Municipală a PSD Bistriţa, împânzeşte zona industrială a oraşului cu scrisori semnate de preşedintele formaţiunii politice locale, Ovidiu Teodor Creţu, de asemenea primar al municipiului. Mesajul a fost făcut special pentru locuitorii de pe străzile Calea Clujului, Drumul Cetăţii şi Simion Mândrescu (actualul drum de centură), prin care preşedintele social-democrat Ovidiu Creţu le atrage atenţia: „Centura ocolitoare a Municipiului Bistriţa – varianta de sud este pe cale de a fi ratată datorită unor interese personale sau partinice; în locul ei, cei care au alte interese decât majoritatea cetăţenilor din municipiu, propun, fie o variantă pe la Budac, care este foarte scumpă şi nu poate fi finanţată, sau fie o variantă pe actuala centură (de nord), care nu numai că are multe dezavantaje dar nici nu este acceptată de consultantul Comisiei Europene”. Cam aşa începe scrisoarea. Ale cui sunt interesele personale sau partinice nu reiese din scrisoare, lăsând loc de interpretări şi scenarii de toate felurile. Apoi vin explicate în aceeaşi scrisoare, variantele de traseu la nord şi la sud, văzute prin ochii preşedintelui PSD Bistriţa, Ovidiu Creţu. Finalul întregului mesaj este unul extrem de electoral, prin care bistriţenii sunt îndemnaţi să „voteze” cu X şi nu cu Y: „Organizaţia Municipală a Partidului Social Democrat susţine demersurile primarului Ovidiu Teodor Creţu, de promovare a variantei de ocolire sud, singura fezabilă şi finanţabilă în cadrul acestui proiect. Vă rugăm ca în calitate de cetăţeni ai municipiului Bistriţa, direct afectaţi de centura ocolitoare, să susţineţi realizarea variantei ocolitoare a Municipiului Bistriţa pe traseul sud”.
Potrivit purtătorului de cuvânt al Primăriei Bistriţa, Mihai Ruşti, aceste scrisori nu au nici o treabă cu municipalitatea, întrucât „domnia sa”, Ovidiu Creţu a trimis aceste scrisori din calitatea sa de preşedinte al PSD Bistriţa, şi nu din postura de primar. „Acesta scrisori sunt trimise din partea Organizaţiei Municipale a PSD, deci nu au nicio legătură cu Primăria Bistriţa. Domnul primar, am înţeles că le-a trimis din calitatea sa de preşedinte al PSD Bistriţa”, a spus Ruşti. Bun! S-a înţeles! Dar atunci ce caută adresa municipalităţii la finalul scrisorii ? „ Aşteptăm mesajele dumneavoastră la sediul Partidului Social Democrat, str. Gheorghe Şincai, nr. 3-5, în presa locală sau la sediul Primăriei Municipiului Bistriţa. (…) Preşedinte PSD, Ovidiu Creţu. 06 iunie 2010”.
La întrebarea acesta nu am primit un răspuns, întrucât primarul Ovidiu Creţu, şi totodată preşedintele PSD Bistriţa, nu „au putut fi contactaţi” de redactorul Gazetei de Bistriţa, în ciuda numărului mare de apeluri telefonice efectuate.

Pesedistul Ovidiu Creţu, în dublu exemplar

În jocul politic în care a fost adusă viitoarea centură a Bistriţei, un rol important îl joacă şi reprezentantul PNL în Consiliul Local Bistriţa, Dan Molnar. Liberalul în cauză a fost cel care iniţiat organizarea şedinţei extraordinare a Consiliului Local Bistriţa din luna aprilie a acestui an, şedinţă în urma căreia consilierii municipali au votat împotriva traseului de sud prin Pădurea Codrişor. Cât priveşte scrisorile „electorale”, Molnar consideră că acestea pot primi diverse interpretări din partea cetăţenilor, întrucât expeditorul are calităţi duble. „Acuma, fiecare partid înţelege să îşi ducă campania cum găseşte de cuviinţă şi cum înţelege să îşi facă publice propriile susţineri. Numai că la PSD se suprapune calitatea de primar cu cea de preşedinte al Organizaţiei Municipale a PSD, şi scrisoare respectivă capătă o altă notă. Degeaba spui că vine din partea preşedintelui Organizaţiei Municipale a PSD, Ovidiu Creţu, când toată lumea ştie că vine din partea primarului Bistriţei”, consideră liberalul Dan Molnar.
„Faptul că domnul primar trimite în numele partidului nişte scrisori, ne arată care sunt chestiunile mai intime ale acestei decizii. (…) Din punctul meu de vedere, problema cu şoselele ocolitoare cred că este clarificată, în sensul în care Consiliul Local Bistriţa a luat o decizie şi a optat pentru două variante din trei. Sigur, fiecare încearcă să găsească justificări şi am văzut că primarul Ovidiu Creţu trece cu uşurinţă peste argumentele raţionale, tehnico – economice, sociale, şi duce acest subiect în zona politicului. Dar fără îndoială că până la urmă, poziţiile divergente au ajuns în Consiliul Local, şi fiind un for politic, nu cred că e foarte greşit să spui că este o problemă care până la urmă să fie rezultatul unei decizii politice. Dar, decizia politică s-a produs deja în Consiliul Local. (…) Scrisorile acestea mai confirmă încă odată stilul de lucru al primarului Creţu, care nu ştiu sincer unde s-a şcolit în zona politică, fiindcă el nu-i dintotdeauna în PSD, a trecut şi prin PUNR. Îmi aduc aminte numai de câte ori a retractat primarul că nu el este autorul acestui demers, pentru ca acum să ne arate clar că el este. A culpabilizat pe toată lumea, pentru ca în final să rămână singur, fiindcă nu îl mai susţine nimeni în acest demers, decât Organizaţia PSD Municipală. Nici măcar cea judeţeană nu-l susţine! Nu ştiu, cred că şi-a scris scrisoarea singur şi apoi a semnat-o în dublă calitate, pentru că în primul rând e primar al Bistriţei, şi abia apoi preşedinte de Organizaţie politică”, susţine democrat – liberalul, Gheorghe Tuţă.

Vara „înfloresc” case care stau în faţa centurii

În scrisorile trimise cetăţenilor din zona de industrială a oraşului Bistriţa, se explică „alegătorilor”cele două variante de traseu, cu avantaje (ce-i drept numai pentru sud) şi dezavantaje (pentru traseul de nord): „Centura de nord va trebui să fie cu 4 benzi, pentru a prelua tot traficul. Ea trece prin localitatea Viişoara, apoi prin zona industrială cu multe unităţi economice şi multe case – toate acestea au acum acces direct în şoseaua actuală. În varianta lărgirii la 4 benzi şi modernizării, nu va mai fi posibil accesul direct, ceea ce va afecta foarte mult, în special agenţii economici de aici. În zona prelungirii dintre Drumul Năsăudului şi joncţiunea cu DN 17 înainte de Livezile, vor trebui să fie demolate 15 case noi construite, iar alte 175 de case vor fi afectate de această variantă. Traseul va parcurge 10 km, prin zone locuite, adică o lungime dublă faţă de varianta sud”, se arată în scrisoarea semnată de preşedintele PSD Bistriţa, Ovidiu Creţu.
Menţionăm faptul că până recent, deşi subiectul s-a discutat luni întregi, proiectantul centurii nu a menţionat niciodată posibilitatea demolării a 15 case noi pe traseul la nord. „Şi-a amintit” totuşi de ele în şedinţa extraordinară de Consiliul Local când a trebuit să justifice fiecare variantă în parte. Cât despre celelalte 175 de imobile ce ar urma să fie afectate la nord, ele reprezintă o noutate pe care o aflăm din scrisoarea semnată de preşedintele Organizaţiei Municipale a PSD Bistriţa, Ovidiu Creţu. Consilierul local din partea PD-L, Gherghe Tuţă, consideră că „estimarea” lui Creţu este superficială:
„Am văzut scrisoarea adresată locuitorilor din zona de nord …Eu am întâlnit oameni care locuiesc în zona centurii nord şi întrebarea lor a fost: «Ce prostie e aceea cu centură prin Pădurea Codrişor? De ce nu o reabilitează pe aceasta de nord ca să putem să mergem către casele noastre sau în zonele de serviciu, în condiţii normale?» Cam asta este starea de spirit pe nord. Centura actuală a Bistriţei din zona industrială nu s-a construit azi sau ieri… E de zeci de ani acolo, şi oricine şi-a construit o casă în acea zonă, ştia cu siguranţă că este şi o zonă de trafic, şi şi-a asumat această realitate. A încerca să spui că pe sud afectăm mai puţin şi pe nord mai mult, este aşa o argumentaţie penibilă superficială. (…) E regretabil că acest proiect a devenit subiect de dispută : cetăţenii cu autorităţile, consiliul cu primarul, şi primarul cu toată lumea. Eu cred că acum primarul din prostie insistă, pentru că nu există niciun alt argument forte în sprijinul demersului său”, a declarat pentru Gazeta de Bistriţa, consilierul Gheorghe Tuţă.

„Votaţi centura de sud ca să aveţi pe unde ajunge la Wonderland!”

Varianta de centură la sud, prin Pădurea Codrişor, trâmbiţată la Bistriţa de câteva luni bune, este explicată şi în scrisorile politice trimise luna trecută, cetăţenilor din zona industrială a oraşului. În opinia Organizaţiei Municipale a PSD Bistriţa, acest traseu la sud „abundă” în avantaje: „Centura sud va avea numai două benzi şi va prelua doar 60% din traficul actual (20% din trafic merge la Năsăud pe centura actuală, iar 20% rămâne în Zona Industrială). Această variantă prevede demolarea a doar 3 case şi afectează un număr de 14 case, adică mult mai puţine decât varianta nord. Centura de sud are mai multe avantaje: va determina dezvoltarea municipiului prin valorificarea a circa 900 de ha de teren care în prezent este teren agricol, parţial nelucrat; va realiza legături corespunzătoare pentru Parcul Industrial şi pentru Complexul de Sport şi Agrement Wonderland; ocoleşte localitatea Viişoara; separă traficul pentru Moldova de cel pentru Năsăud şi Maramureş; de asemenea, asigură legătura cu comunele Budacu de Jos, Cetate şi Dumitriţa, ocolind centrul oraşului”, explică în scrisoare, preşedintele PSD Bistriţa.
În privinţa acestor argumente pentru traseul de sud, aduse cetăţenilor de social-democratul Ovidiu Creţu, politicienii celorlalte partide declară: „Ce să zic ? No comment. Dacă e menţionat acolo Wonderland, proiectul din campania electorală  a primarului, ce să mai zic ?”, a venit răspunsul liberalului Dan Molnar. „Noi suntem obişnuiţi cu scrisorile politice de acest gen, marca PSD. Ei ( n. r – social – democraţii) încearcă acum să radicalizeze oamenii care şi-ar fi construit case pe posibilul traseu al şoselei de centură nord. În toamna trecută, tot ei (n. r – social – democraţii) au trimis scrisori oamenilor din partea de sud prin care le-au spus că nu ei au iniţiat proiectul şoselei de centură prin zona Codrişor, strada Mihai Viteazu, zona străzii Ghinda …Ce să mai spui? Dânsul ( n. r – primarul Ovidiu Creţu) vorbeşte de avantaje cum că se valorifică terenuri şi se dezvoltă oraşul… Dar în zona de sud, oraşul Bistriţa se dezvoltă în regim rezidenţial şi prin zone de agrement, şi nicidecum, în regim industrial”, a precizat consilierul local democrat-liberal, Gheorghe Tuţă.
Mocirla politică în care a fost prinsă Centura Bistriţei va costa oraşul mult: pierderea finanţării europene estimată ultima dată la 110 milioane de euro. Motivele şi interesele pentru care fiecare partid în parte optează pentru un anume traseu sunt discutabile, interpretabile şi neapărat… politice.

Iulia Stupinean

3 COMENTARII

  1. Stimata duduita, Iulia
    tu sigur vei ramane pe langa orice centura…pacat de tineretea ta. Dar macar stii de ce esti atat de inversunata impotriva primarului? Stii adevarata poveste si adevaratul scop al acestei centuri? De fapt si daca ai auzit n-ai priceput…

  2. „Pierderea finanţării” unui proiect păgubos pentru bistriţeni este unul dintre bunele lucruri care se poate întîmpla în acest caz. Nişte ageamii, animaţi de interese foarte obscure, au înaintat o cerere de finanţare europeană nerespectînd cele mai elementare norme în domeniu! În lipsa unei hotărîri PREALABILE a Consiliului Local prin care acesta APROBĂ o astfel de investiţie pe teritoriul municipiului, proiectul este pur şi simplu NEELGIBIL! Deci aprobarea finanţării s-a făcut în mod deaadreptul fraudulos. Dacă „se va pierde finanţarea”, banii rămaşi vor rămîne, pînă în 2013, disponibili pentru alte proiecte mai „deştepte”.

  3. Domnule primar Aiurel, ce ditamai comparatie ai reusit sa faci cu Transfagarasanul…de ce nu ai comparat centura de sud care trece prin padurea Codrisor (vezi harta trimisa in plicul de amor al cretzului roushu imparat) cu Route 66 din SUA, care brazdeaza deshertul!? Si mai zici de autoare ca e vopsita??? La ce papagal esti, cred ca vezi numai culori…rosiatice! Si mai confunzi politicul scrisorelii cu dezvoltarea orasului „numai” in zona centurii actuale! Tu in ce localitate traiesti? comentariu de centurist … de sud, ca la nord sunt fufele si te „dezvolta” alea in PUZ-ul lor de nu te vezi!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.