Acum patru ani, Primăria Municipiului Bistrița implementa proiectul “Promovarea turistică a Cetății Medievale Bistrița”, finanțat din bani europeni. Contractul de finanțare obligă municipalitatea să asigure sustenabilitatea proiectului și în perioada de operare, adică cinci ani de la finalizarea implementării. Dacă aproape un milion de lei au costat, la data creării lor, pe lângă alte obiective, realizarea unui slogan, a unei mascote și a unui website, mentenanța paginii de internet mănâncă periodic alte zeci de mii din bugetul local.

 

Printr-un contract de actualizare și promovare a paginii web www.cetateabistrita.ro, pentru o perioadă de șase luni (iulie – decembrie 2016), Primăria Bistrița a pus la bătaie echivalentul aproape a 300 de milioane de lei vechi, adică 6.500 de euro. Site-ul deținut de primărie este însă aproape anonim, având un număr minim de vizitatori față de pretențiile unui astfel de proiect. Contractul a fost acordat după alegerile locale din vara acestui an.

 

Când finanțarea europeană se termină, vin banii de la buget

Website-ul www.cetateabistrita.ro face parte din proiectul de brand al Bistriței, și a fost conceput pentru o prezentare 3D a Cetății Medievale, combinată, desigur, cu un conținut informativ de prezentare și promovare a potențialului turistic al orașului. Dacă inițial s-a prevăzut și administrarea a două camere de livestreaming (transmisiune în direct de imagini video pe internet), la ora actuală aceste module nu mai sunt funcționale.

Pe lângă pagina de internet, proiectul de brand a mai conținut crearea unei mascote, a unui slogan și a unei embleme. Mascota se mai poate vedea și astăzi în principalele puncte de vizibilitate din oraș. Este vorba de celebrul struț colorat, extras ca simbol din vechea emblemă a orașului medieval. În ceea ce privește sloganul, „Bistrița, Poarta Transilvaniei”, nici el nu pare a fi tocmai original, ci mai degrabă inspirat de sloganul unei alte vechi localități transilvănene, Turda, care își întâmpină turiștii cu cuvintele „Poarta spre inima Transilvaniei”. Emblema municipiului a fost concepută și realizată având la bază Biserica Evanghelică și Sugălete, într-o prezentare stilizată. Ceea ce mai consumă bani însă și după consumarea primei etape, cea de producție, este tocmai pagina de internet care, evident, trebuie întreținută și actualizată. Ceea ce s-a și întâmplat, contra a 30.000 de lei, așa cum precizam mai devreme.

captura-2

Cei mai bucuroși, subcontractorii

Contractul privind „Actualizarea și promovarea pagini web: www.cetateabistrita.ro” a fost adjudecat de firma Tourmont King SRL din Bistriţa, valoarea contractului fiind de 29.880 lei (echivalentul a 6.500 de euro). Ceea ce trebuie să asigure firma câștigătoare pentru banii aceștia este găzduirea paginii web pentru perioada iunie – decembrie 2016, monitorizarea traficului pe pagină, administrarea lui și actualizarea conținutului calendarului anual de evenimente din cadrul aceştia cu text, imagini și materiale video. Materialele nu sunt puse la dispoziție de către autoritatea contractantă, fiind produse de către „prestatorul serviciilor de informare și publicitate” și doar avizate de către autoritatea contractantă. Tot la acest capitol mai intră și promovarea website-ului prin bannere online, de dimensiuni 600×100 pixeli, în presa online locală, bannere postate pe homepage (prima pagină) și la începutul fiecărui articol în perioada iunie – decembrie 2016. Conform cerințelor din contract urmau a se lua în considerare propunerile de postare a bannerelor pe principalele două site-uri ca număr de vizitatori. Bannerele trebuie să aibă link care să deschidă pagina web www.cetateabistrita.ro.

Făcând o estimare la prima vedere a costurilor pe care le are prestatorul, se poate lesne vedea că cele mai mari sunt tocmai la capitolul postare banner publicitar pe publicații online. Adică, până la urmă, cel mai „câștigat” beneficiar urmează să fie publicația, mai exact cele două subcontractoare din mediul virtual alese să găzduiască și să promoveze imaginea site-ului. Și să aducă și vizitatorii scontați.

captura-3

În așteptarea „click-urilor”

Deschizând site-ul www.cetateabistrita.ro, printr-un click, vizitatorul virtual al vechii cetăți medievale dă de un conținut total neatractiv, departe de ceea ce ar fi trebuit să fie un astfel de instrument de promovare și informare. Organizat în câteva secțiuni concepute de-a dreptul simplist, „turistul” online ar putea naviga pe câteva subdomenii precum „Cetatea Bistriţa”, „Istorie și cultură”, „Atracţii turistice”, „Evenimente”, „Album Bistriţa”, „Video”, „Trasee turistice”, „Harta Cetăţii Bistriţa” sau „Informații utile”. Nimic interactiv însă, același format simplu de blog mai degrabă decât de site dinamic, ori de promovare.

E adevărat, calendarul evenimentelor este postat deja până la sfârșitul anului 2016, însă tocmai aceasta pune pe gânduri vizitatorul. O treabă de câteva ore de muncă pentru un administrator de pagină web și gata, niciun efort suplimentar în plus. Primăria stă liniștită până la sfârșitul anului, prin prestator, îngrijindu-se doar de publicitatea lunară către publicațiile online recomandate de traficul propriu. Așteptând bineînțeles ca cineva să dea click de acolo si spre site-ul propriu de promovare, și să îi crească traficul la cele câteva sute de mii de vizitatori unici pe care și i-a propus.

În treacăt fie spus, în timpul cât acest material a fost redactat, pagina www.cetateabistrita.ro a fost deschisă de mai multe ori chiar de către Gazeta de Bistrița. În tot acest timp au mai fost înregistrați circa 20 de vizitatori în plus, conform contorului afişat pe site-ul cetateabistriţa.ro. Adunat la numărul total de puțin sub 78.000 de vizitatori unici, e greu de pronosticat cum website-ul ar putea, măcar până la finele anului, să adune câteva sute de mii de cititori unici.

În realitate însă, conform datelor trafic.ro, contorul arăta cu totul altceva: în momentul redactării materialului, era doar UN singur vizitator unic, adică NOI, iar în total, până la ora 13.45 au fost înregistraţi doar 6 vizitatori unici, 9 vizite şi 105 afişări (???!!!).

primaria bistrita nou

Nivelul „basic” a fost atins. Ce mai urmează?

Revenind la construcția site-ului, așa cum s-a mai precizat, ea s-a realizat ca obiectiv specific în cadrul proiectului „Promovarea turistică a cetății medievale Bistrița”. Proiectul a fost finanţat din Fondul European de Dezvoltare Regională, prin Programul Operaţional Regional, Axa prioritara 5 – „Dezvoltarea durabilă și promovarea turismului”, Domeniul major de intervenţie 5.3 – „Promovarea potențialului turistic și crearea infrastructurii necesare, în scopul creșterii activității României ca destinație turistică. Valoarea totala a proiectului a fost de 883.884,25 lei, cu o durată de implementare de un an, în perioada 29.12.2010 – 29.12.2011. Obiectivul general al proiectului a fost creșterea atractivității și competitivității turistice a municipiului Bistrița, prin crearea unui brand turistic «Cetatea Medievală Bistrița» și promovarea acestuia prin metode specifice de marketing.

Din păcate, oricine are minime cunoștințe în domeniu, poate realiza că un astfel de site nu depășește nivelul unui începător în ale web-designului. Greu de spus cum ar putea fi acesta un mijloc specific de marketing eficient pe online, atâta timp cât pe piața aceasta există sute de mii de astfel de site-uri de promovare, de o calitate incomparabilă. O simplă vizitare a câtorva oferte de magazine online specializate, care pun la dispoziția publicului larg o varietate incredibilă pentru un necunoscător de template-uri (site-uri gata făcute) profesioniste, arată un nivel maxim al prețurilor de ordinul sutelor de dolari. Poate ar fi fost o variantă de luat în calcul, dacă tot își  dorește administrația publică locală un marketing eficient.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.