Dintr-un milion de români, cel puțin 80 mor anual în accidente rutiere. E o cifră care pune România în topul mortalității pe șosele în Uniunea Europeană. Numărul accidentelor grave este în descreștere, nu și suferința provocată de un astfel de eveniment. Viteza rămâne una din principale cauze ale tragediilor, atât în România, cât și în Europa.
Iar viteza – inclusiv viteza neadaptată la condițiile de drum – este principala cauză care a provocat miile de tragedii, mai arată statistica Poliției.
La nivel european, aproximativ o treime dintre accidentele rutiere mortale sunt provocate de viteză sau de viteza neadaptată, potrivit datelor publicate de Observatorul European de Siguranță Rutieră în 2021.
Două treimi din europeni admiteau că au accelerat pe drumuri rurale în luna anterioară sondajului prezentat în raport, care consemnează cinci cauze pentru care șoferii apasă pedala de accelerație mai mult decât este cazul și decât este permis:
- ca să țină pasul cu viteza mașinilor din jur
- pentru că se grăbesc
- le place să conducă rapid
- din plictiseală
- nu își dau seama că conduc prea repede.
Într-o acțiune de control al vitezei – SPEED – desfășurată la începutul lunii august de polițiștii rutieri din toată Europa, șoferii a mai bine de 50% din cele peste 52.000 de mașini controlate în România au fost sancționați pentru depășirea vitezei.
Peste 2.300 dintre ei depășiseră cu peste 50 km/h viteza admisă. Alți peste 230 au depășit-o cu peste 70 km/h. Cu toții au rămas fără permis.
În ciuda unor astfel de acțiuni extinse, în România, măsurile autorităților fie nu sunt eficiente, fie nu sunt suficient de drastice pentru a descuraja viteza excesivă și alte comportamente iresponsabile la volan, spun specialiștii.
România a condus ani la rândul clasamentul mortalității rutiere în UE. Informațiile preliminare pentru 2023 arată că rata deceselor de pe șoselele a scăzut la 81 de persoane la 1 milion de locuitori în România, fiind devansată doar de Bulgaria – 82 de decese – într-un top nefast la nivel european.
Graficul cauzelor accidentelor rutiere grave din România în intervalul 2019-2023 arată că viteza (neadaptată la condițiile de drum) a fost principala cauză de producere a acestora.