La ultima ședință de Consiliu Județean din acest mandat, consilierii județeni au votat scăderea redevenței plătite de Vitalia Servicii pentru Mediu cu un milion. Astfel, operatorul gropii ecologice de la Tărpiu nu va plăti 3,4 milioane de lei cum s-a decis anul acesta în primăvară, ci doar 2,4 milioane de lei. Consiliul Județean susține că această scădere s-ar simți și la taxa de gunoi plătită de cetățeni.

Consiliul Județean a votat luna aceasta, la ultima ședință din acest mandat, modificarea redevenței plătite de Vitalia Servicii pentru Mediu, care gestionează depozitul ecologic de deșeuri de la Tărpiu. Practic, redevența plătită de operator scade cu un milion de lei, de la 3,4 milioane de lei la 2,4 milioane de lei.

Operatorul depozitului ecologic de la Tărpiu a reușit să scadă redevența cu un milion de lei, după ce a cerut și obținut reclasificarea mijloacelor fixe aflate în gestiunea lor și a amortizării aferente, care influențează calculul redevenței. Vitalia Servicii pentru Mediu a refuzat să semneze actul adițional care stabilea o redevență de 3,4 milioane de lei, susținând că nu este de acord cu încadrarea mijloacelor fixe și a amortizării aferente:

„După adoptarea hotărârii, prin adresa nr. 493/02.04.2024 înregistrată la Consiliul Județean Bistrița-Năsăud cu nr. IV/8562/10.04.2024, Societatea Vitalia Servicii pentru Mediu – Tratarea Deșeurilor a comunicat refuzul de a semna actul adițional nr. 11 la contractul de delegare nr. 34/2013, iar ulterior, în urma discuțiilor purtate cu societatea Vitalia, aceasta a comunicat că nu este de acord cu încadrarea mijloacelor fixe și a amortizării aferente, deoarece două mijloace fixe nu sunt încadrate corespunzător catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe și, prin urmare a solicitat reîncadrarea acestora”, se arată în proiectul de hotărâre votat de consilierii județeni luna aceasta.

Cum au schimbat niște încadrări redevența cu un milion de lei!

Consiliul Județean spune că a verificat cele invocate de Vitalia și a actualizat datele de evidență contabilă și tehnico operativă a bunurilor, ceea ce a dus la o scădere a redevenței anuale, din cauza diferenței duratei de funcționare și exploatare.

Astfel, celula 1 a fost încadrată inițial ca piste și platforme din beton, cu o durată de funcționare de 24 de ani, iar ulterior în loc de rampe ecologice, care au o durata de funcționare de 72 de luni – 6 ani. Kitul de mărire a capacității stației osmoză inversă din cadrul depozitului a fost încadrat inițial la construcții ușoare cu structuri metalice, cu o durata de funcționare de 16 ani, iar mai apoi la mașini utilaje și instalații pentru tratarea deșeurilor menajere, cu o durată de funcționare de 10 ani.

Direcția Economică a Consiliului Județean a ajuns la concluzia că o durată mai scurtă de exploatare a mijloacelor fixe aflate în proprietate publică și puse la dispoziție operatorului reduce din redevența anuală plătită de acesta:

„Direcția Economică a transmis la începutul acestei luni valoarea revizuită a calculului similar amortizării pentru mijloacele fixe aflate în proprietate publică și puse la dispoziție operatorului, rezultată ca urmare a actualizării datelor din evidența contabilă și tehnico operativă a bunurilor care alcătuiesc domeniul public al județului Bistrița-Năsăud, valoare a cărui cuantum este de 2,4 milioane de lei”, se mai precizează în proiectul de hotărâre.

Modificările redevenței are avea un impact asupra taxelor de salubrizare plătite de bistrițeni, motivează Consiliul Județean în propunerea de modificare a redevenței anuale.

ANRSC a luat la puricat contractul de gestiune și a găsit nereguli

Modificarea inițială a redevenței, la 3,4 milioane de lei vine după ce Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice (ANRSC) a luat la puricat documentele aferente contractelor de delegare a gestiunii din cadrul Sistemului de Management Integrat al Deșeurilor din județul Bistrița-Năsăud.

S-a întâmplat în luna decembrie 2023, iar în urma controlului, Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice a găsit mai multe nereguli și a dispus două măsuri:

  1. Județul Bistrița-Năsăud va proceda la denumirea activităților care fac obiectul Contractului de Concesiune din 2013, în concordanță cu cele definite din Legea nr. 101/2006;
  2. Județul Bistrița-Năsăud va corela din Contractul de Concesiune privind stabilirea și determinarea nivelului redevenței cu cele dispuse de Legea nr. 51/2006;

Astfel, la finalul lunii martie, Consiliul Județean Bistrița-Năsăud adopta o hotărâre prin care modifica contractul de concesiune și implicit redevența achitată anual de Vitalia Servicii pentru Mediu.

Vitalia se judecă cu constructorul celulei 2 a gropii ecologice

Aceasta nu a fost singura bătaie de cap a operatorului de salubritate Vitalia, care gestionează depozitul de la Tărpiu de mai bine de un deceniu. Tot în primăvara acestui an, Vitalia era chemată în judecată de Cardinal Infrastructură SRL, firma care a construit cea de-a doua celulă a gropii ecologice de la Tărpiu.

Procesul vine după ce construcția a fost deja finalizată, iar lucrarea recepționată. Dosarul a fost înregistrat la Tribunalul Prahova, de unde a fost mutat de curând la București, astfel că acest conflict este departe de finalizare.

 Potrivit administratorului public al județului, Florin Moldovan, Cardinal Infrastructură solicită eliminarea unor pasaje din procesul verbal al recepției lucrărilor. Ar fi vorba despre încadrarea unor echipamente în anumite clase contabile, cu care nu ar fi căzut de acord cele două firme, astfel că va tranșa problema instanța.

„Se solicită eliminarea unor pasaje din procesul verbal al recepției lucrărilor. Nu le convine încadrarea unor echipamente pe o clasă și nu pe altă clasă, nu știu să vă zic. Au un echipament pe care l-au pus acolo și nu trebuie încadrat în clasa contabilă nu știu care, că trebuie încadrat în clasa contabilă nu știu care, unde are perioadă de amortizare diferită. Nu înțeleg nici motivația. Nu cer oamenii nimic decât modificarea sau eliminarea unor pasaje. Ei au construit și Vitalia operează și Vitalia nu vrea să le mute de colo, colo pentru că le convine amortizarea mai lungă. Ălorlalți le trebuie o amortizare mai scurtă. Dacă părțile nu se pun de comun acord să modifice, nu se poate decât în instanță”, a explicat Florin Moldovan, administratorul public al județului, pentru Gazeta de Bistrița.

Vitalia Servicii Pentru Mediu operează cu mai multe societăți comerciale, însă cea principală, cu sediul în Prahova a raportat pentru 2023 o cifră de afaceri de 51,8 milioane de lei și un profit net modest, de nici un milion de lei. Doar anul trecut, Vitalia înregistra datorii de 18,7 milioane de lei, cele mai mari din istoria sa.

Pentru 2022, Vitalia raporta o cifră de afaceri de 67,2 milioane de lie și un profit net de aproape 9 milioane de lei, de 8 ori mai mare decât cel raportat pentru 2023. Datoriile ajungeau la 15,2 milioane de lei.

Andreea Radu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.