Bătaie mare pe lucrarea de reabilitare și modernizare a DN17C Bistrița-Dumitra. 7 asociere de firme au sperat să pună mâna pe licitația de aproape 280 de milioane de lei. Câștigător a fost desemnat constructorul clujean DIFERIT AG, însă imediat după ce a fost anunțat, a plouat cu contestații, astfel că e posibil ca licitația să fie reluată.

Contractul estimat inițial la aproape 280 de milioane de lei pus la bătaie de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pentru lucrările de reabilitare și modernizare a DN17C a fost vânat de 7 asocieri, compuse din cele ai importanți constructori din Bistrița-Năsăud.

Liderii asocierilor au fost Dimex 2000 Company, care deja are pe mână mai multe drumuri compania fiind lăudată în nenumărate rânduri de CNAIR pentru treaba pe care o face, MIS Grup, Frasinul, Îndemânarea ProdCom, Far Foundation, ARL Cluj și DIFERIT AG. Cel mai bun preț a fost oferit de DIFERIT AG, care a scăzut prețul maxim inițial cu 82,2 milioane de lei, la 197 milioane de lei.

Rezultatul nu a fost pe placul celorlalți participanți la licitație. Patru dintre cele 7 asocieri au depus deja contestații la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor. Una dintre firme cere reevaluarea ofertelor, după ce a fost descalificată pe motiv că inginerul propus ca manager de proiect nu avea o diplomă.

Altă companie cere anularea licitației pe motiv că a fost depunctată subiectiv, la capitolul tehnic, iar alta susține că i-ar fi restricționat accesul la dosarul de achiziție. În cea de-a patra contestație se vorbește, de asemenea, de restricționarea accesului la dosarul de achiziție.

„Subscrisa am solicitat Autorității Contractante accesul la dosarul achiziției publice prin adresa nr. 2704 din 19.08.2024, iar aceasta ne-a răspuns prin adresa nr. 31292/19/08.2024. Accesul ne-a fost acordat în data de 21.08.2024, dar numai parțial (și limitat/formal) la documentele dosarului achiziției – cu nerespectarea dispozițiilor privind confidențialitatea documentelor aflate în dosarul procedurii, comportament ce circumstanțiază un alt act vătămător subscrisei”, susține compania ARL Cluj în contestația făcută.

50 de milioane de euro pentru 7,8 km

Costurile presupuse de reabilitarea DN17 C sunt enorme. Valoarea contractului trece de 50 de milioane de euro, din acest motiv a și făcut cu ochiul marilor constructori din județ. Cel mai probabil, în acest caz, lupta se va muta în instanță, după ce deja a plouat cu contestații la CNSC.

Să revenim însă la costurile reabilitării acestui tronson care nu are nici măcar 8 kilometri. Se pare că pe lângă degradarea normală a drumului care nu a fost reabilitat de zeci de ani buni, s-au identificat și alunecări de teren pe suprafețe extinse, atât în amontele drumului, cât și în aval:

„În prezent drumul existent este asfaltat cu zone aflate în diferite stadii de degradare, având un profil tip mixt, cu lățime variabilă cuprinsă între 7,00 m și 8,00 m și structura rutieră care prezinta fisuri și deformațiile (făgașe, denivelări, faianțări etc.) apărute la nivelul carosabilului care au ca principală cauză, diminuarea capacității portante la nivelul terenului de fundare, sub efectul cantităților mari de apă care se infiltrează în terasamentul drumului. Au fost identificate fenomene active de alunecare pe suprafețe extinse, care se întind mult în afara zonei drumului, atât pe amonte, cât și pe aval. Traficul rutier intens și mai ales cel greu din ultimii ani au cauzat degradări masive ale sistemului rutier, fiind necesare lucrări de investiții pe acest sector de drum”, se precizează în nota de fundamentare a proiectului aprobat de Guvern lunile trecute.

Potrivit aceleiași fundamentări a proiectului, traseul respectiv permite în unele zone viteze de maxim 30 de km/h, deși viteza de proiectare recomandată, chiar și în condiții de viteze reduse, pentru drumurile de clasă tehnică III, în zonă de deal, trebuie să fie de 60 km/h.

DN17C mai câștigă o bandă de circulație

Proiectul prevede și amenajarea unei benzi suplimentare pentru autoturismele lente. Curbele sunt proiectate pentru viteze cuprinse între 25 și 60 km/h, cu supralărgiri ale carosabilului și serpentine.

„Având în vedere că, în corpul terasamentului apar, pe lungimi mari (aproape 50% din traseu) pachete mâloase sau zone afectate de fenomene de instabilitate, zestrea drumului existent nu poate fi păstrată, astfel încât s-a coborât cota liniei roșii (în măsura în care vecinătățile au permis acest lucru), pentru înlăturarea straturilor moi din complexul rutier, sau grosimea acestora să se reducă pe cât posibil. În profilul transversal se va amenaja o lățime a platformei drumului de minim 9,00 m, compusă din: parte carosabilă – 2×3,50 m, la care se mai adaugă 1×3,50 m – bandă suplimentară pentru vehicule lente sau pentru amenajarea unor sectoare alternative de depășire; banda suplimentară pentru vehicule lente va fi pe următoarele zone: km 1+200 – km5+600; km 5+600 – km 5+910; km 7+000 – km 8+700; km 5+910 – km 7+000; acostamente – 2×1.00 m, din care pe minim 50 cm de fiecare parte a carosabilului, se vor amenaja benzi de încadrare”, se precizează în nota de fundamentare a proiectului.

Marginea drumului va fi amenajată pentru colectarea apelor și va fi dotată cu dispozitive pentru siguranța circulației. Întrucât sunt probleme cu infiltrarea apelor s-au prevăzut pe toată lungimea traseului dispozitive de colectare, dirijare și evacuare a apelor de suprafață.

Apele pluviale sunt dirijate cu ajutorul pantelor transversale către șanțurile și rigolele proiectate de la marginea părții carosabile și dirijate prin panta longitudinală către podurile și podețele întâlnite pe traseu. Vor fi înlocuite toate cele 21 de podețe, cu excepția unuia care a fost înlocuit recent.

De asemenea, pe cei aproape 8 km vor fi amenajate două zone sub formă de refugiu, unde vor putea să oprească șoferii cu probleme la mașini. Una dintre intersecții se va lumina suplimentar, pentru a asigura vizibilitatea pe timp de noapte. Intersecția este într-o zonă rezidențială, în proximitatea unei curbe.

Pe traseu au fost identificate, în urma unei expertize tehnice, 11 zone cu instabilitate, unde s-au propus mai multe soluții de consolidare, pentru stabilizarea zonei afectate, dar și pentru lărgirea platformei carosabilului pentru amenajarea benzilor suplimentarea și a supralărgirii căii în curbă.

„În urmă realizării investiției, traficul auto pe sectorul de drum studiat se va desfășura în condiții sporite de siguranță și confort totodată asigurându-se clasa tehnică a drumului, necesară preluării valorilor de trafic actuale și de perspectivă, conducând la: realizarea/asigurarea unui confort pentru participanții la trafic, sporirea capacității de circulație prin mărirea fluenței traficului, stoparea efectelor alunecărilor de teren, eliminarea strangulărilor din fluxul de trafic, mărirea siguranței circulației, îmbunătățirea mediului înconjurător prin reducerea noxelor și a poluării fonice. Pe lângă beneficiile economice pe care le va genera, construcţia drumului, va genera efectele pozitive asupra gradului de ocupare a forţei de muncă care se estimează la un numar de 65 angajaţi pentru perioada proiectării şi execuţiei lucrărilor  ”, se susține în documentul aprobat de Guvern.

Deranjul făcut de această reabilitare nu este nesemnificativ. CNAIR a fost nevoită să evalueze 210 imobile care ar încurca reabilitarea porțiunii de 8 kilometri care leagă Bistrița de Dumitra.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.