La începutul săptămânii trecute, un grup de persoane a protestat în faţa Direcţiei Finanţelor Publice Bistriţa-Năsăud (DGFP BN), iar mai târzu în faţa Prefecturii Bistriţa – Năsăud, din cauza măririi taxei auto.

Nemulţumirile şoferilor

Protestatarii erau nemulţumiţi cu privire la măsurile care s- au luat privind taxa de poluare pentru autovehicule aduse din import.

În 4 decembrie a.c., Guvernul României a emis o Ordonanţă de Urgenţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr.825/8.XII.2008, prin care, taxa de poluare pentru autovehiculele aduse din import este mărită cu până la de trei ori mai mult decât era deja.
Pe lângă faptul că a fost triplată, persoanele care au vrut săptămâna trecută să-şi înmatriculeze maşinile, au aflat cu stupoare în data de 9 decembrie la ghişeele DGFP BN că trebuie să plătească taxa potrivit noului sistem de calcul.

Prevederile ordonanţei

Ordonanţa de urgenţă publicată în Monitorul Oficial pe 8 decembrie prevede la art. I triplarea taxei pentru toate maşinile aduse din import şi eliminarea taxei pentru maşinile noi. La articolul II, această ordonanţă lasă să se înţeleagă faptul că obligaţia de plată a taxei de poluare intră în vigoare începând cu data de 15 decembrie.
De fapt în actul normativ nu este specificată cu claritate data de la care taxa va fi triplată, astfel că prevederile actului normativ au intrat în vigoare la momentul publicarii lor în Monitorul Oficial.

Lucrul menţionat însă în cuprinsul Ordonanţei este acela că, începând cu data de 15 decembrie, autovehiculele a căror capacitate cilindrică nu depăşeşte 2.000 de centimetri cubi (cmc) şi care sunt înmatriculate pentru prima dată în România sau în alte state membre ale Uniunii Europene sunt exceptate de la plata taxei pe poluare pentru autovehicule, stabilită potrivit Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 50/2008, iar aceste prevederi se aplică până la data de 31 decembrie 2009 inclusiv.
De asemenea, prin aceeaşi ordonanţă se prevede ca de la plata taxei auto să fie exceptate toate maşinile conforme normelor Euro 5 şi Euro 6, precum şi vehiculele electrice şi hibride.

Buget pentru mediu

În scopul asigurarii protecţiei mediului prin realizarea unor programe şi proiecte pentru îmbunătăţirea calităţii aerului şi pentru încadrarea în valorile limită prevăzute de legislaţia comunitară în acest domeniu, Guvernul României a adoptat această ordonanţa de urgenţă, care a stârnit controverse în rândul celor care deţin maşini second – hand. Parte din aceştia deţin chiar parcuri întregi de astfel de maşini, încercând să facă din asta o afacere profitabilă. Acest lucru a fost însă până în momentul în care Guvernul a aruncat în joc mărirea taxei, tăind astfel avântul micilor întreprinzători.

Prezenta ordonanţă de urgenţă constituie venit la bugetul Fondului pentru mediu şi se gestionează de Administraţia Fondului pentru Mediu, în vederea finanţarii programelor şi proiectelor pentru protecţia mediului, susţin guvernanţii.
Din păcate acest lucru nu îi încălzeşte pe şoferi, ba din potrivă, îi provoacă mai tare, ştiind că, de fapt, la mijlocul problemei există interese de ordin financiar, care se duc la un nivel înalt.

În coadă de peşte

În linii mari, protestatarii nu s- au ales cu nimic cert nici din partea Direcţiei General a Finanţelor Publice Bistriţa-Năsăud, unde Corneliu David, directorul executiv adjunct al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice, a intrat în mijlocul şoferilor nemulţumiţi, încercând să stea de vorbă cu ei pe marginea acestei probleme şi să- i convingă de faptul că situaţia este la fel în întreaga ţară, iar legea prevede ca încasările să se facă după noua ordonanţă de urgenţă.

Pe de altă parte, din partea prefectului Ioan Szilagyi nu au primit un răspuns clar.
Jandarmii bistriţeni au fost prezenţi la protestul spontan al şoferilor nemulţumiţi, însă evenimentul nu s-a soldat cu nici un accident, cu toate că la un moment dat un participant la această acţiune a ameninţat că va da foc maşinii sale în semn de protest în curtea Finanţelor Bistriţa.
Situaţia este cu atât mai gravă cu cât decizia guvernului face ca la unele maşini rulate taxa de poluare să depăşească chiar şi preţul de achiziţie al acestora.
În urma discuţiilor purtate, protestatarii au stabilit ca sâmbătă, 13 decembrie a.c., să fie organizată o altă acţiune de protest.

Programul Rabla merge paralel

Mărirea taxei auto îi va obliga pe românii care doresc achiziţionarea din străinătate a unei maşini rulate să scoată din buzunar sume cuprinse între 750 – 4.800 de euro pentru motorizările cel mai des întâlnite, 1,4 şi 1,6 litri, indiferent de norma Euro, ajungând până la 25.000 de euro pentru autovehiculele cu propulsoare cu cilindru mare şi norme Euro 2.

Cei pe care această situaţie îi lezează, trebuie să ştie faptul că administraţiile financiare au fost luate prin surprindere de anunţul făcut de primul-ministru şi au avut la dispoziţie o singură zi să pregătească o nouă bază de calcul, au primit în dimineaţa zilei de 9 decembrie noul software prin care este calculată taxa, precum şi Monitorul Oficial în care este publicată ordonanţa.
 
Administraţiile financiare au avut sarcina de a recalcula taxa pe poluare auto din nou pentru dosarele analizate în luna respectivă, după noua formulă, pentru că ordonanţa a intrat în vigoare la data publicării.
Aceste instituţii sunt obligate să calculeze taxa pe poluare auto în termen de două zile lucrătoare de la depunerea dosarului cu actele maşinii, iar plata se face ulterior la trezoreria de care aparţine proprietarul autovehiculului.
Un lucru iarăşi interesant, va fi acela că simultan cu aceasta mărire a taxei de poluare, prima de casare ar creşte la 1000 de euro în cazul în care posesorii de rable cumpără o maşină nouă, după afirmaţiile premierului Tariceanu.
Trebuie subliniat un aspect destul de important: această decizie va readuce Guvernul României în atenţia Comisiei Europene (CE) care nu a dat niciun răspuns părţii române cu privire la majorarea acestei taxe, pe aceleaşi baze pe care aceasta din urmă a acţionat în instanţă România acum un an.
Preşedintele Administraţiei Fondului de Mediu, Mihai Toti, susţine însă că nu vor exista obiecţii din partea CE în ceea ce priveşte triplarea taxei de poluare la autoturisme, deoarece nu a fost modificat modul de calcul, fiind majorat doar cuantumul. Acesta a declarat pentru Wall-Street că majorarea taxei este o idee bună şi că banii se întorc tot la cetăţeni, prin programule de înlocuire a parcului auto (programul Rabla), cel de înlocuire a sistemului de încălzire clasic cu surse regenerabile de producere a energiei (cunoscut drept programul de panouri solare), precum şi cel vizând parcurile.
Până la urmă, triplarea taxei auto vine ca un ajutor pentru industria auto autohtonă, autorităţile române punând astfel barieră importului de maşini second-hand şi să convingă populaţia să achiziţioneze autoturisme noi.

Mihaela Mocanu

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.