La Bistriţa, Ordonanţa de urgenţă a fostului Guvern Tăriceanu privind triplarea taxei auto a stârnit în puţini bistriţeni interesul de a se grăbi să o plătească până la ora actuală. Un oficial al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Bistriţa-Năsăud ne-a declarat faptul că la oficiul de plăţi al taxei auto s-au prezentat doar cinci persoane fizice şi două persoane juridice.
Scurtă aducere aminte
Taxa auto a fost introdusă de la 1 ianuarie 2007, sub forma unei taxe de primă înmatriculare. După ce Comisia Europeană a declanşat procedura de infrigement împotriva României, solicitând modificarea taxei auto, deoarece favoriza maşinile noi, Guvernul Tăriceanu a decis, în aprilie 2008, să introducă taxa de poluare auto, de la 1 iulie, care să fie calculată în funcţie de datele tehnice ale maşinii, pe baza emisiilor de dioxid de carbon şi de noxe. Astfel, taxa a crescut în cazul maşinilor noi vândute în România, în timp ce valorile au scăzut în cazul autoturismelor second- hand de până în 2.000 de centimetri cubi. Decizia a dus la scăderea vânzărilor de maşini noi şi la creşterea înmatriculărilor de maşini second- hand de import, astfel că Guvernul a decis, în luna decembrie 2008, printr-o ordonanţă de urgenţă, ca taxa de poluare auto percepută la achiziţia maşinilor noi să fie suspendată până la sfârşitul lunii decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizări de până la 2.000 centimetri cubi înmatriculate pentru prima dată în România şi în Uniunea Europeană, în timp ce taxa auto pentru achiziţia vehiculelor second- hand a fost triplată.
Triplatea taxei lui Tariceanu este ilegală
Pentru a combate importurile masive de automobile rulate şi invocând protecţia mediului, Tăriceanu a decis astfel, să tripleze taxa auto pentru maşinile folosite începând cu 15 decembrie 2008, tot atunci fiind triplată şi taxa pe poluare pentru autovehiculele noi Euro 4 care au motoare de peste doi litri, fiind exceptate, în schimb, maşinile noi cu motoare mai mici de doi litri, cele Euro 5, cu propulsoare electrice sau hibride.
Explicaţia Premierului, la acea dată, a fost aceea că măsura are menirea de a încuraja industria auto din România.
Ministrul Mediului nu aprobă
Noul ministru al Mediului, Nicolae Nemirschi, a declarat, că ordonanţa ce prevede triplarea taxei auto ar trebui suspendată.
Ministrul mediului a propus premierului Emil Boc mai multe variante pentru modificarea regimului de taxare auto. Astfel, taxa auto ar putea fi redusă ca valoare la momentul înmatricularii şi inclusă ulterior în impozitul plătit anual de către proprietarul vehiculului, la un nivel calculat în raport cu gradul de poluare. O altă variantă este ca ordonanţa de urgenţă privind taxa auto să fie suspendată, astfel încât să se revină la valorile din luna iulie. Există însă şi posibilitatea ca taxa de înmatriculare să fie micşorată, iar posesorii de vehicule să plătească anual o sumă calculată în raport cu gradul de poluare.
CE informase – Guvernul nu luase aminte
Purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene pentru domeniul taxelor, Maria Assimakopoulou, a declarat că Executivul UE a adresat autorităţilor române încă din 22 decembrie 2008 o scrisoare în care se arăta că noua reglementare referitoare la taxa auto nu se conformează legislaţiei UE.
Mediul propune variante
Variantele gândite de ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, înainte de a se cunoaşte propunerea Comisiei Europene în ceea ce priveşte modificarea taxei de poluare auto, au fost acestea:
– Ordonanţa de urgenţă privind taxa auto aprobată de fostul Guvern în luna decembrie să fie suspendată, astfel încât să se revină la valorile din luna iulie 2008;
– Taxa să fie redusă ca valoare la momentul înmatriculării şi inclusă ulterior în impozitul plătit anual de catre proprietarul vehiculului, la un nivel calculat în raport cu gradul de poluare.
UE nu este de acord cu triplarea taxei auto
Comisia Europeană a informat autorităţile române că ordonanţa de urgenţă prin care taxa auto a fost triplată, încalcă legislaţia comunitară, urmând ca Guvernul să ia o decizie pentru a se intra în legalitate.
Soluţii propuse de Comisia Europeană
Printre soluţiile propuse de CE se regăseşte revenirea la valorile din iulie 2008 sau diminuarea şi includerea taxei în impozitul pe maşini, acestea fiind şi soluţiile intuite de ministrul român al Mediului.
Romania amendată sau chemată în judecată
Încălcarea Tratatului de Aderare ar aduce România în faţa Curţii Europeane de Justiţie, ţara noastră riscând amenzi importante. Există chiar posibilitatea ca României să i se ceară să returneze sumele percepute pentru taxa considerată a fi ilegală.
Supoziţii
După ce reprezentanţii Uniunii Europene au anunţat că triplarea taxei auto este ilegală, oficialii români au anunţat că viitoarea taxă auto va respecta ideea conform căreia, poluatorul pe termen lung va plăti. Ceea ce se va lua în considerare este gradul de poluare stabilit de producătorii automobilului şi măsurătorile făcute la revizia tehnică – durata de viaţă a maşinii nemaifiind luată în calcul.
Mihaela Mocanu