Transmixt a cerut prelungirea contractului de transport public cu încă 3 ani, să-și scoată banii pe autobuzele cumpărate. Totodată a cerut și creșterea prețului la bilete, de la 1,8 lei la 3 lei, tot din rațiuni de eficientizare economică. Se vor desființa și două trasee și suplimenta altele pentru a ajuta bistrițenii din cartiere să ajungă la școală și respectiv la serviciu.

Operatorul de transport public în comun a semnat ultimul contract cu municipalitatea în primăvara anului 2020, după ce a câștigat licitația pentru gestiunea transportului municipal. Până atunci, tot Transmixt asigura aceste servicii în municipiul Bistrița.

La începutul acestui an, Transmixt a cerut prelungirea contractului cu încă 3 ani, până la data de 30.05.2028. Operatorul are pe mână peste 20 de linii, care leagă diferite zone ale municipiului.

Până acum, bistrițenii plăteau 1,8 lei pentru un bilet care era valabil o oră. Bistrița avea cel mai mic tarif la transportul public în comun. Beneficiul pentru bistrițeni era doar aparent, pentru că Primăria Bistrița era nevoită să subvenționeze până la prețul real al biletelor, care este de 3 ori mai mare, trecând de 6 lei, rezultă din documentele făcute publice de Transmixt.

Transmixt a propus o creștere a prețului la 3 lei, preț care deja este practicat și în Beclean de exemplu. Odată prețul majorat, singurul oraș unde transportul public în comun e mai ieftin ar fi Târgu Mureș, unde un bilet costă doar 2 lei. Același preț de 3 lei îl au Sibiu, Baia Mare, Cluj-Napoca și Oradea.

Prețul unui bilet ar urma să fie 3 lei, cu o valabilitate de 60 de minute. Se poate face un abonament de 5 călătorii pe toate liniile cu 10 lei, pe o zi; nelimitat pe o zi este 15 lei; 10 călătorii valabile 3 zile costă 20 de lei; 15 călătorii valabile o săptămână 32 de lei; 20 de călătorii valabile 10 zile 45 de lei; nelimitat pe 30 de zile costă 120 de lei; nelimitat pe jumătate de an 650 de lei, iar un abonament pe toate liniile pe un an costă 1200 de lei.

Se renunță la două trasee pentru „eficientizare”

„În urma analizei propunerilor formulate de operator, a documentelor prezentate și a monitorizării prin serviciul de specialitate din cadrul Direcției de Infrastructură și Servicii Bistrița, împreună cu operatorul de transport, a necesarului de curse pentru fiecare traseu în diferite perioade ale zilei, precum și a ritmului de circulație necesar, s-a desprins concluzia că sunt necesare și oportune acestei modificări”, se arată în proiectul de hotărâre care va fi votat de consilierii locali, odată ce trece de dezbaterea publică.

Astfel, creșterea prețurilor și prelungirea contractului nu sunt singurele modificări cerute fie de Transmixt, fie de municipalitate. Se solicită și modificarea programului de circulație al mijloacelor de transport local, modificarea graficului de circulație pe traseele numărul 1 A; 1B, 8, 9, 19, 13 și 13A.

De asemenea, liniile 15 și 15A se suspendă pe perioadă nedeterminată, din cauza utilizării foarte reduse a acestei linii încă de la înființarea acesteia. Practic, programul celorlalte trasee este ajustat pentru a ajuta, de exemplu, bistrițenii din cartiere și nu numai să ajungă la muncă sau la școală.

În perioada următoare va fi activată și linia 4, numită și Linia Verde de transport, care va utiliza mijloace de transport cu motor electric, hibrid sau normă de poluare redusă, achiziționate de municipalitate și operate de Transmixt. Aceasta va fi operată pe ruta Viișoara – strada Libertății, Bulevardul Independenței – strada Gheorghe Șincai, Strada Dornei, Piața Unirii, Strada Liviu Rebreanu, Bulevardul General Grigore Bălan, strada Calea Moldovei, localitatea componentă Unirea și retur.

Va circula cu o frecvență ce va fi stabilită ulterior, împreună cu operatorul de transport, la momentul predării și punerii în circulație a autobuzelor electrice care vor opera acest traseu.

Ce cheltuieli susține Transmixt că are:

Potrivit unui raport depus de Transmixt, în 2021 cheltuielile materiale erau de 7.8 milioane, în 2022 au crescut la 9,6 milioane, în 2023 la 10,1 milioane, iar în 2024 au scăzut la 9,5 milioane. Carburanții au crescut în acești ani de la 3 milioane de lei, la 4,3 milioane.

Costul cu utilitățile a crescut și el de la 55.000 de lei, la 105.000 lei. Service-ul auto  și piesele de schimb sunt singurele care au scăzut, datorându-se probabil faptului că Transmixt a fost nevoit să își înnoiască parcul auto. Service-ul auto a costat în anul 2021 –  558.897 de lei, în 2022 a costat 593.341 de lei, în 2023 a costat 622.155 de lei, iar anul trecut a avut cel mai mic cost, de doar 107.000 de lei.

Piesele de schimb au costat în 2021 433.423 de lei, iar anul trecut au fost 387.341 de lei. Cheltuielile cu taxe, impozite și autorizații au crescut de la 167.943 de lei, la 775.259 de lei în perioada 2021-2024.  Redevența pe care operatorul o plătește Primăriei Bistrița a fost 167.943 de lei în 2021, 226.258 de lei în 2022, 250.860 de lei în 2023 și 255.955 de lei în 2024.

Cheltuielile cu salariile personalului au crescut din 2021  de la 6,2 milioane de lei la 9,5 lei. Profitul companiei a crescut și el, în 2021 a fost 1,2 milioane de lei, în 2022 a crescut la 1,4 milioane de lei, în 2023 la 1,5 milioane de lei, iar în 2024 la 1,6 milioane de lei.

Numărul total de călători a crescut de la 3,9 milioane la 4,3 din 2021 până în 2024. 1,2 milioane de lei nu plătesc transportul, fiind pensionari, revoluționari, veterani de război, persoane cu handicap sau deportați politic.

Primăria Bistrița va continua să suplimenteze costul unui bilet de la 3 lei, la 6 lei. Primarul Gabriel Lazany declara în mai multe emisiuni la care a participat că dacă în anul 2016 municipalitatea achita o subvenție la transport de 2,1 milioane de lei, în 2024, Primăria Bistrița a ajuns să plătească 13,5 milioane, de 7 ori mai mult.

În toamna anului trecut, Transmixt a pus mâna și pe contractul care prevede transportul elevilor din cartierele Bistriței, la școală. Pentru asigurarea transportului la școală în perioada septembrie 2024 – iunie 2025, Primăria Bistrița a pus la bătaie 250.000 de lei.

Contractul prevede transportul elevilor de acasă la școală și retur, din localitățile componente ale municipiului: Unirea, Slătinița, Sigmir, Ghinda și Viișoara. Primăria Bistrița a alocat în prima fază 673.794 de lei pentru acest serviciu, însă în urma licitației, valoarea contractului a scăzut la 250.000 de lei.

Ar fi vorba despre peste 500 de elevi, care sunt transportați zilnic. Cei mai mulți elevi -214, locuiesc în Unirea și învață la Școala Gimnazială „Avram Iancu”. Din Sigmir merg zilnic la Școala Gimnazială ”Lucian Blaga” 80 de elevi.

Din Slătinița merg zilnic la Școala Gimnazială nr. 4 – 60 de elevi, din Ghinda merg zilnic la Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” 50 de elevi. Sunt transportați din Bistrița la Generală nr. 1  în jur de 50 de elevi. Din Sărata sunt transportați zilnic la școala din Viișoara 30 de elevi, iar de la CSEI Lacrima sunt transportați la școală zilnic 27 de elevi. De la Fundația Bucurie la Centrul de Zi de pe strada Tărpiului sunt transportați zilnic 13 elevi.

Andreea Radu

1 COMENTARIU

  1. „…modificarea graficului de circulație pe traseele numărul 1 A; 1B, 8, 9, 19, 13 și 13A.”

    Care este traseul liniei 19? Momentan nu circula acest traseu.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.