Mai multe persoane din întreaga tara, abonati Orange, au primit telefoane prin care erau înstiintate ca au câstigat premii substantiale din partea firmei de telefonie mobila. Pentru a intra în posesia premiului, acestea ar fi trebuit sa cumpere cartele Orange si sa transmita „operatorului” numerele de pe acestea. Dupa aceasta constatau ca respectivele cartele le erau golite imediat fara ca banii sau premiile promise sa le intre în posesie.

Sesizati de nenumarate ori, reprezentantii Orange au dat numeroase comunicate, au trimis mesaje SMS prin care îi atentionau pe oameni sa nu mai aiba încredere în cei care le promiteau bani sau alte bunuri.

Cu toate acestea, practicile de gen continua, fara ca Politia sau alte institutii sa poata faca ceva.

Mai nou, „hotii” au descoperit o noua metoda de a-i însela pe cei creduli. Astfel ei îi anunta pe abonatii Orange ca au câstigat nici mai mult, nici mai putin decât un Renault, asa cum, oficial, anunta campania publicitara a companiei de telefonie mobila. Si caretele de reîncarcare cerute sunt mult mai scumpe, în acest caz.

Cum sa furi un milion

Cei care folosesc aceste practici, de obicei, suna seara, dupa ora 18, când în retea exista mai multe gratuitati. Desi se erijeaza în angajati ai firmei Orange, numarul de pe care îi apeleaza pe abonati este ascuns. Ei promit premii substantiale, de 1.000-3.000 de euro pentru cei care reusesc sa cumpere în cel mai scurt timp câteva cartele reîncarcabile. În momentul în care revin cu un al doilea telefon, ei cer codurile cartelelor si anunta ca în ziua urmatoare „fericitii câstigatori” pot sa îsi ridice banii din conturi deschise pe numele lor la una dintre bancile cele mai cunoscute din România, de exemplu de la Banca Comerciala. Pentru a obtine bonusurile promise se cer cartele de cel putin 7 dolari, dar suma poate varia de la un „operator” la altul, precum si de la o persoana la alta.

Un altfel de întreprinzator, întrebat despre identitatea sa sau despre posibilitatea de a-l contacta în vreunul dintre sediile Orange reactioneaza virulent.

În mod normal, oricine este contactat de catre un astfel de „reprezentant Orange” ar trebui sa realizeze ca firma în cauza, daca acorda premii si bonificatii, o face oficial, fara a apela la numere ascunse sau agenti „anonimi”. De asemenea, de vreme ce firma nu a anuntat derularea unor campanii de premiere de gen, menite, printre altele, sa le asigure fidelitatea clientilor si sa atraga si alte persoane în retea, o asemenea veste ar trebui sa îi surprinda pe toti.

Compania Orange a trimis via SMS un mesaj abonatilor si clientilor prin care îi punea în garda vizavi de „ falsii operatori” Orange. Din pacate, de multe ori, bine-voitorii gasesc persoane mai putin informate, victime ideale pentru înselaciunile lor.

Dar mai mult?

Campania de înselare în masa a atins apogeul în cursul anului trecut, când mai multi români au sesizat Politia în legatura cu înselaciunile marca „pseudo-Orange”. Raluca Seucan, purtatoarea de cuvânt a Inspectoratului Judetean de Politie Cluj a declarat ca Politia a primit mai multe sesizari pe aceasta tema. Primele reclamatii au aparut în 2007, asa ca au fost contactate companiile Orange si Vodafone în vederea colaborarii pentru combaterea fenomenului.

Firmele fanion din telefonia mobila au initiat o campanie de atentionare a clientilor si i-au rugat pe acestia ca în nici un caz sa nu divulge codurile de identificare ale cartelelor celor care le cer aceasta.

Reprezentanta Inspectoratului a declarat ca, în acest caz, este foarte greu de demonstrata înselaciunea, cu atât mai mult cu cât cei pacaliti îsi dau de buna-voie codurile sau le transmit prin Internet. De asemenea, ea a recunoscut ca misiunea Politiei e dificila si din cauza faptului ca asa-zisii angajati ai companiilor mentionate folosesc numere ascunse si suna dupa anumite ore, seara, când sarcina celor care ar putea sa îi detecteze devine aproape imposibila.

Recent, Politia clujeana a fost sesizata de un clujean care a reclamat un „furt record” de acelasi fel. El a fost contactat de catre falsi operatori Orange care l-au anuntat ca a câstigat un automobil marca Renault si ca va putea intra în posesia masinii daca îsi cumpara cartele în valoare de…1.100 Ron. Omul a cumparat ceea ce i s-a cerut, a transmis codurile si s-a vazur pagubit cu…11 milioane de lei vechi. El a fost derutat de faptul ca, în acel moment, compania Orange, printr-o campanie publicitara puternic mediatizata, anunta cu surle si trâmbite ca acorda masinile Renault clientilor sai.

Seucan a afirmat ca acest caz este, de fapt, singurul caz concret de înselaciune si ca, pe baza acestuia, va demara cercetari menite sa îi descopere pe hotii din sistem. Ea a mentionat faptul ca, din cauza inventivitatii „falsilor angajati” este din ce în ce mai greu de controlat situatia pacalitilor. Incidentul de la Cluj va servi drept punct de plecare pentru o campanie mai ampla de depistare a hotilor din sistem.

Ligia Popa

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.