Consiliul Local Bistrița a aprobat, în ședința de joi, proiectul de hotărâre privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale datorate de persoanele fizice şi juridice din municipiul Bistriţa în anul 2024. Potrivit legii, executivul a propus pentru anul 2024, indexarea impozitelor şi taxelor locale datorate de persoanele fizice şi juridice cu rata inflației, comunicată pe site-ul oficial al Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administrației, care este de 13,8%.

Impactul asupra bugetului în urma stabilirii impozitelor şi taxelor locale aferente anului 2024 este de aproximativ 3.575.000 lei, rezultat ca urmare a aplicării indexării impozitelor și taxelor.
Ioan Turc, primarul municipiului Bistrița, a precizat că această indexare este obligatorie, potrivit art. 491 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, iar dacă această hotărâre nu ar fi aprobată, se aplică de către compartimentul de resort din aparatul de specialitate al primarului, nivelurile maxime.

„Am luat act cu surprindere de afirmațiile pe care reprezentanții PSD la nivelul municipiului Bistrița le-au făcut în spațiul public, referitor la faptul că această formulă care gestionează problemele municipiului Bistrița propune sau urmează să vină cu majorări de taxe și impozite locale. Este una dintre cele mai grosolane minciuni pe care mi-a fost dat să o văd în spațiul public. (…) Nu majorăm deloc taxele și impozitele sau, ca să înțeleagă și cei de la PSD care tot vorbesc de o majorare, majorarea este zero. Indexarea taxelor și impozitelor este o obligație a consiliilor locale care are un temei legal. E o obligație prevăzută de Legea 227/2015 privind Codul Fiscal, art. 491.

Adică noi, Consiliul local Bistrița avem o obligație de a adopta această hotărâre (…). Dacă nu aprobăm nivelul taxelor și impozitelor pentru anul 2024 cu referire la rata inflației, ducem nivelul taxelor și impozitelor la maximum, iar acum nivelul este minim”, a spus Ioan Turc.

În anul 2024, se menţin o serie de facilităţi fiscale:

– acordarea unei bonificaţii de 10% (în Lege – până la 10%) pentru plata cu anticipaţie a impozitului/taxei pe clădiri, impozitului/taxei pe teren şi a impozitului pe mijloacele de transport datorate pentru întregul an de către persoanele fizice şi juridice, până la data de 31 martie a anului fiscal;

– anularea creanţelor fiscale restante şi a accesoriilor aferente acestora aflate în sold la data de 31 decembrie 2023 mai mici de 5 lei conform prevederilor art. 266 alin. (6) şi (7) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală;

– reducerea cu 50 % a impozitului/taxei datorate pentru clădirile şi terenurile utilizate de organizaţiile nonprofit folosite exclusiv pentru activităţi fără scop lucrativ;

– scutirea impozitului/taxei pentru:

a) clădirile care, potrivit legii, sunt clasate ca monumente istorice, de arhitectură sau arheologice, muzee ori case memoriale, altele decât cele prevăzute la art. 456 alin.(1) lit. x din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru activităţi economice;

b) clădirile şi terenurile utilizate pentru furnizarea de servicii sociale de către organizaţii neguvernamentale şi întreprinderi sociale ca furnizori de servicii sociale;

c) clădirile folosite ca domiciliu, terenul aferent şi/sau alte clădiri, terenuri aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare;

d) clădirile noi cu destinaţie de locuinţă, realizate în condiţiile Legii locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi clădirile cu destinaţie de locuinţă, realizate pe bază de credite, în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investiţiilor pentru realizarea unor lucrări publice şi construcţii de locuinţe, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 82/1995, cu modificările şi completările ulterioare;

e) clădirile/terenul aferent clădirilor restituite potrivit art. 16 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru perioada pentru care proprietarul menţine afectaţiunea de interes public;

f) clădirile folosite pentru desfăşurarea de activităţi sportive, inclusiv clădirile care asigură funcţionarea bazelor sportive.

– scutirea taxelor de autorizare pentru lucrări de întreţinere, reparare, conservare, consolidare, restaurare, punere în valoare a monumentelor istorice, datorate de proprietarii persoane fizice care realizează, integral sau parţial, aceste lucrări pe cheltuială proprie,in condiţiile ȋn care proprietarul utilizează bunul imobil numai pentru activitati necomerciale sau, in mod direct, numai pentru locuit;

– reducerea cu 50 % a taxelor de autorizare pentru lucrările destinate păstrării integrităţii fizice şi a cadrului construit sau natural al monumentelor istorice definite în Legea nr. 422/2001, republicată, cu modificările ulterioare, finanţate de proprietarii imobilelor din zona de protecţie a monumentelor istorice, în concordanţă cu reglementările cuprinse în documentaţiile de urbanism întocmite potrivit legii;

Resursele financiare, din punct de vedere fiscal care constituie venituri proprii ale bugetelor locale
impozitele şi taxele locale, instituite prin titlul IX din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, respectiv:
impozitul pe clădiri şi taxa pe clădiri;
impozitul pe teren şi taxa pe teren;
impozitul pe mijloacele de transport;
taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor şi autorizaţiilor;
taxa pentru folosirea mijloacelor de reclamă şi publicitate;
impozitul pe spectacole;
taxele speciale;
alte taxe locale;
B. Amenzile aferente impozitelor şi taxelor locale precum şi majorările pentru plata cu întârziere a impozitelor şi taxelor locale
C. taxele judiciare de timbru şi alte taxe de timbru prevăzute de lege;

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.