Aproximativ 300 de elevi din Bistriţa-Năsăud s-au întors din străinătate, de două ori mai mulţi decât anul trecut. Cei mai mulţi au venit din Spania şi Italia şi încearcă acum să se reacomodeze cu sistemul de învăţământ românesc.
Situaţia este asemănătoare în mai multe judeţe ale ţării. Dascălii spun că se aşteaptă şi în continuare la un exod al elevilor români, mai ales din Spania şi Italia.
Inspectorul şcolar general Mihai Mureşan este de părere că decizia de întoarcerea a copiilor plecaţi în străinătate, în vederea continuării studiilor, este foarte bună, adăugând că aceştia nici nu trebuiau să plece vreodată, deoarece aici sunt condiţii bune şi trebuiau să rămână aici. Acesta a mai precizat că „sunt aşteptaţi cu drag în continuare şi alţi elevi plecaţi în străinătate să revină în ţară şi să îşi continue studiile în şcolile noastre”.
Aproximativ 10% dintre elevii din Bistriţa-Năsăud au cel puţin un părinte plecat la muncă în străinătate, potrivit unei cercetări sociologice efectuate de ISJ BN. Astfel, peste 5.000 de elevi se află în situaţia de a fi rămas în grija unui singur părinte sau doar a bunicilor, din cauza exodului spre ţările vestice, fenomenul fiind cel mai des întâlnit în mediul rural.
Reînscriere cu acord de la Minister
Reînscrierea copiilor în învăţământul românesc se face numai cu acordul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, care echivalează anii de studii urmaţi în şcolile din străinătate.
Dosarul fiecărui copil care vrea să revină la studii în România trebuie să conţină foaia matricolă în original de la şcoala unde a promovat, situaţia la învăţătură pentru fiecare an în parte făcut în străinătate, traduceri legalizate după aceste documente şi copii după paşaport şi după certificatul de naştere. În urma deciziei emise de MECI, elevii se înscriu în clasele pentru care au obţinut transferul.
Copiii întorşi din străinătate se adaptează greu în şcolile româneşti
Una dintre problemele cu care copiii ce au locuit în străinătate trebuie să se confrunte la întoarcerea în ţară este aceea că nu se mai pot integra în sistemul de învăţământ românesc. Odată înmatriculaţi în şcolile din ţară, elevii de gimnaziu, precum şi cei de liceu aflaţi în această situaţie nu reuşesc să ţină pasul cu programele din şcolile româneşti. O mare importanţă în procesul lor de adaptare o au profesorii, implicarea profesorilor în înţelegerea şi adaptarea cât mai rapidă şi eficientă a elevilor cu noul stil şi cu noul program. Problemele apar atunci când cu aceşti elevi nu se lucrează diferenţiat, făcând referinţă la decalajul care există între programele şcolare din România şi cele din străinătate. Elevilor le trebuie oferită şansa de înţelegere, mai ales celor care de mici au învăţat în şcolile din străinătate trebuie să li se ofere o perioadă destul de îndelungată pentru acomodare, astfel încât ei să perceapă că sunt apreciaţi. Doar aşa vor obţine rezultate şcolare satisfăcătoare.
Copiii din clasele mici au probleme de exprimare
Copiii care se întorc în ţare şi continuă şcoala în clasele primare, se adaptează mai greu, deoarece ei au crescut şi au urmat grădiniţa şi şcoala într-o altă limbă. Chiar dacă părinţii i-au învăţat ambele limbi, în ceea ce priveşte noţiunile de la şcoală, elevul se exprima doar în limba străină. Problema des întâlnită este rostirea cuvintelor româneşti, pentru că în străinătate unde au învăţat, aceşti copii nu au întâlnit literele ş, ţ, î, ă. Cât despre programul de şcoală, şi aici este constatată o mare diferenţă la care sunt supuşi elevii – în străinătate, în majoritatea cazurilor, programul începe de la ora 9:00 şi se termină la 17:00, în schimb în ţară numărul orelor este mai redus. O altă diversitate constă în faptul că, în străinătate, temele, masa şi toate orele erau incluse în cele opt ore ale programului, iar în România, temele se fac acasă.
Există discriminare!
Principalele două conjuncturi în care românii sunt discriminaţi, în străinătate, sunt închirierea unei case şi serviciul. Dar diferenţa de tratament nu se opreşte aici. Conaţionalii noştri au probleme şi în mijloacele de transport în comun, la şcoală, când intră în contact cu forţele de ordine, în mass-media, la închirierea unei maşini sau în sistemul sanitar.
Delia Hriţuleac
pt situatia prezentanta de voi sunt responsabili guvernul de atunci si de acuma , daca era un guvern capabil nu mafioti nu pleca nimeni din romania, sa le fie rusine,
pt situatia prezentanta de voi sunt responsabili guvernul de atunci si de acuma , daca era un guvern capabil nu mafioti nu pleca nimeni din romania, sa le fie rusine,
sa va fie rusine, din cauza voastra a guvernantilor a ajuns lumea sa plece din tara lor. si mai vorbim de revolutie. hotilor si criminalilor. rusineeeeeeeeeeeeeee
lovitura de stat, scinteia a fost la tm si iliescu cu comunisti lui au profitat, criminalilor
sa va fie rusine, din cauza voastra a guvernantilor a ajuns lumea sa plece din tara lor. si mai vorbim de revolutie. hotilor si criminalilor. rusineeeeeeeeeeeeeee
lovitura de stat, scinteia a fost la tm si iliescu cu comunisti lui au profitat, criminalilor
se vorbea in 87 de iliescu succesorul lui ceausescu la europa ñibera de acea a fost mutat la iasi prim secretar , stie foarte multa lume adevarul dar asta e, bucurestiul ar trebui sa fie provincie autonoma si sa moara de foame ,hotiilor
ardealul moldova si hotii
ai foarte mare dreptate ,eu sunt una ditntre miile de romani care au plecat si nici acum nu am reusit sa ma integrez ,as vrea sa vin inapoi dar cateodata ma gandesc la ce sa vin …sa muncesc o viata intreaga pentru cei din guvern care nu mau stiu de unde sa scoata bani sa ii bage in buzunarul lor……cu toate ca dorul de familie si prieteni e foarte mare…..dar visez la ziua cand ne va fi bine in tara noastra,ca doamne, e rau sa fi printre straini